Gol sendiri

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Gol sendiri (bahasa Inggeris: Own goal) adalah sesuatu yang berlaku pada jaringan gol perlawanan apabila pemain akan menjaringkan gol terhadap pasukannya sendiri. Ia biasanya tidak sengaja, dan mungkin hasil daripada usaha pada pemain pertahanan yang gagal atau telah dirosakkan oleh pihak lawan. Ia dianggap sebagai salah satu kesilapan dalam sukan yang paling memalukan dan lucu.

Persatuan bola sepak[sunting | sunting sumber]

Dalam persatuan bola sepak, gol sendiri berlaku apabila seorang pemain menyebabkan bola pergi ke dalam gol pasukan beliau sendiri, menyebabkan gol tersebut sebagai satu pemberian kepada pasukan lawan.

Hakikat bahawa pemain bertahan menyentuh bola terakhir tidak secara automatik bermakna bahawa gol direkodkan sebagai gol sendiri. Hanya jika bola tidak akan pergi dalam jaring tetapi bagi pemain bertahan yang akan gol sendiri akan dikreditkan. Oleh itu satu pukulan yang sudah "pada sasaran" tidak akan menjadi satu gol sendiri walaupun dipesongkan oleh pertahanan. Kemudian penyerang dianugerahkan gol, walaupun pukulan sebaliknya mungkin mudah diselamatkan oleh penjaga gol. Sesetengah penjaring akan memberikan kredit kepada penyerang jika kesilapan pemain pertahanan yang disebabkan gol sendiri, sama seperti hoki ais. Yang Undang-undang Permainan tidak menetapkan mana-mana kaedah atau prosedur untuk mana pemain gol dikreditkan, sesungguhnya rekod tersebut bukan merupakan sebahagian wajib permainan.

Pemain pertahanan yang menjaringkan gol sendiri secara peribadi "dikreditkan" dengan gol sebagai sebahagian daripada abstrak statistik permainan. Kredit ini beranotasi "(og)" untuk menunjukkan sifatnya.

Undang-undang menetapkan bahawa gol sendiri tidak boleh menjaringkan secara langsung (iaitu, tanpa mana-mana pemain lain menyentuh bola) dari lontaran ke dalam, sepakan percuma (langsung atau tidak langsung), sepakan sudut, bola atau menurun. Sekiranya mana-mana situasi ini terjadi, sepakan sudut sebaliknya diberikan kepada pasukan penyerang.

Sejak bola sepak adalah permainan dunia, istilah "gol sendiri" telah secara meluas dikenali di seluruh dunia.

Sukan lain[sunting | sunting sumber]

Apabila ia berlaku dalam sukan lain, gol sendiri tidak "dikreditkan" mengikut cara yang sama seperti dalam bola sepak, tetapi sebaliknya dikreditkan ke arah penyerang yang cuba memaksa kesilapan pertahanan.

Hoki[sunting | sunting sumber]

Jika gol yang Dijaringkan oleh pemain pada pasukan pertahanan, pada Templat:Pada ia dianggap sebagai jika pemain bertahan dimainkan bola lebih barisan belakang. Jika bola itu berlangsung selama barisan belakang tidak sengaja, atau luar penjaga gol, sudut yang lama diberikan kepada pasukan lawan. Jika bola itu berlangsung selama barisan belakang sengaja, maka sudut penalti diberikan kepada pasukan lawan.

Persekutuan Hoki Antarabangsa (FIH) telah mengumumkan bahawa dalam kaedah-kaedah semakan 2012, bahawa mulai 1 Januari 2013, sebuah "eksperimen wajib" akan diperkenalkan di mana jika bola menyentuh atau dimainkan oleh pemain pasukan bertahan dalam bulatan 'D', dan kemudian bergerak ke atas garisan gol tanpa meninggalkan bulatan, maka ia akan dikira sebagai "gol sendiri" terhadap pasukan pertahanan.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Notice to Continental and National Federations, June 2012" (PDF). International Hockey Federation (FIH). 27 June 2012. Dicapai pada 18 September 2012.