Grid elektrik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Susun atur umum rangkaian elektrik. Voltan dan penggambaran talian elektrik adalah tipikal bagi Jerman dan sistem Eropah yang lain.

Grid elektrik atau grid kuasa, ialah rangkaian yang saling berkaitan untuk menyampaikan bekalan elektrik dari pengeluar kepada pengguna. Ia terdiri daripada:[1]

  • stesen penjanaan yang menghasilkan kuasa elektrik
  • pencawang elektrik untuk melangkah voltan elektrik untuk penghantaran, atau turun untuk diedarkan
  • talian penghantaran voltan tinggi yang membawa kuasa dari sumber jauh ke pusat-pusat permintaan
  • talian pengedaran yang menghubungkan pelanggan individu

Stesen kuasa mungkin terletak (contohnya) berhampiran sumber bahan api atau di tapak empangan (untuk mengambil kesempatan daripada sumber tenaga boleh diperbaharui), dan sering terdapat jauh dari kawasan yang banyak penduduk. Kuasa elektrik yang dijana akan ditingkatkan kepada voltan lebih tinggi di mana ia menyambung kepada rangkaian penghantaran kuasa elektrik.

Rangkaian penghantaran kuasa pukal akan memindahkan jarak jauh kuasa, kadang-kadang merentasi sempadan antarabangsa, sehingga sampai kepada pelanggan grosirnya (biasanya organisasi yang memiliki rangkaian pengedaran tenaga elektrik tempatan).

Apabila tiba di sebuah pencawang, kuasa akan diturunkan dari voltan tahap penghantaran ke voltan tahap pengedaran. Apabila keluar dari pencawang, ia memasuki pendawaian pengedaran. Akhirnya, apabila tiba di lokasi servis, kuasa akan turun lagi dari voltan pengedaran ke voltan perkhidmatan yang diperlukan.

Grid elektrik bervariasi dalam saiz dari meliputi satu bangunan melalui grid nasional (yang merangkumi seluruh negara) ke grid transnasional (yang boleh menyeberangi benua).

Although electrical grids are widespread, Setakat 2016 1.4 billion people were not connected to an electricity grid.[2]

Grid elektrik boleh terdedah kepada pencerobohan atau serangan berniat jahat; Oleh itu, terdapat keperluan untuk keselamatan grid elektrik. Juga sebagai grid elektrik memodenkan dan memperkenalkan komputer, ancaman siber juga mula menjadi risiko keselamatan.[3] Kebimbangan khusus berkaitan dengan sistem komputer yang lebih kompleks yang diperlukan untuk menguruskan grid dengan sebahagian besar sumber tenaga boleh diperbaharui yang berselang-seli dalam campuran elektrik.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kaplan, S. M. (2009). Smart Grid. Electrical Power Transmission: Background and Policy Issues. The Capital.Net, Government Series. Pp. 1-42.
  2. ^ Overland, Indra (2016-04-01). "Energy: The missing link in globalization". Energy Research & Social Science. 14: 122–130. doi:10.1016/j.erss.2016.01.009. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-02-05. [...] if all countries in the world were to make do with their own resources, there would be even more energy poverty in the world than there is now. Currently, 1.4 billion people are not connected to an electricity grid [...] Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  3. ^ Douris, Constance. "As Cyber Threats To The Electric Grid Rise, Utilities And Regulators Seek Solutions". Forbes (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-09-27.
  4. ^ Overland, Indra (2019-03-01). "The geopolitics of renewable energy: Debunking four emerging myths". Energy Research & Social Science. 49: 36–40. doi:10.1016/j.erss.2018.10.018. ISSN 2214-6296.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]