Harry Potter: Hogwarts Mystery

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Harry Potter: Hogwarts Mystery
PembangunJam City
PenerbitJam City
SiriWizarding World
PlatformAndroid, iOS
Pelepasan25 April 2018
GenreRole-playing
ModSingle-player

Harry Potter: Hogwarts Mystery adalah permainan video berperanan yang dihasilkan dan diterbitkan oleh Jam City di bawah lesen dari Portkey Games. Permainan ini diilhamkan oleh World Wizarding. Ia dikeluarkan pada 25 April 2018 untuk peranti Android dan iOS. Permainan ini diatur dalam Hogwarts sebelum peristiwa novel Harry Potter, yang menampilkan protagonis yang boleh diubahsuaikan. Permainan ini menerima ulasan bercampur-campur dari pengkritik; memuji penggunaan lesen Harry Potter, tetapi banyak dikritik kerana teknik mikrotransasksi agresifnya.

Permainan[sunting | sunting sumber]

Harry Potter: Hogwarts Mystery adalah permainan video peranan yang ditetapkan dalam dunia Harry Potter, yang dibentuk oleh siri-siri novel JK Rowling.[1] Permainan ini ditetapkan antara waktu kelahiran Harry dan kemasukannya di Hogwarts.[1] Pemain boleh membuat dan menyesuaikan avatar peribadi mereka sendiri yang merupakan pelajar yang menghadiri Hogwarts, sekolah untuk sihir.[2] Mereka boleh menghadiri kelas sihir, belajar mantera, saingan pertempuran dan memulakan pencarian.[2] Melalui sistem pertemuan permainan, pemain dapat membuat pilihan yang mempengaruhi naratif permainan (dan kadang-kadang pilihan ini dikunci jika statistik pemain tidak cukup tinggi).[2] Pemain boleh berinteraksi dengan watak-watak penting dari siri itu seperti Albus Dumbledore, Rubeus Hagrid, Severus Snape dan Minerva McGonagall.[1]

Permainan ini mempunyai sistem dengan tugas yang memerlukan tenaga untuk dilaksanakan.[3] Pemain menyentuh pada skrin untuk menggerakkan watak antara tempat-tempat, dan tahap sehingga mendedahkan pakaian baru, dan lain-lain yang boleh dibuka.[3] Pemain juga mendapat tahap keberanian, empati dan pengetahuan yang berbeza dengan pilihan permainan, dengan tahap atribut tertentu yang lebih tinggi membolehkan pemain memilih beberapa pilihan dialog yang berbeza dalam permainan dan mengubah interaksi bersama pelajar dan kakitangan lain.[4] Pemain juga mempunyai keupayaan untuk menjalinkan persahabatan dengan watak bukan pemain dengan makan di dewan yang hebat, minum di pub Broomsticks, atau bermain "gobstones" dengan mereka. Pemain diperkenalkan kepada aktiviti ini pada tahap tertentu.[5][6]

Mata rumah dikumpul untuk pertadingan piala rumah. Pada akhir setiap tahun, rumah dengan mata rumah yang paling banyak akan mendapat piala rumah. Mata rumah termasuk mata yang diperoleh dari Flitwick dan mata yang diambil dari Snape. Pemain boleh mendapat mata rumah dengan pergi ke kelas dan melepak dengan kawan-kawan. Profesor boleh memotong mata rumah jika prestasi pemain tidak memuaskan.[7]

Plot[sunting | sunting sumber]

Watak pemain bertemu Rowan Khanna di Diagon Alley, ahli sihir muda[a] yang memberi tunjuk ajar kepada pemain tentang dunia sihir. Di Diagon Alley, perbualan dengan Ollivander membincangkan bahawa abang kepada watak pemain, Jacob, telah diusir dari Hogwarts kerana cuba membuka "Bilik Kebal Sumpahan", sebuah bilik kebal tersembunyi yang dikhabarkan telah wujud di sekolah.

