Goddard Space Flight Center

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pusat Penerbangan Luar Angkasa Goddard NASA

Tampak atas dari Pusat Penerbangan Luar Angkasa Goddard (2010)
Intisari agensi
Dibentuk1 Maret 1959
Agensi terdahulu
  • Pusat Luar Angkasa Beltsville
Bidang kuasa
Pemerintah federal Amerika Serikat
Ibu pejabatGreenbelt, Maryland, Amerika Serikat
Kakitangan10.000 pegawai sipil dan kontraktor
Eksekutif Agensi
Agensi induk
NASA
Agensi-agensi anak
Laman sesawang
www.nasa.gov/goddard
Peta
Peta Goddard

Pusat Penerbangan Angkasa Lepas Goddard (bahasa Inggeris: Goddard Space Flight Center, singkatan: GSFC) adalah sebuah makmal penelitian ruang angkasa NASA utama yang didirikan pada tanggal 1 Mei 1959 sebagai pusat penerbangan angkasa pertama dalam agensi tersebut.[1] GSFC mempekerjakan sekitar 10,000 pegawai kerajaan dan kontraktor, dan ia terletak sekitar 6.5 batu (10.5 km) timur laut Washington, D.C. di Greenbelt, Maryland, Amerika Syarikat. Pusat bidang utama NASA ini dinamakan sempena Dr Robert H. Goddard (1882–1945), pelopor perjangan roket moden di Amerika Syarikat.

GSFC adalah organisasi gabungan saintis dan jurutera terbesar di Amerika Syarikat yang didedikasikan untuk meningkatkan pengetahuan mengenai bumi, sistem suria, dan alam semesta melalui pengamatan dari luar angkasa. GSFC merupakan laboratorium besar AS untuk mengembangkan dan mengoperasikan pesawat angkasa tanpa pemandu ilmiah. GSFC melakukan penyelidikan ilmiah, pengembangan dan pengoperasian sistem ruang angkasa, serta pengembangan teknologi yang berkaitan. Para saintis dalam pusat Goddard dapat mengembangkan dan mendukung misi, serta insinyur dan juruteknik pusat dapat merancang dan membangun pesawat ruang angkasa untuk misi itu.

GSFC juga mengoperasikan dua jaringan pelacakan penerbangan luar angkasa dan data pemerolehan (Space Network dan Near Earth Network), mengembangkan dan memelihara sistem informasi data ilmu bumi dan angkasa lepas lanjutan, serta mengembangkan sistem satelit untuk Pentadbiran Kelautan dan Atmosfera Kebangsaan.

GSFC mengelola operasi dan misi internasional NASA, seperti Teleskop Angkasa Lepas Hubble (HST), program Explorer, program Discovery, Sistem Observasi Bumi (EOS), INTEGRAL, MAVEN, OSIRIS-REx, Observatorium Matahari dan Heliosferaa (SOHO), Balai Cerap Dinamik Matahari (SDO), Rossi X-ray Timing Explorer (RXTE), dan Swift. Misi masa lalu yang dikelola oleh GSFC termasuk Balai Cerap Sinar Gama Compton, SMM, COBE, IUE, dan ROSAT.

Kemudahan[sunting | sunting sumber]

Kampus pusat ini sebahagiannya kelilingi hutan yang terletak beberap batu jauh dari timur laut Washington, D.C. Pusat kawasan terletak di Greenbelt Road, terutamanya pada Maryland Route 193, Baltimore, Annapolis dan ibu pejabat NASA di Washington yakni pada jarak pemanduan 30–45 minit jauh melalui lebuh raya. Greenbelt turut mempunyai stesen kereta api penghubung dengan akses kepada sistem Washington Metro dan landasan Camden kereta api komuter MARC.

Tampak panorama dari Pusat Pengunjung di Pusat Penerbangan Luar Angkasa, dengan bagian atas roket Delta terlihat di belakang bangunan utama dan toko hadiah berada di sebelah kanan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Pusat Penelitian Langley, akan tetapi, merupakan pusat lapangan tertua NASA

Pautan luar[sunting | sunting sumber]