Gereja Katolik Timur

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Gereja Katolik Timur atau Gereja Katolik Oriental, juga dikenali sebagai Gereja Katolik ber-Ritus Timur, Katolik Ritus Timur, atau ringkasnya Gereja Timur dan dalam beberapa kes sejarah dirujuk sebagai Uniates, ialah dua puluh tiga gereja Kristian Timur sui iuris (autonomi) tertentu. Gereja Katolik, dalam persekutuan penuh dengan paus di Rom . Walaupun mereka berbeza dari segi teologi, liturgi, dan sejarah dari Gereja Latin, mereka semua berada dalam persekutuan penuh dibawah naungan Paus.

Majoriti Gereja Katolik Timur adalah kumpulan yang pernah menjadi sebahagian dari Gereja Ortodoks Timur, gereja Ortodoks Oriental dan Gereja Timur yang bersejarah, tetapi kini berada dalam persekutuan dengan Uskup Rom . Lima tradisi liturgi dari dua puluh tiga Gereja Katolik Timur, termasuk Ritus Alexandria, Ritus Armenia, Ritus Byzantine, Ritus Syria Timur dan Ritus Syria Barat, dikongsi dengan gereja Kristian Timur yang lain. [1] Akibatnya, Gereja Katolik terdiri daripada enam upacara liturgi, termasuk lima tradisi liturgi Gereja Katolik Timur yang disebutkan di atas bersama-sama dengan upacara liturgi Latin Gereja Latin. [2]

Gereja-gereja Katolik Timur ditadbir mengikut Kod Kanon Gereja-gereja Timur, walaupun setiap gereja juga mempunyai kanun dan undang-undang tersendiri di atas perkara ini, dan pemeliharaan tradisi mereka sendiri digalakkan dengan jelas. Jumlah keahlian pelbagai gereja menyumbang kira-kira 18 juta, menurut Annuario Pontificio (direktori tahunan Gereja Katolik), dengan itu membentuk kira-kira 1.5 peratus daripada Gereja Katolik, dengan selebihnya lebih daripada 1.3 bilion ahli kepunyaan kepada Gereja Latin.

Terminologi[sunting | sunting sumber]

Walaupun umat Katolik Timur berada dalam persekutuan penuh dengan Paus dan ahli Gereja Katolik sedunia, [a] [b] mereka bukan ahli Gereja Latin, yang menggunakan upacara liturgi Latin, antaranya orang Rom. Ritus adalah yang paling meluas. [c] Gereja-gereja Katolik Timur sebaliknya adalah gereja-gereja tertentu yang berbeza sui iuri, walaupun mereka mengekalkan pertukaran sakramental yang penuh dan sama rata dengan ahli-ahli Gereja Latin.

Ritus atau gereja[sunting | sunting sumber]

Terdapat pelbagai maksud perkataan ritus . Selain daripada rujukannya kepada warisan liturgi gereja tertentu, perkataan itu telah dan masih kadang-kadang, walaupun jarang, digunakan secara rasmi bagi gereja tertentu itu sendiri. Oleh itu, istilah upacara Latin boleh merujuk sama ada kepada Gereja Latin atau kepada satu atau lebih daripada upacara liturgi Barat, yang merangkumi sebahagian besar Ritus Rom tetapi juga Ritus Ambrosian, Ritus Mozarabic, dan lain-lain.

Uniat[sunting | sunting sumber]

Istilah Uniat atau Uniate, telah digunakan untuk gereja Katolik Timur dan ahli individu yang sebelum ini merupakan sebahagian daripada gereja Ortodoks Timur atau Oriental. Istilah ini kadangkala dianggap menghina, [6] [7] walaupun ia digunakan oleh beberapa orang Katolik Latin dan Timur sebelum Majlis Vatikan Kedua . [d] Dokumen rasmi Katolik tidak lagi menggunakan istilah itu kerana kesan negatifnya yang dirasakan. [10]

Nota[sunting | sunting sumber]

 

