Jamrud (kugiran)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jamrud
Juga dikenali sebagai
Jam Rock
Berasal dariCimahi, Jawa Barat, Indonesia
Genre
Tahun aktif1984–kini
Syarikat rakaman
Logiss Record
AhliAziz Mangasi Siagian
Ricky Teddy
Krisyanto
Mochamad Irwan
Danny Rachman
Bekas ahliAri
Yudi
Budhy Haryono
Robby
Fitrah Alamsyah
Agus Aziz
Oppi
Untung
Sandy Handoko
Suherman Husin
Iwan Vox
Jaja Amdonal

Jamrud ialah kumpulan muzik rock dan heavy metal dari Cimahi, Jawa Barat, Indonesia yang ditubuhkan pada tahun 1984. Mereka terkenal sebagai salah satu kumpulan rock paling berjaya yang terkenal membawa muzik rock sebagai muzik popular di Indonesia pada 1990-an. Album studio keempat mereka, Ningrat (2000), telah terjual sebanyak 2 juta salinan di Indonesia sahaja, ini menjadikannya album ketujuh terlaris di Indonesia serta album rock terlaris keempat di Indonesia.[1]

Pada tahun 1984, pemain gitar utama dan ketua Azis Mangasi Siagian, pemain bass Ricky Teddy, pemain gitar irama Yudi, penyanyi utama Robby, dan pemain dram Budhy Haryono menubuhkan sebuah kumpulan bernama Jam Rock. Antara 1990 dan 1995, terdapat beberapa pertukaran kakitangan dalam kumpulan itu. Selepas vokalis Krisyanto, gitaris Fitrah Alamsyah dan pemain dram Sandy Handoko menyertai kumpulan itu, mereka membuat persembahan dalam beberapa festival rock di Bandung mula mendapat kemasyhuran dalam masyarakat muzik Indonesia. Pada tahun 1995, mereka bertemu dengan penerbit rekod masa depan mereka, Log Zhelebour, yang menawarkan kontrak untuk merakam album muzik. Kemudian, kugiran ini menukar nama mereka kepada Jamrud dan mengeluarkan album sulung mereka, Nekad, pada tahun 1995. Sepanjang kerjaya mereka, kebanyakan album studio Jamrud telah mendapat sijil platinum di Indonesia. Band ini juga telah memenangi beberapa anugerah daripada Anugerah Musik Indonesia (Anugerah Muzik Indonesia).[2]

Sehingga 2010, Jamrud telah menjual lebih daripada 5 juta album di Indonesia.

Latar Belakang[sunting | sunting sumber]

Sebelum menjadi Jamrud, penubuhan awal Jamrock terdiri daripada Azis MS (gitar utama), Ricky Teddy (bes), Yudi (gitar irama), Budhy Haryono (dram - bekas pemain dram GIGI), dan Robby (vokal). Formasi Jamrock akhirnya terbentuk yang mula dikenali peminat era 90-an, Azis (gitar utama), Ricky (bass), Krisyanto (vokal), Fitrah Alamsyah (gitar), dan Sandy Handoko (dram).

Dari Jamrock kepada Jamrud[sunting | sunting sumber]

Jamrock merupakan kumpulan muzik yang membawakan muzik rock yang disegani di sekitar kawasan Bandung. Ketika itu mereka kebanyakannya menampilkan lagu-lagu kumpulan muzik rock lain yang sudah ada nama. Prestij mereka meningkat apabila Krisyanto, Fitrah Alamsyah (gitar) dan Sandhy Handoko (dram) menyertai Jamrock. Krisyanto sendiri memenangi gelaran Vokalis Rock Terbaik dalam festival rock Bandung.

Puas membawa lagu orang lain, pada 1995, Azis, Ricky, Krisyanto, Fitrah dan Sandy mula menulis bahan lagu mereka sendiri dan merakamkan demo mereka. Mereka menawarkan demo itu kepada label rekod Log Zhelebour (biasa dipanggil Log) yang memberikan sambutan hangat. Jamrock kemudiannya mendapat kontrak untuk rakaman dan menyertai label rekod Log, Logiss Records. Dengan kemasukan mereka ke dalam label rekod Log, nama Jamrock telah ditukar kepada Jamrud. Sebab nama Jamrock ditukar kepada Jamrud kerana ia mengelakkan masalah di masa hadapan dan lebih sedap didengari.

