Bahasa Inggeris British: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Protocetus1 (bincang | sumb.)
Dicipta dengan menterjemahkan bahagian "Kosakata" daripada laman "Bahasa Inggris Britania"
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Penterjemahan kandungan TerjemahanBahagian
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1: Baris 1:
{{terjemah|en|British English}}
{{terjemah|en|British English}}
{{Infobox Language
{{Infobox Language
|name = Bahasa Inggeris British
| name = Bahasa Inggeris British
|nativename= English
| nativename = English
|familycolor =Indo-Europa
| familycolor = Indo-Europa
| pronunciation = Orang yang memisahkan diri daripada orang lain hanya mementingkan diri sendiri; Mereka menentang semua pendapat lain yang baik. Si bodoh tak kisah faham atau tidak. Dia hanya mahu menyuarakan pendapatnya. Dosa dan malu sentiasa berdampingan; Yang sinis akan malu. Kata-kata orang boleh menjadi sumber hikmah, sedalam lautan dan segar seperti air yang mengalir. Tidak baik memihak kepada orang jahat dan menindas orang yang tidak bersalah. Jika orang bodoh memulakan pergaduhan, mereka meminta untuk dipukul. Mereka terjerat dengan kata-kata bodoh penceramah dan membinasakan diri mereka sendiri. Sumpahan itu terlalu lazat; Orang suka menelannya. Orang yang malas sama buruknya dengan orang yang merosakkan. Tuhan adalah seperti menara yang kuat; Di situlah orang yang jujur ​​pergi dan mencari perlindungan. Tetapi orang kaya percaya bahawa wang melindungi mereka seperti tembok tinggi dan kukuh mengelilingi bandar. Orang yang rendah hati akan dihormati; Orang yang sombong pasti akan binasa. Orang yang menjawab sebelum mendengar, bukan sahaja bodoh tetapi malu pada diri sendiri. Kemahuan untuk hidup boleh menahan kesakitan penyakit tetapi jika ia hilang, semua harapan hilang. Orang pintar sentiasa bersedia dan suka belajar.
|pronunciation =
Hadiah membuka jalan, jadi lebih mudah untuk bertemu orang yang hebat. Orang pertama yang bercakap di mahkamah sentiasa kelihatan betul, tetapi kenyataan itu akan diuji apabila kes itu berjalan. Jika terdapat pertikaian antara dua orang berkuasa di mahkamah, undilah untuk menyelesaikannya. Dengan tolong-menolong, persaudaraan sekuat tembok kota, tetapi pertengkaran memutuskan hubungan. Perkataan yang diucapkan mempunyai kesan yang dirasakan. Perkataan mempunyai kuasa untuk menyelamatkan atau memusnahkan. Biarkan orang merasakan kesan daripada kata-kata mereka. Orang yang mencari isteri, mencari yang terbaik. Maknanya Allah redha dengan orang itu. Orang miskin bertanya dengan sopan, manakala orang kaya menjawab dengan kasar. Ada kawan yang tidak setia, malah ada yang lebih rapat daripada adik beradik.
|states = [[United Kingdom]]

|speakers =
Lebih baik makan sesuap dengan fikiran yang tenang daripada jamuan besar di rumah yang bergaduh. Hamba yang bijaksana akan menerima sebahagian daripada hartanya dengan memerintah anak tuannya yang taat. Emas dan perak diuji dengan api, tetapi hati diuji oleh Allah. Orang jahat mengalu-alukan maklumat yang salah, dan pembohong suka mendengar pembohongan.
|date =
Orang yang mentertawakan orang miskin menghina Tuhan yang menciptakan mereka. Sesiapa yang menikmati penderitaan orang lain akan dihukum. Ibu bapa bangga dengan cucu mereka seperti mereka bangga dengan anak ibu bapa mereka. Orang bangsawan tidak boleh berbohong, dan orang bodoh tidak boleh mengatakan sesuatu yang berguna. Sesetengah orang berpendapat rasuah boleh mendatangkan keajaiban; Mereka fikir semuanya tidak kena. Jika anda ingin membuat orang seperti anda, maafkan mereka atas kesilapan mereka. Memendam rasa bersalah akan memutuskan persahabatan. Teguran bermakna lebih daripada seratus sebatan bagi orang bodoh. Kematian datang seperti malaikat yang kejam kepada orang jahat yang sentiasa membawa kepada huru-hara. Lebih baik bertemu beruang yang kehilangan anaknya, daripada bertemu dengan orang bodoh yang sibuk dengan kebodohan. Dia membalas kebaikan dengan kejahatan, tetapi dia tidak dapat menghapuskan kejahatan dari rumahnya. Permulaan perselisihan adalah seperti retak di empangan; Sebelum anda mula bertengkar, berhenti. Allah tidak suka menyalahkan orang jahat, tidak bersalah, tidak bersalah. Orang bodoh membelanjakan hartanya dengan sia-sia untuk hikmat, kerana dia tidak berpengetahuan. Rakan-rakan sentiasa menyayangi antara satu sama lain, dan ahli keluarga bersabar antara satu sama lain dalam kesukaran mereka. Hanya orang bodoh sahaja yang mahu meminjam orang lain. Orang yang cintakan dosa suka berperang. Orang yang bermegah sepanjang masa mencari masalah. Penipu tidak akan gembira; Orang yang bermuka buruk akan dikutuk. Anak-anak yang melakukan perkara bodoh menyusahkan dan menyakiti ibu bapa mereka. Hati yang gembira menjadikan badan yang sihat; Hati yang sedih melemahkan jiwa.
|speakers2 =
Hakim yang menipu secara rahsia menerima rasuah dan tidak memberikan penghakiman. Matlamat orang bijak adalah untuk mencapai kebijaksanaan, tetapi matlamat orang bodoh tidak pasti. Anak yang bodoh mendukacitakan hati bapanya dan mendukacitakan hati ibunya. Tidak adil menghukum orang yang tidak bersalah, dan tidak adil menghukum orang yang baik. Orang yang bijak tidak banyak bercakap. Orang yang memahami sentiasa tenang. Orang bodoh pun dianggap bijak dan pandai jika diam dan tutup mulut.
|fam2=[[Rumpun bahasa Germanik|Germanik]]