  1. ^ "Gereja Katolik juga dipanggil Gereja Rom untuk menekankan bahawa pusat perpaduan, yang penting bagi Gereja Universal, ialah Takhta Rom"[3]
  2. ^ Contoh penggunaan "Roman Catholic Church" oleh Paus, walaupun tidak merujuk kepada ahli gereja bukan Katolik, adalah ensiklik pius_xi/encyclicals/documents/hf_p-xi_enc_31121929_divini-illius-magistri_en.html Divini illius Magistri dan Humani generis, dan ucapan Paus John Paul II pada khalayak umum 26 Jun 1985, di mana beliau menganggap "Gereja Roman Katolik" sebagai sinonim dengan "Gereja Katolik".[4] Istilah "Gereja Roman Katolik" berulang kali digunakan untuk merujuk kepada seluruh Gereja dalam persekutuan dengan tahta Rom, termasuk Katolik Timur, dalam dokumen rasmi conc dialog yang menghasilkan antara Gereja secara keseluruhan (bukan hanya bahagian Barat) dan kumpulan di luar kumpulannya. Contoh dokumen sedemikian boleh didapati di pautan di laman web Vatican di bawah tajuk Pontifical Council for Promoting Christian Unity. Holy See pada masa ini tidak menggunakan "Gereja Roman Katolik" untuk merujuk hanya kepada Gereja Barat atau Latin. Dalam Majlis Vatikan Pertama Perlembagaan Dogmatik de fide catholica, frasa yang Kudus, Katolik , Gereja Apostolik dan Rom (Sancta catholica apostolica Romana ecclesia) juga merujuk kepada sesuatu selain daripada Gereja Latin atau Barat.
  3. ^ Some Eastern Catholics who use the Byzantine liturgical rite and call themselves "Byzantine Catholics" deny that they are "Roman Catholics", using this word to mean either Catholics who use the Roman Rite or perhaps the whole Latin Church, including those parts that use the Ambrosian Rite or other non-Roman liturgical rites: "We're Byzantine rite, which is Catholic, but not Roman Catholic" [5]
  4. ^ The term was used by the Holy See, for example, Pope Benedict XIV in Ex quo primum.[8] The Catholic Encyclopedia consistently used the term Uniat to refer to Eastern Catholics, stating: "The 'Uniat Church' is therefore really synonymous with 'Eastern Churches united to Rome', and 'Uniats' is synonymous with 'Eastern Christians united with Rome'.[9]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Yurkus, Kevin (August 2005). "The Other Catholics: A Short Guide to the Eastern Catholic Churches". Dicapai pada 2019-10-03. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  2. ^ LaBanca, Nicholas (January 2019). "The Other Catholics: A Short Guide to the Eastern Catholic Churches-The Other 23 Catholic Churches and Why They Exist". Ascension Press. Dicapai pada 2019-10-04. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  3. ^ Rencana ini mengandungi teks dari suatu penerbitan yang kini berada dalam domain awam: O'Brien, Thomas J . (penyunting). "Katekismus Lanjutan Kepercayaan dan Amalan Katolik: Berdasarkan Katekismus Majlis Pleno Ketiga, untuk Digunakan di Gred Tinggi Sekolah Katolik". Katekismus lanjutan tentang kepercayaan dan amalan Katolik : berdasarkan The Third Plenary Council Catechism. Akron, OH; Chicago, IL. n. 133. OCLC 669694820. Unknown parameter |tahun= ignored (bantuan); Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan)
  4. ^ Templat:Petik ucapan
  5. ^ "Ukrainian church pastor honored".[pautan mati]
  6. ^ "The Word 'Uniate'". oca.org. Syosset, NY: The Orthodox Church in America. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 June 2016.
  7. ^ "The Catholic Eastern Churches". cnewa.org. New York: Catholic Near East Welfare Association. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 June 2011. It should be mentioned that in the past the Eastern Catholic churches were often referred to as 'Uniate' churches. Since the term is now considered derogatory, it is no longer used.
  8. ^ Pope Benedict XIV (1756-03-01). Ex quo primum (dalam bahasa Latin). Rome: Luxemburgi. n. 1. hdl:2027/ucm.5317972342. sive, uti vocant, Unitos. Translated in "On the Euchologion". ewtn.com. Irondale, AL: Eternal Word Television Network.
  9. ^  Satu atau lebih perkataan sebelum ini memuatkan teks dari suatu penerbitan yang kini berada dalam domain awamVailhé, Siméon (1909). "Greek Church" . Dalam Herbermann, Charles (penyunting). Catholic Encyclopedia. 6. New York: Robert Appleton. Cite has empty unknown parameters: |HIDE_PARAMETER20= dan |coauthors= (bantuan)CS1 maint: ref=harv (link)
  10. ^ Siecienski, A. Edward (2019). Orthodox Christianity: A Very Short Introduction. Very Short Introductions. New York City: Oxford University Press. m/s. 108.

 

Pautan luar[sunting | sunting sumber]