Pergi ke kandungan

James the Less

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
James the Less
Statue of St. James the Less in the Archbasilica of St. John Lateran by Angelo de Rossi
Dihormati olehAll Christian denominations which recognize saints

sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini


James the Less ( Yunani: Ἰάκωβος ὁ μικρός Iakōbos ho mikros) ialah tokoh agama Kristian awal . Dia juga dipanggil "Yang Kecil", "Yang Kecil", "Yang Kecil", atau "Yang Muda", menurut terjemahan, Yakobus digelar "Yang Kurang" untuk membezakannya daripada Rasul Yakobus Yang Agung (juga dipanggil "Yakobus". The Elder") dengan "Kurang" bermaksud lebih muda atau lebih pendek, bukannya kurang penting. James the Great ialah saudara kepada Rasul Yohanes .

James the Less secara tradisinya telah diperingati bersama St. Philip dalam kalendar Kristian Barat . Di Gereja Roman Katolik, hari perayaan mereka disambut pada 1 Mei hingga 1955, apabila ia dipindahkan ke 11 Mei untuk menampung Perayaan St Joseph the Worker pada 1 Mei. Semakan semula kalendar kemudiannya mengalihkan perayaan itu kembali ke 3 Mei. Di banyak gereja lain (contohnya, Gereja England ) perayaan itu tidak pernah berpindah dari 1 Mei.


Dia dikenal pasti oleh paderi abad ke-4 Jerome sebagai orang yang sama yang juga dipanggil " Yakobus yang Adil" dan " Yakobus, saudara Yesus " dalam Alkitab, yang dianggap oleh Jerome dan yang lain sebagai benar-benar sepupu Yesus.

Secara tradisinya, dia juga dikenali sebagai Yakobus, anak Alfeus, salah seorang daripada Dua Belas Rasul .