|fam3=[[Bahasa Jermanik Barat|Germanik Barat]]
Lebih baik orang miskin tetapi jujur, daripada orang bodoh yang berbohong. Semangat tanpa ilmu adalah tidak baik; Orang yang tergesa-gesa membuat kesilapan. Ada orang yang merosakkan hidupnya kerana kebodohan sendiri, lalu menyalahkan Tuhan. Orang kaya sentiasa mencari kawan baru, tetapi orang miskin adalah kawan yang ditinggalkan. Orang yang berbohong di mahkamah dan orang yang berbohong mesti dihukum. Semua orang cuba memenangi hati orang besar dan ingin berkawan dengan dermawan itu. Orang miskin tidak disenangi oleh kaum kerabatnya, apatah lagi oleh kawan-kawannya. Tidak kira betapa dia cuba untuk berkawan dengan mereka, dia tidak dapat menarik mereka. Dia yang mengejar ilmu, mengasihi dirinya sendiri; Dia yang mengingati apa yang dipelajarinya akan berjaya. Sesiapa yang berbohong di mahkamah tidak akan terlepas daripada hukuman. Dia pasti akan musnah. Orang bodoh tidak layak hidup dalam kemewahan; Hamba tidak boleh memerintah pemerintah. Orang yang bijak dapat mengawal kemarahan mereka. Mereka menghargai bahawa mereka memaafkan orang atas kesalahan mereka terhadap mereka. Kemurkaan raja seperti raungan singa, tetapi kebaikannya seperti embun yang membasahi tumbuhan. Anak yang bodoh membinasakan bapanya. Isteri yang sentiasa ibarat setitis air. Rumah dan harta boleh diwarisi daripada ibu bapa, tetapi isteri yang bijak adalah anugerah Allah.
|fam4=[[Bahasa Anglo-Frisia|Anglo-Frisia]]
Kemalasan yang tidur selama-lamanya pasti akan kelaparan. Orang yang mematuhi hukum Tuhan akan berumur panjang. Tetapi orang yang tidak taat kepadanya mati. Menolong orang miskin adalah seperti memberi pinjaman kepada Tuhan. Hanya Allah yang akan membalasnya. Disiplin anak-anak anda semasa kecil. jika tidak, kamu memusnahkan mereka. Biarlah yang cepat marah menanggung akibatnya. Jika anda membantu orang itu sekali, anda perlu membantu mereka semula. Orang yang suka mendengar nasihat dan ingin belajar akan menjadi bijak kelak. Manusia mempunyai banyak rancangan, tetapi hanya kehendak Tuhan yang akan terlaksana. Tamak adalah memalukan; Lebih baik menjadi miskin daripada menjadi pembohong. Hormatilah Tuhan, maka umurmu akan panjang. Anda akan berpuas hati dan bebas masalah. Ada yang malas sampai tak nak makan sendiri. Jika hukuman yang membanggakan berlaku, orang bodoh mendapat pengajaran. Jika ditegur, hendaklah dia bijak dan cerdik. Hanya seorang anak lelaki yang pemalu dan sinis menyeksa ayahnya dan menghalau ibunya keluar. Anda akan berhenti mengajar, nak, dan tidak lama lagi anda akan melupakan segala-galanya. Jika dia bertekad untuk memberikan saksi palsu, maka keadilan tidak dilaksanakan. Orang jahat suka kejahatan. Orang bodoh yang sombong mesti dihukum.
|fam5=[[Bahasa Anglik|Anglik]]

|fam6=[[bahasa Inggeris|Inggeris]]
Alkohol membuat orang mabuk dan mabuk. Bodoh mereka mabuk. Takut kepada raja yang marah adalah seperti takut kepada singa yang mengaum. Mereka yang menimbulkan kemurkaan raja hanya membinasakan diri mereka sendiri. orang bodoh yang rasional; Sikap yang terpuji ialah mengelakkan pertengkaran. Petani yang malas mengusahakan tanah pada musimnya tidak akan menuai hasil. Ia boleh merayu kepada minda yang cerdas seperti air dalam telaga yang dalam
|ancestor=[[Bahasa Inggeris Kuno]]
Ramai orang mengaku setia, tetapi yang benar-benar setia sukar dicari. Berbahagialah anak-anak yang bapanya jujur ​​dan adil. Apabila seorang raja menghakimi orang, apakah yang raja lihat sebagai salah? Bolehkah orang benar-benar mengatakan bahawa hati nurani mereka bersih dan dosa mereka dihapuskan? Allah membenci orang yang menipu dengan timbangan dan sukatan yang salah. Tindakan kanak-kanak boleh memberitahu tingkah lakunya; Anda akan tahu sama ada dia baik atau buruk. Tuhan memberi kita mata untuk melihat dan telinga untuk mendengar. Orang yang lebih suka tidur jatuh miskin. Orang yang rajin mendapat banyak makanan. Pembeli selalu merungut harga barang itu mahal, tetapi selepas membeli barang tersebut, mereka gembira melihat harga murah itu dibayar. Kata-kata hikmat lebih berharga daripada emas atau batu permata. orang bodoh yang menanggung hutang orang lain; Hartanya harus diambil sebagai jaminan atas janjinya. Hasil menipu mula-mula rasa sedap, tapi kemudian rasa macam pasir. Minta nasihat tentang cara untuk berjaya. Jangan pergi berperang tanpa rancangan. Gosip tidak boleh menyimpan rahsia. Jangan bergaul dengan orang yang mengumpat. Semasa ibu bapa mengumpat, jiwa akan hilang seperti pelita yang padam ke dalam kegelapan. Wang mudah tidak membawa berkat.
|ancestor2=[[Bahasa Inggeris Pertengahan]]
Jangan membalas dendam; Percayalah kepada Tuhan dan Dia akan menolong anda. Timbangan dan timbangan yang kotor dibenci oleh Allah. Tuhan yang menentukan perjalanan hidup manusia; Inilah sebabnya manusia tidak dapat memahami cara hidup mereka. Fikirkan baik-baik sebelum anda membuat nazar korban kepada Tuhan supaya anda tidak menyesal. Raja yang bijaksana tahu siapa yang jahat; Raja akan menghukum mereka tanpa belas kasihan. Tuhan memberi kita fikiran dan hati nurani; Jadi kita tidak boleh menipu diri sendiri. Seorang raja hanya boleh memerintah selagi pemerintahannya jujur, ikhlas dan adil. Orang muda dikagumi kerana kekuatan mereka dan orang tua dihormati kerana uban mereka. Kadangkala pengalaman pahit menghapuskan kejahatan dan menyucikan hati manusia.
|ancestor3=[[Bahasa Inggeris Moden Awal]]