Berjaya[sunting | sunting sumber]

Jamrud mematangkan muzik dan penampilan di bawah jagaan label rekod Log Zhelebour. Penjualan album pertama Jamrud, Nekad (1996), mencapai jualan 150 ribu dalam masa yang singkat. Kejayaan mereka diteruskan dengan album kedua, Putri (1997), yang angka jualannya mencecah 300 ribu keping. Keuntungan besar daripada penjualan album Emerald berterusan sehingga mereka mengeluarkan Terima Kasih (1998). Album tersebut sangat popular di kalangan generasi muda Indonesia ketika itu terutama menerusi lagu “Berakit-rakit” dan “Terima Kasih”, sehingga terjual sehingga mencecah angka 800 ribu keping, satu pencapaian yang sangat membanggakan bagi penjualan album muzik rock di Indonesia ketika itu, dianugerahkan sebagai Kumpulan Rock Terbaik Anugerah AMI 1999.

Kemuncak kejayaan komersial Jamrud ialah album Ningrat (2000) yang mencatatkan jualan sebanyak dua juta buah di Indonesia dengan populariti single "Surti-Tejo" dan "Pelangi di Matamu" di Indonesia. Album Ningrat mencatat sejarah dengan memenangi 5 anugerah Anugerah AMI 2000 untuk kumpulan rock itu.

Kejayaan album Ningrat membuatkan Log Zhelebour membawakan rakaman Jamrud di Studios 301 di Sydney, Australia dan mengeluarkan album Sydney 090102 (2002) dengan merekodkan jualan yang cukup hebat melebihi 1, 4 juta naskhah dengan hits daripada "Waktuku Mandi" dan "Selamat Ulang Tahun" yang masih popular dan dinyanyikan setiap orang menyambut hari lahir. Album ini dianugerahkan sebagai Kumpulan Rock Anugerah AMI Terbaik 2002 dan Gen-B 2002, Jamrud masih mendominasi industri rakaman dan industri persembahan dengan honorarium termahal.

Kejayaan yang mereka capai tidak terlepas daripada kejadian yang tidak disangka-sangka. Pada Ogos 1999, Fitrah Alamsyah meninggal dunia akibat overdosis dadah terlarang diikuti Sandy Handoko yang meninggal dunia pada Oktober 2000. Berita kematian mereka menggemparkan industri muzik Indonesia ketika itu. Jawatan Sandy kemudiannya digantikan oleh Suherman Husin. Fitrah tidak digantikan oleh sesiapa pun, untuk menghormati hajat nazaknya, "Jika saya mati, kamu tidak boleh menggantikan saya (dalam satu formasi)". Oleh itu, semasa Suherman menjadi pemain drum, tiada pemain gitar pengganti.

Pengunduran[sunting | sunting sumber]

Selepas Jamrud mengeluarkan tujuh album, pada 2007 Krisyanto meninggalkan Jamrud dengan alasan bosan dan bosan dengan aktiviti muzikalnya dalam kumpulan muzik itu. Krisyanto kemudiannya mengeluarkan album solo pertamanya berjudul Mimpi (2009).

22 Mac 2011, pemain gitar Azis MS mendedahkan kepada Rolling Stone Indonesia bahawa pemergian Krisyanto sebahagiannya berpunca daripada keputusasaannya kerana penjualan album Jamrud yang merosot, bukan kerana kebosanan. "Jika selepas keluar dia tidak aktif dalam muzik lagi, seperti yang dia katakan, itu bermakna dia mahu menceburkan diri dalam dunia muzik. Tetapi jika ini, berbulan-bulan segera mengeluarkan album, bermakna mahu mencari pendapatan lebih. band keluar dan dia bentuk semula, maknanya ada rasa tidak puas hati dalam band sebelum ini. Itu sahaja," kata Azis.

"Walaupun ketika itu saya terfikir, tunggu saja. Kami pun, istilahnya, putuslah, rehat dua hingga tiga tahun, sebab kami juga ada jelajah setiap tahun ke ratusan bandar. Istilah itu juga berkongsi rezekilah kepada band lain.“Tak salah pun. Semasa menunggu, ia tidak akan lapar. Cuma mungkin dia berfikiran berbeza. Jadi mungkin dia mahu meraih lebih banyak emas,” sambung Azis.

