Katedral

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Katedral.
Katedral São Paulo, suatu perwakilan katedral moden dibina dalam gaya Neo-Gothik.
Perarakan dalam St. Mary's Episcopal Cathedral, Memphis, Tennessee.

Sebuah katedral (bahasa Perancis cathédrale daripada bahasa Latin. cathedra, "tempat duduk" daripada bahasa Greek kathedra (καθέδρα), tempat duduk, bangku, daripada kata "bawah" + hedra tempat duduk, dasar, kerusi) adalah sebuah gereja Kristian yang mengandungi tempat duduk (pejabat) seorang uskup.[1] Ia merupakan sebuah bangunan keagamaan untuk penyembahan, khususnya suatu mazhab dengan tatatingkat keuskupan, seperti Katolik Rom, Anglikan, Ortodoks, dan sesetengah gereja Luteran dan Metodis, yang berkhidmat sebagai pejabat biskop, dan oleh itu sebagai gereja pusat kawasan uskup, persidangan, atau para uskup.[2]

Dalam Gereja Ortodoks Greek , istilah " kathedrikos naos " (harfiah: " gereja kuil ") kadang-kadang digunakan untuk gereja di mana seorang ketua biskop atau " metropolitan" mempengerusikan . Istilah " metropolis " (bermaksud " bandar ibu ") digunakan lebih daripada " Keuskupan " untuk menandakan kawasan tadbir urus di dalam gereja.

Terdapat variasi tertentu mengenai penggunaan istilah " gereja "; sebagai contoh, beberapa katedral pra- Reformasi di Scotland kini dalam Gereja Scotland masih mengekalkan gereja istilah, walaupun tatanegara Presbyterian Gereja yang tidak mempunyai gajah. Perkara yang sama berlaku di Jerman , di mana gereja-gereja Protestan (banyak dengan presbiterian atau tatanegara berjemaah ) bekerjasama di bawah payung organisasi , Gereja Evangelical di Jerman, dengan beberapa katedral mengekalkan atau menggunakan istilah tersebut sebagai tajuk semata-mata kehormat dan fungsi, tidak sah apa-apa ketuanan hierarki. Sebagai katedral sering edifices terutamanya mengagumkan, istilah ini sering digunakan sebagai penetapan bagi mana-mana gereja besar yang penting.

Beberapa gereja di Eropah, seperti yang dibuat Strasbourg , Essen, Freiburg iB , dan di England di York , Lincoln dan Southwell , dirujuk sebagai Minster (Bahasa Jerman : Münster ) gereja, daripada Monasterium Latin, kerana pertubuhan dihidangkan oleh peraturan-peraturan hidup dalam masyarakat atau mungkin telah menjadi suatu biara , sebelum Reformasi . Yang jenis lain gereja besar di Eropah Barat adalah biara.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Chartres Cathedral, France, a famous landmark which draws both pilgrims and art lovers.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Nota
  1. ^ Shorter Oxford English Dictionary, ISBN 0198605757
  2. ^ New Standard Encyclopedia, 1992 oleh Standard Educational Corporation, Chicago, Illinois; m/s. B-262c

Pautan luar[sunting | sunting sumber]