Inovasi di Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Inovasi di Malaysia menerangkan trend dan perkembangan dalam inovasi di Malaysia.

Kerajaan pakatan di bawah Najib Razak menganggarkan yang 6% tahunan pertumbuhan perlu untuk mencapai status pendpatan tinggi menjelang 2020. Ini merupakan satu kadar yang agak lebih tinggi daripada kedua-dua kadar untuk dekad sebelumnya dan kira-kira 4.2% pertumbuhan bagi projeksi Bank Dunia untuk 2016 dan 2017.

Dasar debat mengenai inovasi untuk pembangunan mampan dan inklusif[sunting | sunting sumber]

Inovasi untuk pembangunan inklusif dan lestari baru-baru ini menjadi bidang dasar awam yang dibincangkan secara meluas di Malaysia. Perbincangan dalam kalangan dasar berpusat pada keperluan untuk menangani faktor seperti produktiviti ladang rendah, meningkatkan masalah berkaitan kesihatan, bencana alam, masalah alam sekitar dan inflasi kewangan. Pada tahun 2014, kerajaan melancarkan geran penyelidikan transdisipliner dengan matlamat termasuk faedah masyarakat di kalangan kriteria prestasi di universiti penyelidikan Malaysia dan menyediakan insentif untuk menggalakkan sains dalam menyokong pengurangan kemiskinan dan pembangunan mampan.[1]

Pada 16 November 2016, Malaysia mengesahkan Perjanjian Paris. Menurut World Resources Institute, Malaysia menyumbang kira-kira 0.9% daripada pelepasan gas rumah hijau global pada tahun 2012, dengan mengambil kira perubahan penggunaan tanah dan perhutanan. 'Walaupun Malaysia tetap komited untuk mengurangkan pelepasan karbonnya sebanyak 40% menjelang 2020 pada tahun 2012, seperti yang dijanjikan oleh Perdana Menteri Malaysia pada sidang kemuncak iklim di Warsaw pada tahun 2013, ia menghadapi cabaran keberlanjutan yang semakin meningkat.[1]

Sumbangan penyelidikan kepada pembangunan[sunting | sunting sumber]

Penyelidikan dan pembangunan (R&D) dijalankan secara besar-besaran dalam perusahaan berskala besar dalam industri elektronik, automotif dan kimia. Perusahaan kecil dan sederhana, yang membentuk 97% daripada semua firma swasta, menyumbang sedikit. Ini kerana kebanyakan perusahaan kecil dan sederhana yang bekerja sebagai subkontraktor bagi firma multinasional masih terbatas kepada peranan pengeluar peralatan asal. Bagi membantu perusahaan kecil dan sederhana (PKS) ini mengakses pengetahuan, kemahiran dan kewangan yang diperlukan untuk membolehkan mereka menyertai reka bentuk asal dan pembuatan jenama asli, kerajaan telah menggunakan satu strategi untuk menghubungkan PKS ke kemudahan inkubasi di taman negara sains dan teknologi yang banyak.[1][2][3]

Kadar pulangan atas penyelidikan[sunting | sunting sumber]

Walaupun penemuan dan paten ialah penting untuk strategi daya saing dan pertumbuhan berorientasikan eksport Malaysia, masih terdapat sedikit pulangan pelaburan dalam penyelidikan dan pembangunan. Kadar pengkomersialan yang rendah sebahagian besarnya disebabkan oleh kekurangan kolaborasi universiti-industri, kekukuhan dalam organisasi penyelidikan dan masalah dengan dasar penyelarasan. Universiti seolah-olah mengehadkan pengkomersialan hasil penyelidikan mereka kepada bidang tertentu, seperti teknologi kesihatan dan maklumat dan komunikasi. Pada tahun 2010, kerajaan menubuhkan Agensi Inovasi Malaysia untuk merangsang pengkomersilan penyelidikan.[4][5]

Pembangunan penyelidikan endogen[sunting | sunting sumber]

Kerajaan berminat untuk membangunkan penyelidikan endogen,untuk mengurangkan pergantungan negara terhadap penyelidikan industri yang dijalankan oleh syarikat multinasional asing. Dengan membiayai pengajian siswazah, kerajaan membantu untuk menggandakan kemasukan dalam program PhD antara 2007 dan 2010 kepada 22,000. Ia juga memperkenalkan insentif untuk menggalakkan ekspatriat untuk kembali ke Malaysia menerusi Program Pakar Kembali dan merancang untuk menjadi destinasi keenam terbesar bagi pelajar universiti antarabangsa menjelang 2020. Melalui penciptaan Komuniti Ekonomi ASEAN 2015, ia membantu menggalakkan kerjasama saintifik -operasi di kalangan negara anggota.[6]

Penciptaan universiti penyelidikan ini disebabkan oleh strategi pendidikan tinggi kerajaan pada tahun 2006. Matlamat strategi yang selari adalah untuk meningkatkan perbelanjaan kerajaan ke pendidikan tinggi. Dengan membiayai pelajar siswazah, contohnya, kerajaan menggandakan enrolmen dalam program kedoktoran antara tahun 2007 dan 2010. Menurut Institut Perangkaan UNESCO, jumlah penyelidik bersamaan sepenuh masa di Malaysia meningkat tiga kali ganda antara 2008 dan 2012 (daripada 16,345 kepada 52,052) membawa ketumpatan penyelidik kepada 1 780 per juta penduduk pada tahun 2012, yang jauh melebihi purata global (1,083).

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c Rasiah, Rajah; Chandran, V.G.R. (2015). Malaysia. In: UNESCO Science Report: towards 2030 (PDF). Paris: UNESCO Publishing. m/s. 676–691. ISBN 978-92-3-100129-1.
  2. ^ Rasiah, R.; Yap, X.Y.; Salih, K. (2015). Provincializing Economic Development: Technological Upgrading in the Integrated Circuits Industry in Malaysia.
  3. ^ Rasiah, R.; Yap, X.Y. and S. Yap (2015). "Sticky spots on slippery slopes: the development of the integrated circuits industry in emerging East Asia". Institutions and Economies. 7: 52–79.
  4. ^ Chandran, V.G.R.; Wong, C.V. (2011). "Patenting activities by developing countries: the case of Malaysia". World Patent Information. 33: 51–57.
  5. ^ Thiruchelvam, K.; Ng, B.K.; Wong, C.Y. (2011). An overview of Malaysia's national innovation system: policies, institutions and performance. In: National Innovation System in Selected Asian Countries. Bangkok: Chulalongkorn University Press.
  6. ^ UNESCO Institute for Statistics (2014). Higher Education in Asia: Expanding Up, Expanding Out (PDF). Montreal: UNESCO. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2017-06-06. Dicapai pada 2018-10-27.