Kelenjar mamari

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Kelenjar mama)
Kelenjar mama perempuan
Butiran
PendahuluMesoderm
 (salur daraf dan tisu penghubung)
Ektoderm[3]
 (elemen-elemen sel)
ArteriVena toraksik internal
Arteri toraksik internal[1]
UratVena toraksik internal
Vena aksil[1]
SarafSaraf supraklavikular
Saraf interkostal[2]
 (cabang sisi dan tengah)
LimfaNodus limfa aksil pektoral[1]
Pengenalpastian
TAA16.0.02.006
FMAFMA:60088
Terminologi anatomi

Kelenjar mamari, merupakan kelenjar eksokrin yang terdapat pada manusia dan mamalia lain yang menghasilkan susu sebagai sumber makanan kepada anak kecil. Mamalia mendapat namanya sempena perkataan Latin mamma, iaitu "payudara". Kelenjar mamari disusun dalam organ-organ seperti payudara bagi primat (contohnya, manusia dan cimpanzi), ambing bagi ruminan (contohnya, lembu, kambing dan rusa), dan payudara haiwan-haiwan lain (contohnya, anjing dan kucing). Galaktorea, iaitu pengeluaran susu sekali-sekala oleh kelenjar ini, boleh terjadi pada mana-mana mamalia, tetapi dalam kebanyakan mamalia, laktasi, iaitu pengeluaran susu yang cukup untuk penyusuan, hanya berlaku pada betina yang telah bunting dalam beberapa bulan atau tahun sebelumnya. Proses tersebut dipengaruhi oleh pengaruh hormon daripada steroid seks. Dalam beberapa spesies mamalia, laktasi dalam kalangan jantan juga boleh berlaku. Dalam manusia, laktasi lelaki hanya boleh berlaku dalam keadaan tertentu.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c Macéa, José Rafael; Fregnani, José Humberto Tavares Guerreiro (1 December 2006). "Anatomy of the Thoracic Wall, Axilla and Breast". International Journal of Morphology. 24 (4). doi:10.4067/S0717-95022006000500030.
  2. ^ Lawrence, Ruth A.; Lawrence, Robert M. Breastfeeding: A Guide for the Medical Profession (ed. 7th). Maryland Heights, Maryland: Mosby/Elsevier. m/s. 54. ISBN 9781437735901.
  3. ^ Gray, Henry (1918). Anatomy of the Human Body.