Pembentukan Baharu[sunting | sunting sumber]

Selepas pemergian Krisyanto, Jamrud segera berpindah untuk mengambil ahli baharu. Tiga ahli baharu telah ditambah ke kumpulan mereka. Mereka ialah Jaja Donald Amdonal (vokal) menggantikan Krisyanto, Mochamad Irwan (gitar irama) dan Danny Rachman (dram) menggantikan Herman. Dengan pembentukan ini Jamrud mengeluarkan album baru bertajuk New Performance 2009 yang telah dikeluarkan di CiToS Jakarta pada 16 Mac 2009. Jamrud bercadang untuk mengeluarkan album kompilasi sebelum jelajah pada penghujung tahun 2009.

Konsep Baru Album Jamrud[sunting | sunting sumber]

Jamrud berazam untuk menukar imej agar Jamers (panggilan peminat Jamrud) tidak lagi membandingkan zaman Krisyanto dengan zaman Jamrud sekarang, perubahannya amat menyerlah dari konsep muzik atau lagu dan logo Jamrud lebih metalik.

Log itu diberi tajuk album Bumi & Langit (istilah album era lama & baru seperti bumi dan langit) ditambah lagi dengan Menangis kerana pasti ada yang sedih terutama peminat fanatik Jamrud (zaman Jamrud Kris). Jamrud telah berubah secara keseluruhan dengan risiko ditinggalkan oleh Jamers lama atau mendapat sokongan tambahan untuk Jamers muda dan yang lebih tua kerana perubahan dalam konsep muzik. Apa yang jelas album baharunya yang bakal dikeluarkan pada 19 Mac 2011 ini jauh lebih baik daripada album lamanya, namun adakah Jamers bersedia untuk menghadapi perubahan itu? tetapi menurut analisis Log Zhelebour sebagai penerbit eksekutif, bahawa Jamrud telah mencapai kemuncak kerjayanya sebagai kumpulan rock paling berjaya dari tahun 1996 hingga 2006 sehingga tiada apa lagi yang perlu dicapai atau dikejar lagi. Dengan berubah sepenuhnya, Jamrud mempunyai cabaran baharu yang perlu ditempuhi, baik dari hasil kerja mahupun berdepan permintaan pasaran anak muda masa kini yang mahukan Jamrud bukan sahaja menjual lirik yang bagus malah muzikalnya menjadi lebih hebat.

Album Muzik Rock Terlaris dalam Sejarah[sunting | sunting sumber]

Jika dilihat daripada penjualan album Jamrud sememangnya paling fenomenal di kalangan kumpulan rock lain dan Jamrud telah menjelajah persembahan berskala besar di lebih seratus bandar dengan nilai kontrak persembahan 100-150 juta setiap persembahan (hanya fee). Kalau nak teruskan dengan formasi lama memang tak mampu bertahan kerana orang ramai sudah jemu melihat persembahan Jamrud kerana telah menjelajah beberapa rancangan sejak 1999 hingga 2006.

Ketika itulah kewujudan Jamrud sebagai kumpulan rock nombor satu disahkan menerusi rakamannya yang berjaya mengatasi produk lain seumpamanya. Album Jamrud seperti Nekad (1996) menjual 150,000 pita dan CD, Putri (1997, 300,000 pita / CD), Terima Kasih (1999, 800,000 kaset dan CD) dan Ningrat (2000, terjual 2,000,000 kaset dan CD) sehingga memenangi anugerah ke-5 dalam Anugerah AMI 2001 malah membawa mereka bersama Log Zhelebour, sudah tentu melakukan jelajah tunggal di 120 bandar tajaan Djarum, dijemput membuat persembahan di Jepun dan Korea. dan rakaman di Australia dan menyampaikan kepada Album Sydney 090102 (2002), menjual 1,000,000 pita /CD.