|stand1=[[Menerima Sebutan]]
Tuhan mengawal fikiran seorang raja sebagaimana Dia mengawal aliran sungai. Orang berfikir semua tindakan mereka adalah baik; Tetapi ingatlah bahawa Allah mengetahui niat hati manusia. Allah lebih mengutamakan kebaikan dan kebenaran daripada pengorbanan. Orang jahat berbuat dosa kerana mereka dikuasai oleh kesombongan dan kesombongan. Perancangan yang teliti menghasilkan banyak hasil tetapi tindakan tergesa-gesa mengakibatkan kekurangan hasil. Kekayaan yang diperoleh secara tidak jujur, bukan sahaja tidak kekal tetapi pasti akan membawa kepada kematian. Orang jahat tidak mahu berbuat baik; Keganasan mereka akan memusnahkan mereka. Penjenayah mengambil jalan berliku; Orang baik mengikut jalan yang lurus. Lebih baik memakai pakaian di bawah seratus daripada tinggal di rumah dengan isteri yang suka bergaduh. Orang jahat sentiasa mahu melakukan kejahatan; Mereka tidak menunjukkan belas kasihan kepada sesiapa pun. Hukuman penghinaan adalah pengajaran bagi orang bodoh.
|stand2=[[Bahasa Inggeris Scotland]]
Orang bijak memperoleh ilmu apabila diajar. Tuhan yang paling adil mengetahui apa yang berlaku dalam rumah orang jahat dan Dia akan menghukum mereka sehingga mereka dibinasakan. Seseorang yang ingin mendengar keluhan orang miskin, tidak akan disedari apabila meminta pertolongan sendiri. Hadiah rahsia yang diberikan kepada lelaki yang marah, akan menenangkan kemarahannya. Apabila keadilan dilakukan mereka bergembira tetapi orang jahat takut. Penzina yang baik akan menemui ajalnya. Pembelanja suka wain dan makanan yang enak dan tidak akan menghasilkan wang. Orang jahat akan merasakan kesakitan yang mereka timpakan kepada orang baik. Lebih baik tinggal di padang gurun daripada bertengkar dan marah kepada isteri.
|script = [[Abjad Rumi|Latin]] ([[Huruf Inggeris]])
Orang bijak tetap kaya dan makmur, tetapi orang bodoh membazirkan hartanya. Orang yang jujur ​​dan baik hidup lama. Dia akan dihormati dan dilayan dengan adil. Orang yang bijak boleh mengambil alih sebuah kota yang dipertahankan oleh tentera yang kuat dan meruntuhkan tembok kota yang mewakili harapannya. Berhati-hati semasa bercakap supaya tidak ditimpa kesulitan. Orang yang sombong dan bongkak, memarahi dan biadap. Orang malas tidak mahu bekerja; dia dibunuh oleh keinginannya terhadapnya. Dia hanya memikirkan keinginannya. Sebaliknya, orang yang taat kepada Allah boleh memberi dengan banyak. ALLAH membenci korban yang dipersembahkan oleh orang fasik, lebih-lebih lagi jika korban itu dipersembahkan dengan niat jahat. Kesaksian seorang pendusta tidak boleh dipercayai, tetapi kesaksian orang yang boleh dipercayai akan diterima. Orang yang jujur ​​yakin, tetapi orang jahat harus berpura-pura. Kecerdasan, kepintaran dan kebijaksanaan manusia tidak berguna jika ALLAH menentang kita. Orang menyediakan kuda untuk berperang, tetapi ALLAH memberi kemenangan.
|nation = [[United Kingdom]] (asal [[England]])

|isoexception=dialect
Nama yang baik lebih baik daripada banyak harta; dicintai lebih baik daripada menerima perak dan emas. Orang kaya dan orang miskin mempunyai satu persamaan: ALLAH menciptakan keduanya. Orang bijak menghindari bahaya apabila dia melihatnya, tetapi orang bodoh membiarkan malapetaka menimpanya dan kemudian menyesalinya. Orang yang menghormati dan takut kepada ALLAH serta merendahkan diri akan memperoleh kekayaan, kehormatan dan umur yang panjang. Sesiapa yang menyayangi nyawanya hendaklah menjauhi perangkap dan jerat di jalan orang jahat. Dia mengajar anak anda cara hidup yang betul, jadi dia akan hidup seperti itu walaupun dia sudah tua. Orang miskin dikuasai oleh orang kaya. Orang yang memohon pinjaman dikawal oleh orang yang memberi pinjaman. Dia yang menabur ketidakadilan akan menuai malapetaka dan kuasanya untuk menindas orang lain akan berakhir. Orang yang bermurah hati dan mengagihkan makanan kepada fakir miskin akan diberkati ALLAH. Dia menghalau mereka yang suka menghina, maka tidak akan berlaku pertengkaran, perbalahan dan cacian. Orang yang tulus hati dan tutur kata yang baik akan menjadi sahabat raja. ALLAH memastikan kebenaran terpelihara dengan mendedahkan pembohongan pembohong. Orang malas tidak suka keluar rumah. Dia berkata bahawa jika dia keluar dia akan dibelasah oleh singa. Rayuan perempuan jalang adalah lobang yang dalam: siapa yang marah terhadap Tuhan akan jatuh ke dalamnya. Kanak-kanak sudah biasa melakukan perkara bodoh, tetapi rotan boleh mengajar mereka mengubah tingkah laku mereka. Sesiapa yang menindas orang miskin untuk menjadi kaya atau memberi hadiah kepada orang kaya akan menjadi miskin. Saya nak awak percaya pada ALLAH, sebab tu saya ajar awak sekarang.
|map=
Saya telah menulis tiga puluh peribahasa yang penuh dengan pengetahuan dan nasihat yang baik, yang akan mengajar anda apa yang benar-benar benar. Nanti kalau ditanya boleh bagi jawapan yang betul. Jangan menipu orang miskin kerana mereka miskin, dan jangan menipu mereka di mahkamah. TUHAN akan membela mereka dan mencabut nyawa orang yang menindas mereka. Jangan berkawan dengan orang yang pemarah dan cepat marah. Jangan biarkan diri anda mengikuti tingkah laku mereka dan kemudian tidak dapat mengubah tabiat itu. Jangan berjanji untuk menutup hutang orang lain. Jika anda tidak dapat membayar hutang, katil anda akan dirampas. Jangan pindahkan sempadan tanah yang telah ditetapkan oleh nenek moyang anda. Orang yang bekerja dengan cekap akan bekerja untuk raja dan bukan untuk rakyat biasa.
|ietf = {{wikidata|property|references|P305}}