Apabila melawat Hogwarts, Albus Dumbledore mengumumkan bahawa Harry Potter selamat dan bahawa peristiwa permainan ditetapkan pada tahun dia melarikan diri dari Voldemort sebagai seorang budak kecil. Selepas dimasukkan ke dalam rumah[b], kehidupan harian pemain di Hogwarts bermula. Semasa pengajaran Posyen dengan Profesor Snape, watak pemain akan ditolak mata rumahnya selepas pelajar rumah Slytherin yang bernama Merula Snyde mensabotaj kawah watak pemain. Surat palsu dihantar ke Rumah Asrama—kononnya oleh Snape—mengatakan bahawa markah akan dikembalikan selepas mengikut arahan tertentu; walau bagaimanapun, ia sebenarnya ditulis oleh Merula dan menjerat pemain ke bilik dengan perangkap, memaksa mereka untuk melarikan diri dari jerat itu. Berikutan itu, watak pemain cuba untuk mempelajari cara bertarung dengan mencari buku mengenai perang tanding. Pemain juga mula mendengar suara-suara, serta pernyataan dari Bilik Kebal Sumpahan. Kemudian, watak pemain berhadapan dengan Merula apabila dia mula mengganggu Ben Copper, pelajar Gryffindor yang kelahiran Muggle tahun pertama, dan mencabar mereka untuk pertarungan sihir. Perang tanding berakhir dengan Snape dan Profesor Flitwick menemui mereka sedang bertarung.

Pemain, bersama-sama dengan Merula, mendengarkan Argus Filch dan Snape membincangkan Bilik Kebal Sumpahan. Pemain cuba menyiasat, tetapi ditangkap oleh Puan Norris, kucing Filch. Ini mendorong pemain untuk membuat rancangan untuk memberikan Puan Norris posyen "draf tidur" untuk menyiasat lagi bilik kebal itu. Untuk melakukan ini, pemain tersebut mendapat bantuan daripada Penny Haywood, pelajar Hufflepuff tahun pertama yang mengkhususkan diri dalam pembuatan posyen. Mereka bertiga masuk ke koridor, tetapi disambar oleh Merula, yang meneruskan pintu pertama, tetapi terperangkap oleh ais sihir, yang dimusnahkan pemain sebelum membantu semua orang melarikan diri. Kemudian, pemain dipanggil untuk bertemu Profesor Dumbledore. Dumbledore memberi amaran kepada pemain yang melanggar peraturan sekolah, tetapi mengucapkan tahniah atas keberanian mereka. Pemain kemudian menamatkan tahun pertama mereka, dan mereka berjanji dengan Rowan akan melakukan kajian lanjut mengenai Bilik Kebal Sumpahan selama musim panas.

Tahun kedua bermula dengan kehilangan misteri Ben. Pemain ditugaskan untuk meminta butiran dari pelajar dan fakulti tentang kehilangannya. Selepas mengetahui bahawa kehilangan itu dikaitkan dengan Bilik Kebal Sumpahan, pemain dan Rowan memasuki bilik kebal. Di sana, Rowan diserang oleh ais, menyebabkan Rowan yang berakhir di Infirmari Hogwarts. Pemain bertarung dengan Merula sekali lagi, mengalahkannya kali ini. Setelah Rowan pulih, dia memberitahu pemain untuk memasuki bilik kebal sambil diiringi oleh Bill Weasley, pelajar tahun keempat dengan beberapa kemahiran yang digilap, sehingga Bill juga terkesan oleh ais itu.

Pemain sekali lagi cuba membuka bilik kebal bersama-sama dengan Bill dan berjaya membukanya selepas pertarungan dengan kesatria ais. Pemain kemudian mendapati tentang kehadiran bilik kebal lain melalui suara abang pemain. Sebuah tongkat yang patah dan sebuah buku juga ditemui di bilik kebal yang dimiliki oleh Jacob. Apabila Profesor McGonagall mengetahui tentang pemain masuk ke dalam bilik kebal, pemain dihantar ke pejabat Profesor Dumbledore, tetapi sekali lagi dipuji untuk keberanian.

