Hayop Ka!

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hayop Ka!
PengarahAvid Liongoren
Penulis
  • Manny Angeles
  • Paulle Olivenza
Dihasilkan oleh
Dibintangi
Disunting oleh
  • Avid Liongoren
  • Jether Amar
  • Manny Angeles
Muzik olehLen Calvo
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehNetflix
Tarikh tayangan
  • 29 Oktober 2020 (2020-10-29)
Masa tayangan
73 minit
NegaraFilipina
Bahasa

Hayop Ka! merupakan filem Filipina animasi dewasa komedi romantik Filipina 2020 yang diarahkan oleh Avid Liongoren.[1] Ia menampilkan pelakon suara yang ditakrifkan oleh Angelica Panganiban, Robin Padilla dan Sam Milby. Panganiban menyuarakan Nimfa, seekor kucing antropomorfik yang bekerja sebagai jurujual minyak wangi dan teman lelakinya, mongrel bernama Roger (Padilla), bekerja sebagai janitor. Apabila Nimfa bertemu Iñigo (Milby), anjing kaya dengan kerjaya sebagai usahawan berprofil tinggi, dia mendapati dirinya berada di tengah-tengah cinta segitiga.

Dihasilkan oleh Rocketsheep Studio dan Spring Films, filem ini telah dikeluarkan pada 29 Oktober 2020 di Netflix di wilayah terpilih.[1][2][3] Filem ini menerima ulasan yang secara umumnya positif daripada pengkritik antarabangsa, dengan pujian untuk animasi dan persembahan suara, tetapi kritikan untuk plotnya dan persembahan Padilla.

Hayop Ka! diumumkan sebagai pemilihan rasmi untuk pertandingan utama pada 2021 Festival Filem Animasi Annecy Antarabangsa, menjadi filem cereka animasi Filipina yang pertama.[4] CNN Philippines dan pengarah Avid, mengumumkan bahawa sekuel filem itu sedang dalam pembangunan, menamakannya sebagai Hayop Ka Din![5]

Barisan pelakon suara[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Look: Angelica Panganiban stars in first Filipino adult-animation Netflix original". Rappler. 21 September 2020. Dicapai pada 24 September 2020.
  2. ^ "'Hayop Ka!' Looking to Further Original Filipino Animation". Rotoscopers (dalam bahasa Inggeris). 16 Oktober 2019. Dicapai pada 21 September 2020.
  3. ^ Alcibar, Wyanet (29 Oktober 2020). "Characters you'll love to hate and why 'Hayop Ka!' is worth the rewatch". The Rappler. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 Oktober 2020. Dicapai pada 30 Oktober 2020.
  4. ^ Diño-Seguerra, Liza (10 April 2022). "The new wave of Asian filmmakers". The Manila Times (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 23 September 2022.
  5. ^ "'Hayop Ka Din!' now in the works, director says". cnn (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 9 Julai 2021.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]