Ketua parti Dewan Perwakilan Amerika Syarikat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ketua Dewan terkini
Scalise
Ketua Majoriti Dewan
Steve Scalise (R)
Emmer
Ketua Pengelola Majoriti Dewan
Tom Emmer (R)
Jeffries
Ketua Minoriti Dewan
Hakeem Jeffries (D)
Hoyer
Ketua Pengelola Minoriti Dewan
Katherine Clark (D)
Barisan ketua parti Dewan Perwakilan Amerika Syarikat

Ketua parti Dewan Perwakilan Amerika Syarikat ialah barisan pimpinan di Dewan Perwakilan Amerika Syarikat.[1] Juga dikenali sebagai 'floor leaders', mereka dipilih oleh parti masing-masing dalam kaukus tertutup melalui undian rahsia.

Barisan pimpinan terkini ialah Ketua Majoriti Dewan iaitu Steve Scalise dari Parti Republikan, Ketua Pengelola Majoriti Dewan Tom Emmer (Republikan), Ketua Minoriti Dewan Hakeem Jeffries dari Parti Demokrat dan Ketua Pengelola Minoriti Dewan Katherine Clark (Demokrat).

Perincian tugas[sunting | sunting sumber]

Tidak seperti ketua majoriti Senat, Ketua Majoriti Dewan ialah pegawai kedua tertinggi selepas Speaker Dewan. Tugas dan keunggulan Pemimpin Majoriti berbeza-beza bergantung pada kekuatan dan gaya Speaker. Biasanya, Speaker tidak mengambil bahagian dalam perbahasan dan jarang mengundi di Dewan.[2]

Pemimpin minoriti sekarang, Hakeem Jeffries, berperanan sebagai pemimpin utama parti pembangkang, dan merupakan rakan sejawat dengan Pemimpin Majoriti. Berbeza dengan pemimpin majoriti, pemimpin minoriti memilih untuk Speaker Dewan semasa persidangan Kongres. Sekiranya parti pemimpin minoriti menguasai Dewan, dan pegawai parti dipilih semula ke kerusi mereka, Pemimpin Minoriti biasanya menjadi pilihan utama parti untuk Speaker untuk Kongres berikutnya, sementara ketua pengelola minoriti biasanya sesuai untuk menjadi pemimpin majoriti. Pemimpin minoriti biasanya bertemu dengan pemimpin majoriti dan speaker untuk membincangkan perjanjian mengenai isu dan kontroversi.

Speaker, ketua majoriti, ketua minoriti, ketua pengelola majoriti dan ketua pengelola minoriti masing-masing mempunyai pejabat khas di Kapitol Amerika Syarikat.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "N.Y. Dem might vote for Boehner". Politico. 23 November 2010. Dicapai pada 7 Jun 2011.
  2. ^ "Majority leader, vus ist?". JTA. Januari 5, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada Mac 28, 2012. Dicapai pada Januari 4, 2011.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]