Golongan bangsawan di United Kingdom

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Golongan bangsawan (bahasa Inggeris: peerages) di United Kingdom ialah sistem gelaran undang-undang. Gelaran ini merangkumi kedua-dua gelaran turun temurun dan seumur hidup dan diberikan kepada orang yang mempunyai pelbagai pangkat mulia. Golongan bangsawan adalah sebahagian daripada sistem penghormatan British. Perkataan bangsawan boleh merujuk sama ada kumpulan semua bangsawan atau gelaran tertentu yang dipegang oleh seseorang individu. Orang yang memegang gelaran ini dipanggil "bangsawan Alam" (Inggeris: peers of the Realm). Bangsawan mempunyai peranan penting dalam kerajaan dan boleh duduk dalam Dewan Pertuanan. Menerima gelaran mulia dianggap penghormatan tertinggi di UK, dengan gelaran turun temurun lebih berprestij daripada gelaran seumur hidup. Terdapat lima jenis gelaran bangsawan yang berbeza di UK, yang dibahagikan berdasarkan masa ia dicipta dan negara tertentu ia dicipta.

  • Bangsawan England (The Peerage of England) merujuk kepada gelaran yang dicipta oleh raja dan ratu Inggeris sebelum Akta Kesatuan pada tahun 1707.
  • Bangsawan Scotland (The Peerage of Scotland) merujuk kepada gelaran yang dicipta oleh raja dan ratu Scotland sebelum 1707.
  • Bangsawan Great Britain (The Peerage of Great Britain) termasuk gelaran yang dicipta untuk Kerajaan Great Britain antara 1707 dan 1801.
  • Bangsawan Ireland (The Peerage of Ireland) termasuk gelaran yang dicipta untuk Kerajaan Ireland sebelum Akta Kesatuan pada tahun 1801, serta beberapa gelaran yang dicipta kemudian.
  • Bangsawan United Kingdom (The Peerage of the United Kingdom) merujuk kepada kebanyakan gelaran yang telah dicipta sejak 1801 dan terus dicipta hari ini.

Raja British mencipta bangsawan, yang merupakan penghormatan yang diberikan oleh baginda dan didokumenkan melalui surat paten yang dilekatkan dengan Mohor Besar Alam. Kerajaan United Kingdom memberikan syor kepada raja tentang siapa yang harus dinaikkan pangkat, selepas proses tapisan luar oleh Suruhanjaya Pelantikan Dewan Pertuanan. Pada masa kini, satu-satunya gelaran keturunan baharu yang diberikan diberikan kepada ahli keluarga diraja, dan penerima gelaran keturunan bukan diraja terakhir adalah semasa era Thatcher. Walaupun parti pemerintah semasa tidak mencadangkan mana-mana pihak lain untuk dinaikkan, tiada apa yang menghalang kerajaan masa depan daripada berbuat demikian.

Buruh, sebuah parti politik, memenangi pilihan raya pada 1997 dan mahu menyingkirkan semua kerusi dalam Dewan Pertuanan yang dikhaskan untuk orang yang mewarisi kedudukan mereka. Bagaimanapun, Perdana Menteri pada masa itu, Tony Blair, mengubah fikirannya dan membenarkan 92 daripada ahli tersebut tinggal dengan meluluskan undang-undang pada 1999. Dewan Pertuanan kini mempunyai peranan yang berbeza daripada sebelumnyaiaitu untuk memeriksa dengan teliti dan mungkin mengubah undang-undang yang dicadangkan sebelum ia menjadi rasmi. Orang-orang yang menjadi sebahagian daripada Dewan Pertuanan kebanyakannya adalah bangsawan seumur hidup, yang bermaksud mereka diberi jawatan sepanjang hayat mereka dan dipilih kerana pengetahuan dan kemahiran khusus mereka yang boleh berguna dalam perbincangan parlimen. Beberapa ahli juga dipilih berdasarkan pengalaman lalu mereka sebagai Ahli Parlimen atau gabungan mereka dengan parti politik tertentu.

Rujukan[sunting | sunting sumber]