Halaman hasil enjin gelintar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Halaman Hasil Enjin Gelintar (SERP) adalah halaman yang dipaparkan oleh enjin carian sebagai tindak balas kepada pertanyaan oleh pengguna. Komponen utama SERP adalah penyenaraian hasil yang dikembalikan oleh enjin gelintar sebagai tindak balas kepada pertanyaan kata kunci.

Hasilnya terdiri daripada dua jenis umum, carian organik (iaitu, diambil oleh algoritma mesin pencari) dan carian tajaan (iaitu, iklan). Hasilnya biasanya diperingkat berdasarkan kesesuaian dengan pertanyaan. Setiap hasil yang dipaparkan di SERP biasanya termasuk judul, pautan yang menunjuk ke halaman sebenarnya di Web, dan keterangan ringkas yang menunjukkan di mana kata kunci telah sesuai dengan kandungan dalam halaman untuk hasil organik. Untuk hasil tajaan, pengiklan memilih apa yang akan dipaparkan.

Simpanan pertanyaan[sunting | sunting sumber]

Sesetengah enjin gelintar menyimpan laman bagi carian kerap dan memaparkan laman simpanan dan bukannya laman langsung bagi meningkatkan prestasi enjin gelintar. Enjin gelintar mengemas kini hasil carian secara berkala bagi menunjukkan laman baru, dan kemungkinannya mengubah suai tingkat laman dalam halaman hasil enjin gelintar.

Hasir carian diperbaharui mungkin mengambil masa beberapa hari atau beberapa minggu yang kadang-kala mampu menghasilkan keputusan yang tidak tepat atau lapuk, dan tapak dan laman baru tiada sepenuhnya.

Hasil jenis berlainan[sunting | sunting sumber]

SERP bagi enjin gelintar utama seperti Google, Yahoo! dan enjin gelintar Bing mungkin termasuk senarai jenis berlainan: konteks, algoritma atau senarai gelintiran organik, dan juga daftar sponsor, gambar, peta, takrifan, video atau cadangan perhalusi gelintiran.

Enjin gelintiran utama menggambarkan perbezaan kandungan khusus, seperti gambar, berita, dan blog. Kebanyakan kandungan memiliki templat SERP khusus dan peningkatan gambaran pada laman keputusan gelintiran utama.

Pengiklanan (daftar sponsor)[sunting | sunting sumber]

SERP mungkin mengandungi pengiklanan. Ini adalah cara bagaimana enjin gelintar perdagangan membiayai operasi mereka. Contoh biasa bagi pengiklanan ini dipaparkan pada sebelah kanan laman sebagai jenis iklan kecil atau langsung di atas hasil gelintiran organik utama disebelah kiri.