Foreca

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Foreca Ltd
Nama asliForeca Oy
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
Ditubuhkan1996; 28 tahun yang lalu (1996)
Ibu pejabatEspoo, Finland
Tapak webwww.foreca.com
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Foreca Ltd ialah sebuah syarikat peramal cuaca swasta Finland. Ia merupakan yang terbesar seumpamanya di negara-negara Nordik dan beribu pejabat di Espoo, Finland. Foreca ialah syarikat yang didorong pelanggan untuk memberi perkhidmatan cuaca untuk kegunaan perniagaan antarabangsa. Perkhidmatan ini sebahagiannya berdasarkan data dan produk Pusat Eropah untuk Ramalan Cuaca Menengah.

Foreca pertama kali ditubuhkan pada 1996 di bawah nama Perkhidmatan Cuaca Finland. Pada bulan Januari 2001, ia menukar namanya kepada Foreca sebagai sebahagian daripada usahanya untuk mengembangkan syarikat di peringkat antarabangsa.[1]

Foreca menyediakan perkhidmatan cuaca dan cuaca untuk industri penyelenggaraan jalan raya, media digital dan musim sejuk. Sejak tahun 2004, syarikat itu telah mempunyai kontrak dengan Microsoft untuk menghasilkan kandungan untuk laman web MSN antarabangsa dan Microsoft Windows. Foreca menyediakan perkhidmatan cuaca untuk pemandu yang merupakan pelanggan syarikat seperti Daimler, BMW, dan TomTom.

Syarikat ini menawarkan aplikasi telefon pintar ramalan cuaca percuma yang dipanggil ForecaWeather Free. Ia menyediakan keadaan semasa, ramalan cuaca 10 hari, dan animasi cuaca untuk sebarang lokasi di dunia. Permohonan ini tersedia untuk peranti Android, iOS, dan Windows 10.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Weather Service Finlandista tuli Foreca". Digitoday. 2001-01-09. Dicapai pada 2013-07-21.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]