Keluarga Bahasa Arawakian

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Arawakian
Maipurean
Taburan
geografi:
Dari setiap negara di Amerika Selatan, kecuali Ecuador, Uruguay dan Chile, ke Amerika Tengah dan dari Pulau Caribbean (jalur migrasi)
Klasifikasi bahasa:Macro-Arawakan ?
  • Arawakian
Bahasa-proto:Proto-Arawakian
Pembahagian:
  • Northern
  • Southern
ISO 639-5:awd
Glottolog:araw1281[1]
{{{mapalt}}}
Bahasa-bahasa Maipurean di Amerika Selatan (Caribbean dan Amerika Tengah belum termasuk): Maipurean Utara (biru terang) dan Maipurean Selatan (biru gelap). Bintik melambangkan lokasyen kemungkinan persebaran bahasa dab yang zon yang dibayangi menunjukan kemungkinan lokasyen yang disinggah lebih awal
  1. ^ Hammarström, Harald; Forkel, Robert; Haspelmath, Martin, penyunting (2017). "Arawakian". Glottolog 3.0. Jena, Germany: Max Planck Institute for the Science of Human History.

Arawakian ( Arahuacan, Maipuran Arawakan, "arus perdana" Arawakan, Arawakan proper ), juga dikenali sebagai Maipurean (juga Maipuran, Maipureano, Maipúre ), ialah keluarga bahasa atau rumpun bahasa yang berkembang dalam kalangan orang asli di Amerika Selatan. Anggota etnik rumpun ini berhijrah ke Amerika Tengah dan Antilles Besar di Caribbean dan Atlantik, bahkan sampai ke negara Bahamas. Hampir semua negara Amerika Selatan masa kini diketahui telah menjadi kampung halaman kepada penutur bahasa Arawakian, kecuali Ecuador, Uruguay dan Chile. Maipurean mungkin berkaitan dengan keluarga bahasa lain menurut hipotesis Makro-arawakan.