Apabila anda dilayan oleh orang kenamaan, ingatlah siapa orang itu. Jika anda sangat lapar, tahan selera anda. Jangan terpedaya dengan makanan yang sedap dihidangkan. Mungkin dia mahu menipu awak. Berhati-hati! Jangan rosakkan kesihatan kerana ingin kaya. Wang anda boleh hilang dalam sekelip mata, seolah-olah ia mempunyai sayap dan melayang ke langit seperti burung helang. Jangan makan dengan orang yang kedekut, atau inginkan makanan yang sedap yang dihidangkan. "Makan lebih," katanya, tetapi dia tidak sengaja. Dia mempunyai mulut yang manis tetapi hatinya berbeza. Apa yang kamu telan akan kamu muntahkan, dan segala kata-kata manismu akan menjadi sia-sia. Jangan cuba menasihati orang bodoh; mereka tidak akan menghargai cadangan anda. Jangan pindahkan sempadan tanah lama dan jangan rampas tanah anak yatim. TUHAN, Pembela yang kuat, akan membela mereka dan memerangi kamu. Beri perhatian kepada pengajaran guru anda dan belajar sebanyak mungkin. Jangan teragak-agak untuk mendisiplinkan anak anda. Mereka tidak akan mati walaupun disebat. Sebaliknya anda mungkin menyelamatkan nyawa mereka. Anakku, aku gembira jika kamu bijak. Saya bangga mendengar anda bercakap kata-kata jujur. Jangan iri kepada orang yang berdosa. Hormati dan takutilah ALLAH dengan sepenuh hati agar masa depanmu terjamin dan harapanmu tidak hilang. Dengar, anakku! Jadilah bijak dan ikut cara hidup yang betul. Janganlah kamu bergaul dengan orang yang mabuk atau orang yang suka bersuka ria, kerana mereka akan jatuh miskin. Jika anda hanya makan dan tidur, anda akan segera berpakaian kain buruk. Dengarlah nasihat ayahmu, kerana tanpa dia kamu tidak akan wujud. Apabila ibu anda sudah tua, tunjukkan penghargaan anda. Ajaran, kebijaksanaan, pendidikan dan pemahaman yang benar - ini semua berbaloi untuk dibeli tetapi terlalu berharga untuk dijual. Seorang bapa akan gembira jika anaknya mempunyai akhlak yang baik. Dia bangga kerana anaknya itu bijak. Semoga ibu bapa anda bangga dengan anda. Semoga ibu yang melahirkanmu bahagia. Anakku, perhatikan baik-baik dan ikutilah teladanku.
Pelacur dan isteri yang berzina adalah perangkap maut. Mereka bersembunyi di sana seperti penyamun dan membawa ramai lelaki untuk berzina. Adakah anda tahu apa yang berlaku kepada orang yang minum terlalu banyak wain dan minuman beralkohol lain? Orang itu sengsara dan menderita. Dia selalu membantah dan merungut. Matanya merah dan badannya lebam, walaupun dia boleh mengelak semua itu. Jangan tergoda oleh wain, walaupun warnanya menarik, dan kelihatan bersinar di dalam gelas, dan bagus untuk dihirup. Esok pagi anda akan berasa seolah-olah anda telah dipatuk ular berbisa. Mata anda menyala, fikiran anda kabur, dan anda gagap. Anda akan berasa seperti mabuk laut dan bergoyang di atas tiang. Anda akan berkata, “Saya telah dipukul. Saya kena palu! Tetapi saya tidak ingat apa-apa. Kenapa saya mengantuk sangat? Saya perlukan minuman lain!

