Itik Mandarin

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Itik Mandarin
Itik Mandarin di sebuah Zoo England
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
A. galericulata
Nama binomial
Aix galericulata
(Linnaeus, 1758)
Taburan Aix galericulata di Eropah

Itik Mandarin atau itik manila; nama saintifiknya Aix galericulata merupakan sejenis itik bersaiz sederhana, dan berkait rapat dengan Itik Kayu Amerika Utara. Ia memiliki badan sepanjang 41-49 sm dan rentang sayap 65-75 sm.

Itik jantan dewasa pastinya seekor burung. Ia mempunyai bil merah, bentuk bulan sabit putih besar diatas mata dan muka kemerah-merahan. Dada berwarna ungu dengan dua garisan warna putih tegak, dan rusuk kemerah-merahan, dengan dua oren "melayari" pada belakang. Itik betina pula menyerupai Itik Kayu betina, dengan mata berwarna putih gelang dan belang kebelakang mata, tetapi pucat dbawah, mempunyai rusuk putih berbelang kecil dan hujung bil pucat.[2]

Itik Mandarin, disebut dalam bahasa Cina sebagai Yuan-yang (Cina Ringkas: 鸳鸯; Cina Tradisional: 鴛鴦; pinyin: yuān yāng), ia sering dipromosikan dalam seni Oriental dan dianggap sebagai satu simbol kasih sayang suami isteri dan kesetiaan.

Ada pepatah Cina menggunakan Itik Mandarin itu seperti satu metafora untuk pasangan-pasangan pengasih: "Dua Itik Mandarin sedang bermain di air" (Cina Ringkas: 鸳鸯戏水; Cina Tradisional: 鴛鴦戲水; pinyin: yuān yāng xì shuǐ). Itik Mandarin juga merupakan simbol untuk upacara-upacara perkahwinan cina, kerana dalam tradisi tradisional Cina mereka melambangkan menyatukan kebahagiaan dan kesetiaan.

Spesis ini banyak terdapat di Asia Timur, tetapi disebabkan eksport besar-besaran dan kemusnahan habitat hutannya telah menyebabkan populasi dalam Rusia timur dan di China berkurang di bawah 1,000 pasangan dalam setiap negara; Jepun, bagaimanapun, masih terdapat dalam 5,000 pasangan.[3]

Spesimen-spesimen sering melarikan diri daripada kumpulan, dan dalam abad ke-20 satu penomboran populasi yang dijalankan kira-kira 1,000 pasangan berada di negara Great Britain. Walaupun ini merupakan kepentingan pemuliharaan besar, ia tidak dilindungi di UK kerana ia bukan spesis asal disana.

Dalam hutan, Mandarin Itik berada kawasan-kawasan pinggir berhutan dekat tasik, rawang atau kolam. Ia bersarang dalam lubang pokok berhampiran dengan air. Tidak lama selepas anak-anak itik itu menetas, ibu mereka akan ke tanah dan memujuk anak-anak itik untuk melompat daripada sarang. Populasi Asia itu behijrah, melangkau sejuk di tanah rendah timur China dan selatan Jepun.

Itik Mandarin berjalan atau mencari makanan di tanah. Ia selalunya makan tumbuh-tumbuhan dan biji, terutama batang pokok Bic. Ia makan sebelum subuh atau senja, bertenggek atas pokok atau tanah setiap hari.

Mandarin boleh membentuk kumpulan kecil dalam musim sejuk, tetapi jarang sekali bersama dengan itik-itik lain.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Aix galericulata". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2004. 2004. Unknown parameter |downloaded= ignored (bantuan); Unknown parameter |assessors= ignored (bantuan){{cite iucn}}: error: malformed |id= identifier (help) Database entry includes justification for why this species is of least concern
  2. ^ The Wood Duck and the Mandarin: The Northern Wood Ducks, by Lawton Shurtleff and Christopher Savage (University of California Press, 1996. ISBN 0-520-20812-9)
  3. ^ Madge, Steve (1987). Wildfowl: An indentification guide to the ducks, geese and swans of the world. London: Christopher Helm. m/s. 188–189. ISBN 0-7470-2201-1. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]