Semasa majlis pembukaan tahun ketiga, Profesor Dumbledore mengumumkan bahawa dia melarang para pelajar untuk membuka Bilik Kebal Sumpahan. Boggart menyerang Penny dalam kelas Herbologi. Merula menarik dua pelajar Slytherin untuk menemaninya dalam mencari bilik kebal lain. Untuk mengetahui lebih lanjut tentang pena pelepah yang menyamar, pemain cuba menghubungi Puan Rosemerta di Three Broomsticks dan mencari petunjuk lain melalui pena pelepah. Pemain mengetahui tentang koridor yang Jacob gunakan untuk menyembunyikan beberapa rahsia dan cuba membukanya tetapi mendapati ia dikunci dengan nama Tulip Karasu tertulis pada kunci. Kunci mempunyai dua lubang utama dan kunci disimpan Merula dan Tulip.

Selepas berkawan dengannya, pemain itu mengetahui bahawa Merula juga cuba untuk menarik Tulip ke dalam bilik kebal dan memiliki satu lagi kunci. Pemain cuba untuk mendapatkan kunci dari Merula dengan bantuan Tulip. Merula dikalahkan dalam pertarungan lain oleh pemain dan memberikan kunci kepada pemain. Bilik Kebal Sumpahan kedua terletak di seksyen larangan dalam perpustakaan, dan dengan bantuan bekas pengawal keselamatan Merula, Barnaby Lee, pemain melawan Boggarts bilik kebal yang telah menyerupai bentuk Lord Voldemort, mengalahkan mereka dengan sumpahan riddikulus. Dengan menggunakan tongkat patah yang terdapat dalam peti besi pertama untuk dibuka,[c] pemain menemui anak panah yang patah, dan peta Hutan Larangan. Selepas itu, pemain dihantar ke Pejabat Guru Besar untuk bertemu dengan Dumbledore.

Pada permulaan Tahun Keempat, Dumbledore memperkenalkan Patricia Rakepick, Pemecah Sumpahan yang terkenal,[d] yang dibawa masuk untuk mencari Bilik Kebal Sumpahan yang seterusnya bagi pihak fakulti. Tulip dan pelajar-pelajar lain kemudiannya didapati mengigau berjalan ke arah Hutan Larangan, yang nampaknya menjadi lokasi Bilik Kebal Sumpahan ketiga. Apabila pemain ingin meminta bantuan guru penjagaan makhluk ajaib, Profesor Silvanus Kettleburn, untuk masuk ke Hutan Larangan, pemain diserang oleh seseorang yang berjubah, yang mengaku sebagai utusan. Pemain, selepas pulih, mengetahui bahawa cara terbaik untuk memasuki hutan adalah dengan terbang. Pemain mengambil bantuan Charlie Weasley untuk memasuki hutan. Pemain itu sekali lagi memasuki hutan untuk mencari petunjuk mengenai bilik kebal seterusnya, di mana pemain bertemu sentora bernama Torvus yang dibuang dari kubu sentora kerana memberikan Jacob anak panah mereka yang bertatah permata, yang dianggap Torvus mengkhianati dia lalu melarikan diri. Pemain berurusan dengan Torvus untuk lokasi bilik kebal demi anak panah bertatah permata. Pemain bertemu dengan Sickleworth, niffler Rakepick. Pemain meminjam Sickleworth [e] untuk mencari anak panah yang hilang itu.