Jangan iri hati dengan orang jahat dan jangan berkawan dengan mereka. Mereka hanya memikirkan tentang kekejaman dan bercakap tentang keganasan. Keluarga dibina di atas asas kebijaksanaan dan pemahaman. Apabila ada ilmu, bilik-bilik dilengkapi dengan benda-benda yang berharga dan cantik. Kebijaksanaan lebih baik daripada kekuatan. Sebenarnya, ilmu itu lebih baik daripada kekuatan, kerana kamu harus merancang dengan baik sebelum berperang. Lebih banyak petua yang anda terima, lebih tinggi peluang anda untuk menang. Orang bodoh tidak dapat memahami kata-kata hikmat. Mereka tidak boleh berkata apa-apa apabila perkara penting dibincangkan. Jika anda sentiasa merancang kejahatan, anda akan dikenali sebagai pengacau. Cadangan bahawa orang bodoh menganggap dosa yang mudah. Orang yang selalu mengkritik orang lain dibenci orang. Orang yang putus asa pada saat genting adalah benar-benar seorang yang lemah. Jangan teragak-agak untuk menyelamatkan orang yang dibunuh secara tidak adil. Anda mungkin mengatakan itu bukan urusan anda, tetapi Tuhan mengetahui dan menilai anda mengikut niat hati anda. Dia mengawasi awak. Dia mengetahui hal ini dan akan memberi balasan kepadamu sesuai dengan perbuatanmu. Anak saya, dia makan madu kerana madu itu bagus. Seperti madu dari sarang lebah yang manis untuk dimakan, demikian juga kebijaksanaan baik untuk jiwa. Jika anda mendapat kebijaksanaan, masa depan anda akan terjamin dan harapan anda tidak akan hilang. Jangan jadi seperti orang jahat yang bersekongkol untuk merompak orang yang jujur ​​dan mengambil alih rumah mereka. Walaupun orang jujur ​​jatuh berkali-kali, mereka akan bangkit semula.
Namun orang jahat akan dibinasakan oleh malapetaka. Jangan bersukacita ketika musuhmu menderita, dan jangan tertawa ketika dia jatuh. TUHAN pasti tahu kamu tertawa dan Dia tidak suka dengan tindakan itu, maka Dia tidak akan menghukum musuhmu lagi. Jangan marah karena orang fasik; jangan iri pada mereka. Orang jahat tidak mempunyai masa depan dan harapan. Hai anakku, hormatilah dan takutlah akan TUHAN dan Raja. Jangan bergaul dengan orang-orang yang menentangnya; orang seperti itu bisa dihancurkan dalam sekejap. Ingatlah bencana yang disebabkan oleh Tuhan atau raja! Orang bijak juga mengatakan ini: Seorang hakim tidak bisa bertindak bias. Jika orang yang bersalah dinyatakan tidak bersalah, maka hakim akan dikutuk dan dibenci semua orang. Namun hakim yang memutuskan bersalah, akan sukses dan menjadi terkenal. Jawaban jujur ​​membuktikan persahabatan sejati. Jangan membangun rumah sebelum peternakan Anda siap. Jangan memulai sebuah rumah tangga sebelum Anda bersedia mencari nafkah. Jangan menjadi saksi terhadap seseorang tanpa alasan yang kuat, atau berbohong tentang dia. Jangan berkata, “Saya akan membalas perbuatannya terhadap saya! Aku akan membalas dendam!” Saya melewati ladang dan kebun anggur sebagai orang yang malas dan bodoh. Tempat itu penuh dengan semak-semak dan rumput liar. Dinding di sekelilingnya telah runtuh. Setelah saya mengamati dan merenungkannya, saya mendapat pelajaran ini: Istirahat dan tidur sebentar, dan tidak melakukan apa pun; maka kemiskinan akan menyerangmu seperti perampok bersenjata.

Kita memuliakan Tuhan karena apa yang Dia rahasiakan. Kami menghormati raja karena apa yang dia jelaskan. Anda tidak dapat menembus pikiran raja. Pikiran raja lebih tinggi dari pikiran kita, setinggi langit, dan sedalam laut. Bersihkan perak dari ampasnya, barulah pengrajin perak bisa membentuknya dengan indah. Jauhkan penasihat jahat dari raja, dan raja akan memerintah dengan adil. Saat menghadapi raja, jangan mencoba bersikap seperti orang besar dan berpura-pura pintar. Lebih baik diterima di tempat yang lebih terhormat daripada disuruh menyerahkan tempatnya kepada orang yang kedudukannya lebih tinggi. Jangan terburu-buru membawa masalah ini ke pengadilan, karena jika nanti Anda terbukti salah, apa lagi yang bisa Anda lakukan? Jika kamu berselisih paham dengan sesamamu, selesaikanlah masalah itu di antara kamu sendiri, dan jangan membocorkan rahasia orang lain. Jika kamu membocorkan rahasia orang lain, kamu akan dicap sebagai pembocor, dan namamu akan tercoreng seumur hidup. Kata-kata yang diucapkan pada saat yang tepat bagaikan emas di piring perak. Peringatan yang diberikan oleh orang bijak kepada orang yang senang menerimanya, lebih berharga dari pada sebuah cincin atau perhiasan emas. Seorang utusan yang terpercaya menyegarkan hati orang-orang yang mengutusnya, seperti air minum yang sejuk di musim panas. Orang yang tidak menepati janjinya ibarat awan dan angin yang tidak mendatangkan hujan. Kesabaran disertai kata-kata yang lembut mampu meyakinkan penguasa dan menghancurkan segala perlawanan. Jangan banyak makan madu, nanti muntah. Jangan terlalu sering mengunjungi tetanggamu, dia akan bosan dan membencimu. Membuat tuduhan palsu ibarat menyerang dengan pedang, pentungan, atau anak panah yang tajam. Mengharapkan orang yang tidak dapat diandalkan di saat-saat sulit ibarat menggigit gigi atau berjalan pincang. Menyanyikan lagu untuk orang yang sedih ibarat melepas baju saat cuaca dingin, atau mengoleskan cuka pada luka. Jika musuhmu lapar, beri mereka makan; jika mereka haus, berilah mereka minum. Perbuatanmu akan mempermalukan mereka, dan TUHAN akan membalas kebaikanmu. Mengutuk pasti mendatangkan kemarahan, sebagaimana angin utara pasti mendatangkan hujan. Tinggal di atap rumah lebih baik daripada tinggal serumah dengan istri yang suka bertengkar.
Menerima kabar baik dari jauh ibarat meminum air dingin saat haus. Orang baik yang menyerah pada orang jahat ibarat mata air berlumpur atau sumur yang tercemar. Makan terlalu banyak madu tidak baik; mengharapkan terlalu banyak pujian itu tidak baik. Orang yang tidak dapat mengendalikan diri ibarat kota yang tidak berbenteng dan mudah diserang musuh.

