Hari Ungu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kongres Kebangsaan Brazil menyala dalam warna ungu untuk Hari Ungu

Hari Ungu (bahasa Inggeris: Purple Day) ialah acara akar umbi sejagat yang dibentuk dengan tujuan untuk meningkatkan kesedaran seluruh dunia tentang epilepsi, dan untuk menghilangkan mitos dan ketakutan biasa tentang kecelaruan neurologi tersebut.[1] Hasrat selanjutnya gerakan tersebut adalah untuk mengurangkan stigma sosial yang biasa dialami oleh ramai individu yang menghidap penyakit tersebut, untuk memberikan jaminan dan sokongan kepada mereka yang menghidap epilepsi, dan untuk menggalakkan individu yang hidup dengan keadaan tersebut untuk mengambil tindakan dalam komuniti mereka untuk mencapai matlamat-matlamat tersebut. Hari tersebut berlaku setiap tahun pada 26 Mac.

Pembentukan dan sejarah[sunting | sunting sumber]

Konsep Hari Ungu telah dimulakan oleh seorang warga Kanada berusia sembilan tahun bernama Cassidy Megan, dan didorong oleh perjuangannya sendiri dengan epilepsi.[2] Acara Hari Ungu yang pertama telah diadakan pada 26 Mac 2008, dan kini dikenali sebagai kempen Hari Ungu untuk Epilepsi. Persatuan Epilepsi Nova Scotia menyertai Cassidy dan membantu menyebarkan kesedaran tentang inisiatif Cassidy.[3]

Pada tahun 2009, Yayasan Anita Kaufmann dan Persatuan Epilepsi Nova Scotia yang berpangkalan di New York telah bekerjasama untuk melancarkan Hari Ungu di peringkat antarabangsa dan meningkatkan penglibatan organisasi, sekolah, perniagaan, ahli politik, dan selebriti. Pada 26 Mac 2009, lebih 100,000 pelajar, 95 tempat kerja, dan 116 ahli politik menyertai Hari Ungu. Pada Mac 2009, pelancaran rasmi Pesta Hari Ungu AS telah dianjurkan oleh Yayasan Anita Kaufmann. Paul Shaffer, warga Kanada dari Late Show with David Letterman telah menghadiri pelancaran rasmi tersebut di Dylan's Candy Bar di New York City.

Pada Mac 2012, Hari Ungu menerima Perkenan Diraja dan menjadi hari sah untuk kesedaran epilepsi di Kanada.[4]

Pada Disember 2015, peruncit elektronik Dick Smith telah mengatur perkongsian korporat utama dengan Tindakan Epilepsi Australia untuk menyokong Hari Ungu di Australia dengan tajaan tunai $50,000, hadiah, dan pengedaran eksklusif barangan Hari Ungu.[5][6] Seminggu sebelum sambutan Hari Ungu pada tahun 2016, Dick Smith telah diletakkan dalam kuasa penerima.[7] Kemudian, Kumpulan Makanan Runcit memberikan derma $50,000 untuk menyamai tajaan Dick Smith yang dijanjikan sebelum ini.[8][9]

Yayasan Anita Kaufmann memiliki tanda dagangan AS "Purple Day", Reg No. 4,055,0330, bertarikh 15 November 2011. Persatuan Epilepsi Maritim memiliki tanda dagangan Kanada "Purple Day". Cassidy Megan, pengasas Hari Ungu ialah pemilik hakcipta tunggal.

Pemerihalan[sunting | sunting sumber]

Kerongsang berwarna ungu yang mengandungi tulisan berkaitan epilepsi

Hari Ungu diadakan setiap tahun pada 26 Mac. Penyokong digalakkan memakai pakaian berwarna ungu. Gandaria ialah warna antarabangsa untuk epilepsi dan juga merupakan warna yang melambangkan kesendirian.

Matlamat Hari Ungu adalah untuk meningkatkan kesedaran orang ramai, untuk mengurangkan stigma sosial yang dialami oleh ramai individu dengan penyakit tersebut, dan untuk memperkasakan individu yang menghidap epilepsi untuk mengambil tindakan dalam komuniti mereka.[10]

Hari Ungu disambut di Australia untuk membiayai pelbagai organisasi sokongan epilepsi termasuklah Epilepsi Australia, Epilepsi Queensland, dan Yayasan Epilepsi.

Semasa Hari Ungu tahun 2018, Perikatan Penjagaan Epilepsi menyeru sektor teknologi untuk meneruskan inovasi untuk rawatan epilepsi.[11]

Hari Ungu disambut di Walt Disney World di Orlando, Florida, untuk tahun ketiga berturut-turut pada 1 Mac 2020. Kira-kira 1,000 orang hadir. Acaranya termasuklah pagi bersama Minnie dan Mickey serta ekspo dan sesi maklumat pada sebelah petang. Beberapa topik dibentangkan termasuklah: Kebebasan Sawan dan Keluarga, Masih Mengalami Sawan Walaupun Berubat, Produk CBD: Diluluskan FDA lwn. tidak diluluskan oleh FDA, Kluster sawan, ubat penyelamat, dan pilihan terapi, Tahun-Tahun Awal, Mengemudi Perubahan, dan Menjadi Dewasa. Hari tersebut berakhir dengan lawatan ke Epcot di mana Spaceship Earth bertukar menjadi ungu sebagai sokongan terhadap kesedaran epilepsi. Terdapat juga hadiah $250.

Rekod Dunia Guinness[sunting | sunting sumber]

Pada 2017, Rekod Dunia Guinness telah dicapai semasa Hari Ungu oleh Yayasan Anita Kaufmann untuk pencapaian sesi latihan epilepsi terbesar yang pernah ada.[12]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ epilepsysociety.org.uk
  2. ^ Carr, Flora (March 26, 2018). "People Are Wearing Purple Today for Epilepsy Awareness Day. Here's What That Is". Time.com. Dicapai pada April 18, 2018.
  3. ^ "Gold, silver, bronze...and now purple! Another inspiring Canadian kicks off Epilepsy Awarenss Month". www.newswire.ca (dalam bahasa Inggeris). March 1, 2010. Dicapai pada July 4, 2017.
  4. ^ Canning, Nic (June 29, 2012). "Purple Day now legally recognized in Canada". Newswire.ca. Dicapai pada April 18, 2018.
  5. ^ "Dick Smith collapse leaves epilepsy charity high and dry". ABC News (dalam bahasa Inggeris). January 7, 2016. Dicapai pada July 2, 2017.
  6. ^ Low, Catie (January 8, 2016). "Collapse leaves charity in a bind". The Sydney Morning Herald. m/s. 3.
  7. ^ "Dick Smith enters receivership due to bad sales". ABC News (dalam bahasa Inggeris). January 5, 2016. Dicapai pada July 2, 2017.
  8. ^ "Charity in limbo gets help". The Age. Melbourne. January 19, 2016. m/s. 25.
  9. ^ "Sweet spot for Epilepsy Action Australia". St Marys Star. March 17, 2016.
  10. ^ "Three Cheers for Purple!". Canada Newswire. March 23, 2011.
  11. ^ Heathman, Amelia (March 26, 2018). "Purple Day: Epilepsy alliance urge tech investments to improve patient care". Standard.co.uk. Dicapai pada April 18, 2018.
  12. ^ "Largest epilepsy training session". Guinness World Records (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada July 2, 2017.

Karya yang dipetik dan bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Grant, Colin (2016). A Smell of Burning: The Story of Epilepsy. London: Boxtree Books. ISBN 978-0-224-10182-0.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]