Hak tuntut dan hak kebebasan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sesetengah ahli falsafah dan saintis politik membuat perbezaan antara hak tuntutan dan hak kebebasan . Hak tuntutan ialah hak yang melibatkan tanggungjawab, kewajipan, atau kewajipan kepada pihak lain mengenai pemegang hak. Sebaliknya, hak kebebasan ialah hak yang tidak memerlukan kewajipan kepada pihak lain, sebaliknya hanya kebebasan atau kebenaran bagi pemegang hak. [1] Perbezaan antara dua pengertian "hak" ini berasal dari analisis ahli hukum Amerika Wesley Newcomb Hohfeld mengenainya dalam karya seminalnya Fundamental Legal Conceptions, As Applied in Judicial Reasoning and Other Legal Essays (1919). [2]

Hak kebebasan dan hak tuntutan adalah songsang antara satu sama lain: seseorang mempunyai hak kebebasan membenarkan dia melakukan sesuatu hanya jika tiada orang lain yang mempunyai hak tuntutan melarangnya daripada berbuat demikian; dan begitu juga, jika seseorang mempunyai hak tuntutan terhadap orang lain, kebebasan orang lain itu terhad. Ini kerana konsep deontik kewajipan dan kebenaran [3] ialah De Morgan dual ; seseorang dibenarkan melakukan semua dan hanya perkara yang tidak diwajibkan untuk dia tinggalkan, dan diwajibkan untuk melakukan semua dan hanya perkara yang dia tidak dibenarkan untuk menahannya.

Gambaran keseluruhan[sunting | sunting sumber]

Hak kebebasan seseorang untuk x terdiri daripada kebebasannya untuk melakukan atau mempunyai x, manakala hak tuntutan seseorang untuk x terdiri daripada kewajipan ke atas orang lain untuk membenarkan atau membolehkannya melakukan atau mempunyai x . Sebagai contoh, untuk menegaskan hak kebebasan untuk bersuara [4] [5] adalah untuk menegaskan bahawa anda mempunyai kebenaran untuk bercakap secara bebas; iaitu, anda tidak melakukan apa-apa kesalahan dengan bercakap secara bebas. Tetapi hak kebebasan itu tidak dengan sendirinya memerlukan orang lain bertanggungjawab untuk membantu anda menyampaikan perkara yang anda ingin katakan, atau malah mereka akan salah dalam menghalang anda daripada bercakap secara bebas. Untuk mengatakan perkara-perkara ini adalah untuk menuntut hak untuk kebebasan bersuara; untuk menegaskan bahawa orang lain diwajibkan untuk menahan (iaitu dilarang) daripada menghalang anda daripada bercakap secara bebas (iaitu, bahawa adalah salah bagi mereka untuk berbuat demikian) atau mungkin diwajibkan untuk membantu usaha anda dalam komunikasi (iaitu, ia akan menjadi salah untuk mereka menolak bantuan tersebut). Sebaliknya, hak tuntutan tersebut tidak melibatkan hak kebebasan; contohnya undang-undang yang melarang keadilan vigilante (mewujudkan hak tuntutan undang-undang untuk bebas daripadanya) tidak dengan itu membenarkan atau membenarkan semua tindakan yang mungkin telah dihalang oleh penguatkuasaan ganas tersebut.

Untuk menggambarkan: dunia yang hanya mempunyai hak kebebasan, tanpa sebarang hak tuntutan, secara definisinya adalah dunia di mana segala-galanya dibenarkan dan tiada tindakan atau peninggalan dilarang; dunia di mana tiada siapa yang boleh mendakwa bahawa mereka telah dianiaya atau diabaikan. Sebaliknya, dunia yang hanya mempunyai hak tuntutan dan tiada hak kebebasan akan menjadi dunia yang tidak dibenarkan semata-mata, tetapi semua perbuatan adalah wajib atau dilarang. Penegasan bahawa orang mempunyai hak untuk menuntut kebebasan - iaitu bahawa orang hanya diwajibkan untuk menahan diri daripada menghalang satu sama lain daripada melakukan perkara yang dibenarkan, hak kebebasan mereka hanya dibatasi oleh kewajipan untuk menghormati kebebasan orang lain - adalah tesis utama liberal. teori keadilan .

Hak urutan kedua[sunting | sunting sumber]

Analisis asal Hohfeld termasuk dua jenis hak lain: selain tuntutan (atau hak yang wajar) dan kebebasan (atau keistimewaan ), beliau menulis tentang kuasa dan kekebalan . Dua istilah lain analisis Hohfeld, kuasa dan kekebalan, masing-masing merujuk kepada kebebasan dan tuntutan peringkat kedua. Kuasa ialah hak kebebasan berkenaan pengubahsuaian hak perintah pertama, contohnya Kongres AS mempunyai kuasa tertentu untuk mengubah suai beberapa hak undang-undang warga AS, kerana ia boleh mengenakan atau menghapuskan kewajipan undang-undang. Kekebalan, sebaliknya, ialah hak tuntutan mengenai pengubahsuaian hak urutan pertama, cth Rakyat AS mempunyai, mengikut Perlembagaan mereka, kekebalan tertentu yang mengehadkan kuasa positif Kongres AS untuk mengubah suai hak undang-undang mereka. [6] Oleh itu, kekebalan dan kuasa sering dimasukkan dalam tuntutan dan kebebasan oleh pengarang kemudian, atau dikumpulkan bersama ke dalam "hak aktif" (kebebasan dan kuasa) dan "hak pasif" (tuntutan dan kekebalan). [7]

Jenis hak yang berbeza ini boleh digunakan sebagai blok bangunan untuk menerangkan perkara yang agak rumit seperti sekeping harta tertentu. Sebagai contoh, hak untuk menggunakan komputer seseorang boleh dianggap sebagai hak kebebasan, tetapi seseorang mempunyai hak kuasa untuk membenarkan orang lain menggunakan komputer anda (memberi mereka hak kebebasan), serta hak tuntutan terhadap orang lain yang menggunakan komputer ; dan seterusnya, anda mungkin mempunyai hak imuniti yang melindungi tuntutan dan kebebasan anda mengenai komputer.   ]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Perlembagaan
  • Ekonomi berperlembagaan
  • Kebebasan lawan lesen
  • Hak negatif dan positif
  • Memerintah mengikut undang-undang yang lebih tinggi
  • Wesley Newcomb Hohfeld

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "THE DIFFERENCE BETWEEN A RIGHT AND A LIBERTY by Prof. William E. May". www.christendom-awake.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-01-28. Dicapai pada 2018-06-12.
  2. ^ "Hohfeld's Analysis of Rights: An Essential Approach to a Conceptual & Practical Understanding of the Nature of Rights - [2005] MurUEJL 9". classic.austlii.edu.au. Dicapai pada 2018-06-12.
  3. ^ Tappolet, Christine (2013-02-01). International Encyclopedia of Ethics (dalam bahasa Inggeris). Blackwell Publishing Ltd. doi:10.1002/9781444367072.wbiee118. ISBN 9781405186414. Missing or empty |title= (bantuan)
  4. ^ "Free Speech". American Civil Liberties Union (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-06-12.
  5. ^ "Free Speech". Human Rights Watch (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-06-12.
  6. ^ "Additional Amendments - Bill of Rights Institute". Bill of Rights Institute (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-06-12.
  7. ^ Freedman, R. (2014-02-01). "UN Immunity or Impunity? A Human Rights Based Challenge". European Journal of International Law (dalam bahasa Inggeris). 25 (1): 239–254. doi:10.1093/ejil/cht082. ISSN 0938-5428.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Rights theoryTemplat:Human rights