Jenny Nyström

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jenny Nyström
Kelahiran13 Jun 1854 Sunting ini di Wikidata
Kalmar Sunting ini di Wikidata
Meninggal17 Januari 1946 Sunting ini di Wikidata (berumur 91)
Bromma parish Sunting ini di Wikidata
Tempat pengebumianNorra begravningsplatsen Sunting ini di Wikidata
Alma mater
  • Royal Swedish Academy of Fine Arts
  • Académie Julian Sunting ini di Wikidata
PekerjaanPelukis, pelukis ilustrasi, artis sunting ini di wikidata

Jenny Eugenia Nyström (13 atau 15 Jun 1854 di Kalmar, Sweden – 17 Januari 1946 di Stockholm ) ialah seorang pelukis dan pengilustrasi yang terutamanya dikenali sebagai pencipta imej jultomte Sweden pada kad Krismas dan kulit majalah, sekali gus menghubungkan versi Sweden Santa Claus sehingga gnome dan tomtar cerita rakyat Scandinavia.[1]

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Bapanya adalah seorang guru sekolah dan guru piano, dan juga penyanyi Gereja Istana Kalmar. Apabila Jenny Nyström berumur lapan tahun, keluarga itu berpindah ke Gothenburg, di mana bapanya telah mendapat pekerjaan mengajar dengan gaji yang lebih baik.

Dia belajar di Kjellbergska flickskolan.[2] Pada tahun 1865 dia bermula di sekolah seni Gothenburg Göteborgs Musei-, Rit-och Målarskola, hari ini dikenali sebagai Konsthögskolan Valand, dan pada tahun 1873 dia dimasukkan ke Akademi Seni Diraja Sweden di Stockholm, di mana dia belajar selama lapan tahun. Terima kasih kepada biasiswa, ini diikuti dengan pengajian di Paris 1882–1886, di Académie Colarossi dan Académie Julian.

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Di tempat kerja, melukis di mejanya

Semasa di Paris, Nyström menemui pasaran poskad yang berkembang pesat, dan cuba memujuk rumah penerbitan Sweden Bonnier untuk mula menghasilkan poskad, tetapi mereka menolak. Lille Viggs äventyr på julafton ("Pengembaraan Little Vigg pada Malam Krismas"), yang ditulis oleh pengarang Viktor Rydberg mengilhamkan Nyström. Dia membuat lukisan yang mengiringi kisah ini. Viktor Rydberg melihat mereka dan mencadangkan syarikat penerbitan Bonniers untuk mengeluarkan buku itu. Selepas mereka menolak, penerbit SA Hedlund mengeluarkannya pada tahun 1871. Kisah Krismas pendek untuk semua peringkat umur telah dicetak secara meluas dan sejak itu telah menjadi klasik Krismas di Sweden. Jenny Nyström akhirnya menjadi pelukis dan ilustrator paling produktif di Sweden. Selama bertahun-tahun, ilustrasinya diedarkan oleh Strålin & Persson AB dalam Falun .

Pada tahun 1887, pada usia 33 tahun, dia berkahwin dengan pelajar perubatan Daniel Stoopendaal (1853-1927), abang kepada rakan artis Henrik Wilhelm Johan Stoopendaal (1846 - 1906), Ferdinand Jacob Stoopendaal (1850-), dan Georg Vilhelm Stoopendaal (1866- 1953). Disebabkan batuk kering Daniel tidak pernah dapat menamatkan pengajiannya dan mengambil profesion yang diingini. Sebaliknya terpulang kepada Jenny untuk menyara dirinya, suaminya dan anak lelaki mereka melalui seninya, manakala Daniel mengendalikan urusan perniagaannya. Beliau meninggal dunia pada tahun 1927.

Kad Krismas dengan jultomte oleh Nyström, sekitar tahun 1899

Pada tahun 1933, anaknya Curt Nyström Stoopenddahl (1893-1965), mengikuti jejaknya dan juga menjadi artis poskad dan poster yang popular, kekal dan serupa dengan gaya artistik ibunya. Malah tandatangannya, "Curt Nyström", kelihatan seperti ibunya. Begitu juga, abang iparnya, Georg Stoopendaal, sudah pada awal abad ke-19 mendapati poskad sebagai sumber pendapatan yang baik, tidak seperti lukisannya yang lebih serius, dan kad Krismasnya juga jelas diilhamkan oleh Jenny Nyström's.

Santa Claus dan Krismas[sunting | sunting sumber]

Nyström mencipta imej Sweden jultomte pada banyak kad Krismas dan kulit majalah, dengan itu menghubungkan versi Sweden Santa Claus dengan gnome cerita rakyat Scandinavia.[1]

Ilustrasi terpilih[sunting | sunting sumber]

  • Fornnordiska sagor, Albert Ulrik Bååth, pengarang (1886) (kisah Norse awal)
  • Den poetiska Eddan, Nils Frederick Sander, pengarang (1893) (E
  • Barnkammarens Bok (Stockholm: Fahlcrantz & Co. 1903) (buku nurseri)

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Galeri[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Jenny Nyström (Kalmar läns museum)". Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "auto" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  2. ^ Jenny E Nyström-Stoopendaal, urn:sbl:8514, Svenskt biografiskt lexikon (art av Barbro Werkmäster), hämtad 2019-03-26.

Sumber lain[sunting | sunting sumber]

  • Forsberg Warringer, Gunnel Jenny Nyström: konstnärinna (1992)
  • Forsberg Warringer, Gunnel Jenny Nyström: målaren och illustratören (1996)

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Kategori berkenaan Jenny Nyström di Wikimedia Commons

Templat:Authority control (arts)