Sebagaimana salju tidak boleh turun di musim panas atau hujan di musim panen, demikian pula pujian tidak boleh diberikan kepada orang bodoh. Sebagaimana seekor burung terbang dan membubung di udara, maka kutukan tidak boleh menimpa orang yang tidak bersalah. Kuda harus dicambuk, keledai harus dikekang, dan orang bodoh harus dipukul. Orang yang menjawab pertanyaan yang tidak masuk akal akan sama bodohnya dengan orang yang menanyakannya. Pertanyaan bodoh hendaknya diberikan jawaban yang bodoh, agar si penanya sadar bahwa dirinya tidak secerdas yang dikiranya. Mengirim orang bodoh untuk menyampaikan pesan ibarat mematahkan kaki sendiri dan mencari kecelakaan. Sebagaimana orang cacat tidak dapat menggunakan kakinya, demikian pula orang bodoh tidak dapat menggunakan peribahasa. Memuji orang bodoh itu sia-sia, bagaikan batu diikatkan pada ketapel. Orang bodoh yang mencoba mengutip sebuah peribahasa, ibarat seorang pemabuk yang berusaha menghilangkan duri dari tangannya. Siapa pun yang mempekerjakan orang idiot akan mempersulit semua orang. Orang bodoh yang mengulangi kebodohannya seperti anjing yang menjilat muntahannya. Betapapun bodohnya orang, mereka tidak sebodoh orang yang menganggap dirinya pintar, padahal sebenarnya tidak. Orang malas tidak suka keluar rumah. Dia mengatakan bahwa dia akan dianiaya oleh singa jika dia keluar. Ibarat pintu yang berayun pada engselnya, begitu pula orang malas yang membolak-balikkan tempat tidurnya. Ada orang yang sangat malas hingga tidak mau makan sendirian. Orang malas mengira dirinya lebih pintar dari tujuh orang yang bisa menjawab dengan benar. Terlibat dalam pertengkaran orang lain seperti menangkap telinga anjing. Orang yang menipu orang lain, kemudian mengatakan dirinya hanya bercanda, ibarat orang gila yang sedang bermain-main dengan senjata berbahaya. Tanpa kayu, api akan padam; tanpa mengumpat, pertengkaran berhenti. Sebagaimana batu bara dan kayu membuat api tetap menyala, demikian pula orang yang suka bertengkar akan memicu perselisihan. Mengutuk terasa sangat menyenangkan; orang suka menelannya. Bagaikan periuk tanah yang dilapisi perak, demikianlah orang yang mulutnya manis, tetapi hatinya jahat. Pembenci bicaranya manis, tapi hatinya penuh tipu daya. Walaupun dia ramah, jangan percaya padanya, karena hatinya penuh kebencian. Dia mungkin bisa menyembunyikan kebenciannya, tapi perbuatan jahatnya akan terungkap. Orang yang memasang jebakan bagi orang lain akan terjerat dalam jebakannya sendiri.
Orang yang menggelindingkan batu itu akan terkena batunya pula. Berbohong kepada orang lain sama saja dengan membencinya. Mulut manis yang tidak tulus mendatangkan kehancuran.

Jangan berbangga dengan hari esok, karena manusia tidak tahu apa yang akan terjadi kelak. Biarkan orang lain memuji Anda - bahkan orang asing. Jangan memuji diri sendiri. Batu dan pasir masih terasa ringan jika dibandingkan dengan kesulitan yang disebabkan oleh ketidaktahuan. Kemarahan itu kejam dan merusak, tapi tidak ada seorang pun yang bisa menghadapi rasa cemburu. Lebih baik teguran yang jujur ​​dari pada kasih yang tak terucapkan. Teman menyerang dengan niat baik, tapi hati-hati jika ada musuh yang menciummu. Jika penuh, madu ditolak; kalau lapar, yang pahit pun terasa enak. Orang yang jauh dari rumah ibarat burung tanpa sarang. Minyak wangi menyenangkan hati, tetapi kesusahan menyusahkan hati. Jangan lupakan temanmu atau teman ayahmu. Jika kamu dalam kesulitan, jangan pergi ke rumah saudaramu; Tetangga dekat dapat membantu Anda lebih dari sekadar saudara jauh. Wahai anakku, bijaklah, agar aku bahagia dan mampu menjawab jika dicela. Orang bijak menghindari bahaya ketika dia melihatnya, tetapi orang bodoh membiarkan dirinya tertimpa bencana dan menyesalinya di kemudian hari. Bodohnya mereka yang berjanji akan menanggung hutang orang lain; hartanya harus diambil sebagai jaminan janjinya. Ucapan salam di pagi hari sama saja dengan makian. Istri yang memercik bagaikan setetes air yang tak henti-hentinya diguyur hujan. Ia tidak dapat didiamkan, sebagaimana angin tidak dapat dibendung, dan minyak tidak dapat digenggam. Sebagaimana besi menajamkan besi, maka manusia saling belajar. Siapa memelihara pohon ara, akan memakan buahnya; mereka yang mengabdi pada tuannya akan dihormati. Seperti air mencerminkan wajah, demikian pula hati mencerminkan pribadi yang sebenarnya. Di dunia orang mati, selalu ada tempat; demikian pula nafsu manusia tidak ada batasnya. Emas dan perak diuji dengan api; orang dinilai berdasarkan sikapnya terhadap pujian. Sekalipun orang bodoh dipukuli setengah mati, kebodohannya tidak hilang. karena kekayaan tidak bertahan lama. Bahkan kekuasaan untuk memerintah tidak bertahan selamanya. Anda memotong rumput dan mengumpulkannya untuk ternak Anda, tetapi rumput baru tumbuh. Anda bisa membuat pakaian dari bulu domba. Anda bisa membeli tanah dari menjual kambing. Kambing yang tersisa akan menghasilkan susu untuk Anda, keluarga Anda, dan para pembantu rumah tangga.

