Hilya

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sebuah hilye oleh Hâfiz Osman (1642–1698), yang menetapkan susun atur standard yang digunakan untuk panel kaligrafi jenis ini

Istilah hilya (Arab: حلية, jamak: ḥilan, atau ḥulan; Turki: hilye, jamak : hilyeler) menandakan kedua-dua bentuk visual dalam seni Uthmaniyyah dan genre keagamaan sastera Turki Uthmaniyyah, setiap satunya berkaitan dengan huraian fizikal Muhammad. Hilya secara harfiah bermaksud "hiasan".

Mereka berasal dari disiplin shama'il, kajian tentang penampilan dan watak Muhammad, berdasarkan riwayat hadith, terutamanya Tirmidzi's al-Shama'il al-Muhamadiyyah. wa al-Khasa'il al-Mustafawiyyah ("Ciri-ciri Agung Muhammad").

Pada zaman Uthmaniyyah Islam rakyat, terdapat kepercayaan bahawa membaca dan memiliki huraian Muhammad melindungi orang itu daripada masalah di dunia dan akhirat, menjadi kebiasaan untuk membawa perihalan sedemikian, yang diterjemahkan dengan baik kaligrafi dan diterangi, sebagai azimat.[1][2]

Pada abad ke-17 Uthmaniyyah Turki, hilyes berkembang menjadi bentuk seni dengan susun atur standard, selalunya dibingkai dan digunakan sebagai hiasan dinding.

Kemudian hilyes juga ditulis untuk empat khalifah pertama, sahabat Muhammad, cucu Muhammad (Hasan dan Husayn) dan wali Islam.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Bakker, Freek L. (2009). The challenge of the silver screen: an analysis of the cinematic portraits of Jesus, Rama, Buddha and Muhammad. BRILL. m/s. 209. ISBN 978-90-04-16861-9.
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan DermanN.Y.)1998 tidak disediakan

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Behiery, Valerie, "Hilya", in Muhammad in History, Thought, and Culture: An Encyclopedia of the Prophet of God (2 vols.), Edited by C. Fitzpatrick and A. Walker, Santa Barbara, ABC-CLIO, 2014, Vol I, pp. 258–263.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]