K. Thamboosamy Pillay

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tugu Thamboosamy di Batu Caves.

K. Thamboosamy Pillay (Tamil: தம்புசாமி பிள்ளை) ialah seorang rakyat Malaysia yang terkemuka berketurunan Tamil semasa zaman pra-kemerdekaan. Beliau dianggap sebagai pemimpin masyarakat Tamil. Beliau ialah seorang ahli perniagaan yang kaya, pelombong timah, pemberi pinjaman wang dan kontraktor kerajaan.

Thamboosamy ialah salah seorang pengasas dan salah seorang Pemegang Amanah asal Victoria Institution dan pengasas Kuil Sri Maha Mariamman, Kuala Lumpur.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Dilahirkan di Singapura pada 1850, K. Thamboosamy Pillay menerima pendidikan awal di Institusi Raffles. Beliau berlayar ke Klang pada tahun 1875 dengan James Guthrie Davidson, ketika dilantik sebagai Residen British pertama Malaya. Sebelum itu, beliau telah menjadi kerani di firma guaman di mana Davidson ialah rakan kongsi.

Beliau kemudian dipindahkan ke Perbendaharaan di mana beliau akhirnya menjadi ketua kerani dan bertindak sebagai Bendahari Negeri beberapa kali. Beliau dihantar ke India oleh Kerajaan Malaya untuk membawa kumpulan pertama pendatang India untuk Keretapi dan Kerja Raya. Thamboosamy meletak jawatan dari perkhidmatan Kerajaan pada tahun 1880-an dan, dengan perkongsian dengan toweay Loke Yew, menguruskan Syarikat Perlombongan Timah Baru di Rawang. Mereka ialah yang pertama menggunakan pam elektrik untuk perlombongan di Tanah Melayu.

A Justice of Peace dan ahli Lembaga Sanitasi KL yang berprestij, Thamboosamy adalah pemimpin komuniti Tamil yang diakui. Kepentingan perniagaannya yang lain termasuk penanaman kopi, hartanah dan pembinaan. Beliau membina sebahagian jalan utama dari Kuala Lumpur ke Kuala Kubu. Beliau ialah ahli Kelab Selangor dan Kelab Turf dan memiliki beberapa kuda.

Thamboosamy meninggal dunia pada tahun 1902 di Singapura, di mana beliau pergi menghadiri mesyuarat di Kelab Turf Singapura.

Rujukan[sunting | sunting sumber]