Orang fasik lari walaupun tidak ada yang mengejarnya, tetapi orang benar berani seperti singa. Ketika suatu negara memberontak, penguasanya berubah; bila pemimpinnya pintar dan bijaksana, maka pemerintahannya kuat dan kokoh. Penguasa yang menindas orang miskin ibarat hujan deras yang merusak hasil panen. Siapa pun yang mengabaikan hukum, memihak orang jahat; siapa pun yang menaati hukum, bermusuhan dengan orang jahat. Orang jahat tidak memahami keadilan; orang-orang yang beribadah kepada TUHAN, sungguh-sungguh memahaminya. Lebih baik menjadi miskin dan jujur ​​daripada kaya dan tidak jujur. Generasi muda yang taat hukum adalah orang yang bijaksana. Orang yang berteman dengan orang yang boros mendatangkan aib bagi ayahnya. Barangsiapa menjadi kaya dengan membebankan bunga yang tinggi dan menipu orang lain, maka kekayaannya akan menjadi milik orang-orang yang mengasihani orang-orang miskin. Jika Anda tidak menaati hukum, doa Anda akan menjijikkan. Barangsiapa menyesatkan orang jujur, maka ia akan terjerat oleh perbuatan jahatnya sendiri. Orang yang tidak bersalah akan diberkati sampai pada titik kebahagiaan. Orang kaya selalu menganggap dirinya pintar, tapi orang miskin yang pintar tahu sifat orang kaya yang sebenarnya. Ketika orang baik memerintah, semua orang bersukacita, tetapi ketika orang jahat memerintah, semua orang bersembunyi. Barangsiapa menyembunyikan dosanya, maka ia tidak akan berhasil dalam hidupnya. Barangsiapa mengaku dan meninggalkan dosanya, maka Allah akan mengasihaninya. Berbahagialah orang yang taat kepada TUHAN, tetapi orang yang keras kepala akan dibinasakan. Penguasa jahat yang menindas orang miskin ibarat singa yang mengaum atau beruang yang menyerang. Penguasa yang bodoh itu kejam, tetapi penguasa yang membenci tipu daya akan memerintah untuk waktu yang lama. Seorang pembunuh akan merasa dikejar sampai mati. Jangan mencoba membantunya. Orang jujur ​​akan selamat, tetapi orang penipu akan binasa seketika. Petani yang bekerja keras akan mendapat banyak makanan, tetapi orang yang menyia-nyiakan waktu akan selalu miskin. Orang jujur ​​akan hidup bahagia, namun orang yang ingin cepat kaya, tidak akan luput dari hukuman. Bersikap bias adalah salah, namun beberapa hakim melakukan hal tersebut bahkan untuk menerima suap yang kecil. Orang pelit ingin cepat kaya. Ia tidak menyadari bahwa kemiskinan akan segera menimpa dirinya. Orang yang memberi teguran pada akhirnya lebih dihargai dibandingkan orang yang memberi pujian.
Barangsiapa mencuri harta orang tuanya dan menganggapnya tidak berdosa, maka ia sama dengan pencuri. Keserakahan membawa masalah. Siapapun yang bergantung pada TUHAN akan berbahagia. Orang yang mengikuti pendapatnya sendiri adalah orang bodoh. Mereka yang mengikuti ajaran orang bijak akan selamat. Siapapun yang memberi kepada orang miskin tidak akan kekurangan. Siapa pun yang menutup mata terhadap orang miskin akan terkutuk. Ketika orang jahat menjadi penguasa, rakyat bersembunyi; tetapi ketika orang jahat binasa, orang benar akan memerintah dimana-mana.

Jika seseorang menjadi keras kepala setiap kali ditegur, suatu saat dia akan hancur dan tidak dapat dipulihkan. Ketika orang adil memerintah, rakyat akan bahagia. Ketika orang jahat berkuasa, rakyatlah yang menderita. Siapapun yang menghargai kebijaksanaan, menyenangkan ayahnya. Siapapun yang selalu bergaul dengan PSK berarti membuang-buang uang. Ketika seorang raja menegakkan keadilan, maka kerajaannya akan kuat, tetapi ketika seorang raja serakah terhadap uang, maka kerajaannya akan runtuh. Siapa yang memuji temannya, membuat jebakan bagi dirinya sendiri. Orang jahat terjerat oleh dosanya sendiri, sedangkan orang jujur ​​bahagia dan gembira. Orang baik tahu tentang hak-hak orang miskin, tapi orang jahat tidak memahaminya. Orang yang memfitnah dapat membuat heboh seluruh kota, tetapi orang bijak dapat menenangkan suasana. Ketika orang bijak menggugat orang bodoh di pengadilan, orang bodoh hanya mengamuk dan tertawa hingga menimbulkan kekacauan. Orang yang kejam membenci orang jujur, tapi orang baik melindungi mereka. Orang bodoh memperlihatkan kemarahannya secara terang-terangan, tetapi orang bijak sabar dan menahan amarahnya. Jika seorang penguasa memperhatikan berita palsu, semua pejabatnya akan menjadi jahat. Orang miskin dan orang yang menindas mempunyai kesamaan: TUHAN memperhatikan keduanya. Jika raja membela hak-hak orang miskin, pemerintahannya akan kuat selamanya. Disiplin dan disiplin memang baik untuk anak. Anak yang dibiarkan berbuat seenaknya akan mempermalukan ibunya. Saat orang jahat berkuasa, kejahatan meningkat, tapi orang jujur ​​akan menyaksikan kejatuhannya. Didiklah anak-anak Anda; maka mereka akan memberimu kedamaian dan kegembiraan. Bangsa yang tanpa bimbingan Tuhan akan menjadi bangsa yang penuh kekacauan. Berbahagialah orang yang menaati hukum Allah. Seorang hamba tidak bisa diajar hanya dengan kata-kata. Dia mungkin mengerti, tapi tidak akan peduli. Harapan bagi orang bodoh lebih besar dari pada orang yang berkata-kata tanpa berpikir. Seorang budak manja sejak kecil, pada akhirnya akan mengambil semua yang kamu miliki. Orang yang cepat marah menimbulkan banyak pertengkaran dan masalah. Kesombongan akan membawa kehancuran, tetapi orang yang rendah hati akan dimuliakan. Seseorang yang bersekongkol dengan pencuri berarti membenci diri sendiri. Jika dia mengaku di pengadilan, dia akan dihukum; jika dia tidak mengaku, Tuhan akan mengutuk dia. Ketakutan terhadap pendapat orang lain menyebabkan kesusahan. Percayalah kepada TUHAN, dan kamu akan diselamatkan. Banyak orang mengharapkan dukungan dari penguasa, namun hanya TUHAN yang memberikan keadilan. Orang baik membenci orang jahat; bahkan orang jahat pun membenci orang baik.

