Kuasa veto: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 2: Baris 2:


== Kuasa veto secara praktik ==
== Kuasa veto secara praktik ==
Di bawah perlembagaan AS, presidennya mempunyai kuasa veto keatas sebarang [[rang undang-undang]] yang diluluskan Kongres. Namun kuasanya adalah terhad dan ia boleh dimansuhkan dengan undi dua pertiga dari kedua-dua dewan Kongres.
Di bawah perlembagaan AS, presidennya mempunyai kuasa veto keatas sebarang [[rang undang-undang]] yang diluluskan Kongres. Namun kuasanya adalah terhad dan ia boleh dimansuhkan dengan undi dua pertiga dari kedua-dua dewan Kongres.{{Tunas-politik}}

Kuasa veto juga boleh dilihat di [[Majlis Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu]]. Lima ahli tetapnya iaitu [[China]], [[Perancis]], [[Great Britain]], [[Amerika Syarikat]], dan [[Rusia]] (sehingga 1991 - [[USSR]]) — masing-masing mempuyai kuasa veto.
{{Tunas-politik}}
{{Tunas-perundangan}}
{{Tunas-perundangan}}
[[Kategori:Kuasa veto| ]]
[[Kategori:Kuasa veto| ]]

Semakan pada 19:57, 14 Jun 2023

Kuasa veto merujuk kepada hak yang diberi kepada seseorang atau sesuatu kumpulan untuk menolak sebarang keputusan undang-undang yang diluluskan oleh beberapa ahli yang lain. Veto berasal dari bahasa Latin yang bermaksud "Saya melarang". Biasanya hak ini adalah terhad sebab eksekutif dan penggubal undang-undang mempunyai tanggungjwab serta tugas yang berlainan seperti termaktub di dalam konsep pembahagian kuasa.

Kuasa veto secara praktik

Di bawah perlembagaan AS, presidennya mempunyai kuasa veto keatas sebarang rang undang-undang yang diluluskan Kongres. Namun kuasanya adalah terhad dan ia boleh dimansuhkan dengan undi dua pertiga dari kedua-dua dewan Kongres.

Templat:Tunas-perundangan