Pembangunan dan pelancaran[sunting | sunting sumber]

Harry Potter: Hogwarts Mystery telah dibangunkan dan diterbitkan oleh syarikat permainan video mudah alih yang berpusat di Los Angeles, Jam City.[8] Permainan ini dilesenkan kepada Portkey Games, label penerbitan yang ditubuhkan oleh Warner Bros. Interactive Entertainment untuk membuat permainan berdasarkan kepada Harry Potter.[2] Hogwarts Mystery adalah permainan debut Portkey.[2] Pelakon-pelakon dari siri filem Harry Potter membentuk pemain suara untuk kakitangan Hogwarts dalam permainan, termasuk Michael Gambon, Maggie Smith, Gemma Jones, Sally Mortemore, Warwick Davis dan Zoë Wanamaker, yang semuanya menyuarakan watak masing-masing dari filem-filem tersebut.[9]

Permainan ini diumumkan pada 18 Januari 2018.[2] Permainan ini dijadualkan untuk dilancarkan pada peranti mudah alih Android dan iOS, dan kemudian dikeluarkan pada 25 April 2018.[9][10] Pelancaran permainan menampilkan banyak komponen yang terdapat dalam permainan freemium (percuma untuk bermain), seperti mikrotransaksi.[10] Berikutan tindak balas daripada peminat, banyak mikrotransaksi ini dikurangkan harga.[11]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Menurut Metacritic, Harry Potter: Hogwarts Mystery menerima ulasan bercampur-campur. [f] Marc Hewitt dari Gamezebo memuji konsep permainan mudah alih Harry Potter dan menyatakan bahawa Hogwarts Mystery "sebahagian besarnya seperti yang digembar-gemburkan". Christine Chan dari App Advice mengulas bahawa Hogwarts Mystery adalah "perwakilan yang baik" dari dunia yang ditetapkan dalam Harry Potter, dan memuji permainan itu untuk membolehkannya "hidup dalam Hogwarts".

Walau bagaimanapun, penggunaan "tenaga" dan penantian yang kerap untuk membayar wang dunia nyata untuk mikrotransaksi dalam permainan telah dikritik secara meluas. Satu contoh penting yang ditonjolkan adalah adegan awal di mana watak pemain terperangkap, di mana tenaga mereka segera habis; pemain mesti sama ada tunggu kira-kira setengah jam untuk tenaga yang cukup untuk mengisi semula demi meneruskan permainan, atau sebaliknya membayar untuk menerima tenaga serta-merta.[12] GameZebo berulasan bahawa "sistem tenaga terhad adalah mengganggu", dan memanggil permainan tersebut "perlahan". Christine Chan dari App Advice berkata bahawa pemasa dan sistem tenaga "meninggalkan rasa tidak enak". Emily Sowden dari Pocket Gamer menyeru penggunaan mekanik bebas untuk bermain "menggila", dan menggambarkan pengalaman itu sebagai "di balik tembok bayaran".

Kotaku juga memberi komen mengenai penggunaan permainan mekanik ini, dengan mengatakan bahawa "di mana permainan itu bermasalah, adalah bagaimana ia melaksanakan elemen bebas untuk bermain".[13] Kotaku mewawancara satu pengguna yang bahkan mengambil tulisan cereka peminat Harry Potter kerana ia "sering mengeluarkan saya."[14] David Jagnaeux dari IGN Afrika memanggilnya "teruk", menggambarkan mikrotransaksi sebagai "tidak patut" dan menyatakan bahawa mereka "secara aktif menghalang" dia daripada menikmati permainan. The Guardian memanggil Hogwarts Mystery "permainan yang membosankan dengan konsep yang hebat, tidak dapat dimainkan kerana tuntutan wang yang hiper-agresif".[15]

Permainan ini telah dianugerahkan Fiksyen Sains Terbaik atau Permainan Bergerak Fantasi semasa Anugerah Naga 2018.[16] Permainan ini dicalonkan untuk Permainan Terobosan Terbaik semasa Anugerah Google Play 2019 tetapi kalah kepada Marvel Strike Force.[17][18] Sehingga Ogos 2018, permainan itu telah mencecah US$55 juta.[19]

