Gagak paruh putih

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Gagak paruh putih
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Passeriformes
Keluarga: Corvidae
Genus: Corvus
Spesies:
C. woodfordi
Nama binomial
Corvus woodfordi

Gagak paruh putih (Corvus woodfordi) ialah ahli keluarga gagak yang ditemui di Kepulauan Sulaiman.

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Ia ialah burung hutan yang pendek dan gempal (panjang 40–41 cm) dengan ekor bentuk petak pendek dan kepala yang agak besar dengan paruh lengkok berwarna putih pucat dengan hujung yang lebih gelap yang mudah dicam. Bulu hidungnya yang gelap, walaupun tidak tebal, agak jelas terhadap paruh berwarna pucat. Keseluruhan burung tersebut berwarna hitam kilat dengan kilauan ungu kehijauan di kepala dan kilauan ungu di seluruh badan. Irisnya berwarna kelabu pucat atau putih pada burung dewasa dan batang kakinya serta kakinya berwarna hitam.

Suaranya digambarkan mirip burung gagak Torres tetapi lebih tinggi dalam nada dan lebih laju, berbunyi "ao-ao-ao".

Spesies tersebut terhad di bahagian tengah Kepulauan Sulaiman dan boleh ditemui secara khusus di Pulau Lauru, Pulau Mahaga, dan Pulau Isatabu. Ia mencari makanan berkumpulan keluarga kecil melalui pokok, memakan pelbagai serangga dan buah-buahan. Ia biasanya sukar untuk dilihat kerana ia selalunya tersembunyi dengan baik di dalam kanopi hutan tinggi semasa makan dan juga terbang rendah, hanya di atas puncak pokok apabila bergerak.

Seperti kebanyakan burung gagak hutan, tidak banyak maklumat tentang tabiat pembiakan spesies tersebut.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ BirdLife International (2016). "Corvus woodfordi". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2016: e.T22705969A94043888. doi:10.2305/IUCN.UK.2016-3.RLTS.T22705969A94043888.en. Dicapai pada 12 November 2021.

Templat:Corvidae