Sementara Azis MS dan Ricky Teddy masih mahu bertahan di Jamrud dengan merekrut pemuzik muda seperti Danny pada drum, Irwan pada gitar, Donal pada vokal dan mengeluarkan album adaptasi Jamrud Persembahan Baru dan Best of the Best . Malahan bagi menyokong perubahan muzik Jamrud yang lebih garang dan bertenaga pada album baharunya, Iwan Vox merekrut vokalis utama Donald. Pada April 2011, Iwan pergi. Begitu juga dengan Donal yang mula keluar pada Mac 2012 untuk menyertai kugiran dengan komuniti yang sama dan membuat band baru yang pastinya di Jakarta, seperti dipetik detik.com, "Saya akan tetap berada dalam komuniti yang sama. Saya akan tetap berkawan dengan mereka, saya juga bercadang mahu mempunyai band baru. Kami menyokong satu sama lain."

Krisyanto Kembali[sunting | sunting sumber]

Pada September 2011, Krisyanto menyatakan bahawa dia secara rasmi kembali ke Jamrud bermula Oktober 2011. Kehadiran Krisyanto ditandai dengan perubahan pada album terbaru mereka berjudul Bumi & Langit Menangis yang diterbitkan semula dengan tajuk baru Energi + Dari Bumi Dan Langit. Dalam album ini terdapat satu lagu tambahan berjudul "Ciiaat". Beberapa lagu utama dalam album ini juga merupakan klip video yang dibuat semula seperti "Shit", "Sik Sik Sibatunikkam" dan "Cerita Usang" Malah, pada Mac 2012, Donald telah mengundur diri daripada kugiran ini, untuk menyertai band baru bersama komuniti yang sama yang jauh lebih rock daripada band ini.

Saatnya album Menang[sunting | sunting sumber]

Pada Disember 2012, Jamrud dengan pembentukan Krisyanto sebagai vokalis utama telah mengeluarkan album Saatnya Menang. Dan 11 lagu dalam album ini dijadikan klip video oleh Log Zhelebour, termasuk lagu yang diramalkan sebagai Hits "Ajari Aku", "Kau Jahanam, Aku Bajingan", "Genggam Tanganku" dan "Ingin Kembali". Jamrud tidak lama lagi akan mengeluarkan DVD Karaoke pada September 2013 yang mengandungi 15 klip video.

Menjelajah dengan Skid Row[sunting | sunting sumber]

Pada Oktober 2013, Jamrud akan mengadakan jelajah di 6 kota bersama kugiran Skid Row dari Amerika Syarikat di Jakarta, Bandung, Semarang, Yogyakarta, Malang dan Surabaya anjuran Log Zhelebour Production yang juga merupakan penerbit dan ketua pengurusan Jamrud.

Ahli kumpulan[sunting | sunting sumber]

Ahli semasa

Bekas ahli

  • Ari – papan kekunci (1984–1989)
  • Yudi – gitar irama (1984–1986)
  • Budhy Haryono – dram (1984–1986)
  • Robby – vokal utama (1984–1986)
  • Fitrah Alamsyah – gitar irama (1987–1999; meninggal dunia 1999)
  • Agus Aziz – dram (1987–1990)
  • Untung – vokal utama (1987–1988)
  • Oppi – vokal utama (1988–1992)
  • Sandy Handoko – dram (1989–2000; meninggal dunia 2000)
  • Suherman Husin – dram, vokal latar (2000–2008)
  • Iwan Vox – vokal kedua (2011)
  • Jaja Amdonal – vokal utama (2008–2012)


Garis masa

Diskografi[sunting | sunting sumber]

Album studio

  • Nekad (1996)
  • Putri (1997)
  • Terima Kasih (1998)
  • Ningrat (2000)
  • Sydney 090102 (2002)
  • BO 18+ (2004)
  • All Access In Love (2006)
  • New Performance (2009)
  • Bumi & Langit Menangis (2011)
  • Energi + Bumi & Langit (2012)
  • Saatnya Menang (2013)
  • Akustikan (2015)
  • God Gave Rock N' Roll to Me (2021)

Album himpunan

  • The Best Collection (1999)
  • All The Best: Slow Hits (2003)
  • Best Of The Best (2010)
  • 20 Years Greatest Hits (2016)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "25 Album Terlaris di Indonesia" (dalam bahasa Indonesia). Bintang Indonesia. 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-09-23. Dicapai pada 2009-08-07.
  2. ^ "Biografi Jamrud" (dalam bahasa Indonesia). Kumpulan Logiss. 2009. Dicapai pada 2010-06-10.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]