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Jantina yang sama sebagai watak pemain[perlu rujukan]
  2. ^ Mana-mana rumah yang dipilih pemain, Rowan juga masuk ke dalam rumah itu.
  3. ^ Bilik kebal hanya akan dibuka dengan "Pengorbanan muktamad": perlakuan untuk tidak melakukan sihir
  4. ^ Pemecah sumpahan kerjanya untuk menamatkan sumpahan misteri, mirip pemburu penjenayah.
  5. ^ Niffler tertarik kepada benda yang berkilat.
  6. ^ Skor ulasan berdasarkan 14 ulasan pengkritik

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c Frank, Allegra (18 January 2018). "Harry Potter RPG features familiar faces — but not Harry's". Polygon. Archived from the original on 18 January 2018. Retrieved 20 January 2018. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "polygon_announce" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  2. ^ a b c d e f Alexander, Julia (5 April 2018). "Harry Potter: Hogwarts Mystery RPG launches later this month, stars original cast". Polygon. Archived from the original on 12 March 2018. Retrieved 5 April 2018. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "washingtonpost_announce" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  3. ^ a b MacDonald, Keza (25 April 2018). "Harry Potter: Hogwarts Mystery – a wizarding fantasy on your phone?". The Guardian. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 April 2018. Dicapai pada 25 April 2018. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  4. ^ Webb-Lidall, Alice (23 April 2018). "How to return to Hogwarts (on your phone)". The Spinoff. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 April 2018. Dicapai pada 25 April 2018. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  5. ^ Cooper, Dalton (30 May 2018). "Harry Potter: Hogwarts Mystery Update Adds Friend Encounters". Dicapai pada 31 May 2018.
  6. ^ Cooper, Dalton. "Harry Potter: Hogwarts Mystery – How to Level Up Friends". Gamerant. Dicapai pada 31 May 2018.
  7. ^ Solarka (30 May 2018). "Harry Potter: Hogwarts Mystery secret". Dicapai pada 31 May 2018.
  8. ^ "Jam City Unveils Teaser Trailer and New Details for Harry Potter: Hogwarts Mystery Mobile Game". Gamasutra. 18 January 2018. Archived from the original on 18 January 2018. Retrieved 20 January 2018. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "gamasutra_press" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  9. ^ a b Frank, Allegra (18 January 2018). "Harry Potter RPG features familiar faces — but not Harry's". Polygon. Archived from the original on 5 April 2018. Retrieved 20 January 2018. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "polygon_date" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  10. ^ a b Tarantola, Andrew (25 April 2018). "The latest Harry Potter mobile game puts Hogwarts in your pocket". Engadget. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 April 2018. Dicapai pada 25 April 2018. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  11. ^ Arif, Shabana (3 May 2018). "Harry Potter: Hogwarts Mystery Discounts Its Microtransactions Following Heavy Criticism - IGN". IGN. Dicapai pada 4 May 2018.
  12. ^ Phillips, Tom. "Harry Potter: Hogwarts Mystery forces you to pay - or wait - to save a kid from being strangled". Eurogamer. Dicapai pada 3 May 2018.
  13. ^ Jackson, Gita (26 April 2018). "Mobile Game Hogwarts Mystery Is Like A Harry Potter Book That Keeps Asking For Money". Kotaku. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 April 2018. Dicapai pada 30 April 2018. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  14. ^ "Hogwarts Mystery Player gets bored waiting for energy meters writers fanfic". Kotaku. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  15. ^ MacDonald, Keza (4 May 2018). "Harry Potter: Hogwarts Mystery review: a shameless shake-down". the Guardian. Dicapai pada 4 May 2018. Harry Potter: Hogwarts Mystery is a dull game with a great concept, made borderline unplayable by its hyper-aggressive monetisation.
  16. ^ "Jam City". www.jamcity.com.
  17. ^ https://www.androidauthority.com/2019-google-play-awards-979976/
  18. ^ https://www.gamasutra.com/view/news/342193/Marvel_Strike_Force_and_Shadowgun_Legends_honored_at_2019_Google_Play_Awards.php
  19. ^ "Harry Potter: Hogwarts Mystery hits $55 million revenue in just over three months". Pocket Gamer. August 9, 2018.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]