Kerajaan Salakanagara: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Teg: Dibalikkan
Baris 1: Baris 1:
'''Kerajaan Salakanagara''' atau '''Kerajaan Rajatapura''' atau (Kota Perak) tercantum dalam [[Naskhah Wangsakerta]] sebagai kota tertua di [[Pulau Jawa]]. Tokoh awal yang berkuasa di sini adalah Aki Tirem. Konon, kota inilah yang disebut ''Argyre'' oleh [[Ptolemeus]] dalam tahun [[150]] M, terletak di daerah '''Teluk Lada Pandeglang''' (Pada masa kini ia terletak di bagian barat propinsi [[Banten]]). Kota ini sampai tahun [[362]] menjadi pusat pemerintahan Raja-Raja Dewawarman (dari '''Dewawarman I - VIII''').
'''Kerajaan Salakanagara''' atau '''Kerajaan Rajatapura''' atau (Kota Perak) ialah salah satu kota yang tertua di [[Pulau Jawa]], menurut [[Naskhah Wangsakerta]]. Tokoh awal yang berkuasa di sini ialah [[Aki Tirem]]. Konon, kota inilah yang disebut ''Argyre'' oleh [[Ptolemy]] pada tahun [[150]]. Terletak di daerah '''Teluk Lada Pandeglang''' (bahagian barat provinsi [[Banten]] kini), kota ini telah menjadi pusat pemerintahan dinasti Dewawarman (dari '''Dewawarman I - VIII''') sejak dari tahun [[362]].


[[Jayasingawarman]] pendiri [[Tarumanagara]] adalah menantu Raja [[Dewawarman VIII]]. Ia sendiri seorang Maharesi dari Salankayana di [[India]] yang mengungsi ke Nusantara karena daerahnya diserang dan ditaklukkan Maharaja Samudragupta dari Kerajaan Magada.
[[Jayasingawarman]], pengasas [[Kerajaan Tarumanagara]], ialah menantu kepada Raja [[Dewawarman VIII]]. Beliau sendiri seorang [[Maharesi]] dari [[Salankayana]] di [[India]] yang melarikan diri ke Nusantara kerana daerahnya diserang dan ditaklukkan oleh [[Samudragupta |Maharaja Samudragupta]] dari [[Kerajaan Magada]].


Di kemudian hari setelah Jayasingawarman mendirikan Tarumanagara, pusat pemerintahan beralih dari Rajatapura ke Tarumangara. Salakanagara kemudian berubah menjadi Kerajaan Daerah.
Di kemudian hari, setelah Jayasingawarman mengasaskan Tarumanagara, pusat pemerintahannya beralih dari [[Rajatapura]] ke Tarumangara. Salakanagara kemudian berkembang menjadi sebuah Kerajaan Daerah.





Semakan pada 07:36, 14 Mei 2007

Kerajaan Salakanagara atau Kerajaan Rajatapura atau (Kota Perak) ialah salah satu kota yang tertua di Pulau Jawa, menurut Naskhah Wangsakerta. Tokoh awal yang berkuasa di sini ialah Aki Tirem. Konon, kota inilah yang disebut Argyre oleh Ptolemy pada tahun 150. Terletak di daerah Teluk Lada Pandeglang (bahagian barat provinsi Banten kini), kota ini telah menjadi pusat pemerintahan dinasti Dewawarman (dari Dewawarman I - VIII) sejak dari tahun 362.

Jayasingawarman, pengasas Kerajaan Tarumanagara, ialah menantu kepada Raja Dewawarman VIII. Beliau sendiri seorang Maharesi dari Salankayana di India yang melarikan diri ke Nusantara kerana daerahnya diserang dan ditaklukkan oleh Maharaja Samudragupta dari Kerajaan Magada.

Di kemudian hari, setelah Jayasingawarman mengasaskan Tarumanagara, pusat pemerintahannya beralih dari Rajatapura ke Tarumangara. Salakanagara kemudian berkembang menjadi sebuah Kerajaan Daerah.


Kerajaan di Jawa