Inilah kata-kata yang diucapkan putra Yake, Agur dari Masa: "Aku lelah ya Tuhan. Saya lelah! Saya tidak berdaya. Saya sama bodohnya dengan binatang; Saya tidak punya pemahaman. Aku tidak pernah memperoleh hikmah, dan aku tidak mengenal Tuhan sama sekali. Siapa yang pernah naik turun surga? Siapakah yang pernah menggenggam angin, atau membungkus air dengan kain, atau menentukan batas-batas bumi? Siapa namanya, dan siapa putranya? Pasti kamu tahu. Tuhan menepati semua janji-Nya. Dia bagaikan perisai bagi semua orang yang mencari perlindungan-Nya. Jika kamu menambahkan apa yang Dia katakan, niscaya Dia akan menegormu dan membuktikan bahwa kamu adalah pembohong.” Ya Tuhan, aku memohon dua hal sebelum aku mati: tolonglah aku agar aku tidak berbohong, dan tolonglah aku agar aku tidak kaya dan tidak miskin. Jadi berikan aku apa yang aku perlukan. Seandainya aku kaya, mungkin aku akan berkata aku tak membutuhkan Engkau.
Sebaliknya, kalau aku miskin, aku mencuri, lalu mempermalukan Tuhanku. Jangan menghujat tuan seorang hamba. Anda akan dikutuk dan Anda akan menderita. Beberapa orang mengutuk ayahnya dan tidak memuji ibunya. Beberapa orang mengira mereka bersih, padahal sebenarnya kotor. Beberapa orang berpikir mereka sangat bagus - bukan lelucon! Ada orang yang menipu orang miskin dan membutuhkan. Begitulah cara mereka mencari nafkah. Lintah darat mempunyai dua anak perempuan; Keduanya disebut "Dehi"! Ada empat hal yang tak pernah terpuaskan: dunia yang mati, tandus, tanah kering yang haus akan hujan, dan api yang berkobar dimana-mana. Siapa yang mencemooh bapaknya, atau menghina ibunya yang sudah tua, bisa dimakan burung nasar, atau disodok matanya oleh burung gagak hutan. Ada empat hal yang terlalu sulit bagiku: elang yang terbang di angkasa, ular yang merayap di bebatuan, perahu berlayar di tengah laut. Setelah itu dia berkata, "Saya tidak melakukan kesalahan apa pun!" Ada empat hal yang sulit diakui oleh seluruh dunia: seorang budak menjadi raja, orang bodoh mendapat semua makanan, seorang wanita yang dibenci rakyat, tetapi bisa dinikahi, dan seorang pembantu yang bersukacita atas statusnya. menguasai. Ada empat jenis hewan di muka bumi ini yang berukuran kecil namun sangat cerdas: Semut tidak kuat, namun mereka menimbun makanan di musim panas. Beruang batu itu tidak kuat, tetapi ia membuat rumah di atas gunung batu. Belalang tidak mempunyai raja, tetapi mereka berbaris secara bertahap. Kadal bisa ditangkap dengan tangan, tetapi ditemukan di kastil. Ada empat macam makhluk yang tampak gagah ketika berjalan: singa, binatang kuat, tidak takut pada apa pun; Manusia adalah seekor kambing; ayam yang sekarat; dan raja di hadapan rakyat.
Jika anda telah bertindak angkuh dan merancang kejahatan, fikir semula! Jika anda memukul susu, anda mendapat mentega. Jika anda menumbuk seseorang di hidung, darah keluar. Jika anda membangkitkan kemarahan, anda mendapat masalah.

Membela mereka yang tidak dapat mempertahankan diri. Lindungi hak semua orang yang terdedah. Bela mereka dan jadilah hakim yang adil. Lindungi hak orang miskin dan miskin." Isteri yang kompeten sukar dicari. Dia lebih berharga daripada permata. Suaminya yakin kepadanya dan tidak akan kekurangan apa-apa. Sepanjang hidupnya, dia berbuat baik kepada suaminya dan tidak berbuat jahat kepadanya. Dia rajin memungut bulu dan rami, kemudian sibuk menganyamnya. Dia membawa makanan dari jauh seperti kapal-kapal dagang. Dia bangun pagi-pagi untuk menyediakan makanan untuk keluarganya, dan memberi arahan kepada semua perempuannya hamba. Dia menjumpai sebidang tanah, membelinya dan mengusahakan ladang anggur dengan hasilnya. Dia menyediakan dirinya untuk bekerja sekeras-kerasnya. Dia tahu bahawa semua yang diusahakannya menguntungkan, dan dia bekerja hingga larut malam. Dia berputar benang dan menenun kainnya sendiri. Dia bermurah hati kepada orang miskin dan miskin. Pada musim sejuk dia tidak bimbang, kerana keluarganya mempunyai pakaian yang hangat. Dia membuat permaidani dan memakai pakaian dari linen ungu halus. Suaminya seorang pemimpin masyarakat, dan seorang seorang yang terkenal.Dia menjahit pakaian dan membuat tali pinggang untuk dijual kepada peniaga. Dia berwibawa dan dihormati orang. Dia tidak bimbang tentang masa depan. Kata-katanya bijak dan lembut. Dia sentiasa tekun dalam kerja dan memerhatikan urusan rumah tangganya. Dia disayangi oleh anak-anaknya dan dipuji oleh suaminya. Suaminya berkata, "Terdapat banyak wanita yang baik, tetapi kamu adalah yang terbaik dari mereka semua." Kecantikan menipu mata, kecantikan pun tidak kekal; tetapi wanita yang menghormati TUHAN harus dipuji. Balas segala tindakannya. Dia seorang wanita yang patut dihormati semua orang.

Semuanya tidak berguna dan tidak berguna, kata Sang Pemikir. Hidup ini sia-sia, semuanya tidak bermakna. Orang bekerja dan bekerja keras sepanjang hidup mereka, tetapi apakah hasil yang boleh dibanggakan? Satu keturunan datang dan satu lagi keturunan pergi, tetapi dunia ini tetap sama. Matahari terbit dan terbenam, kemudian bergegas kembali ke tempat ia naik.
Angin bertiup ke selatan dan utara, berputar-putar dan kembali lagi. Setiap sungai mengalir ke laut, tetapi lautnya tidak penuh. Air kembali ke hulu, lalu mulai mengalir lagi. Semuanya membosankan, tidak bisa diungkapkan dengan kata-kata. Mata tidak puas melihat, telinga tidak puas mendengar. Hal-hal yang pernah terjadi sebelumnya, akan terulang kembali. Apa yang telah dilakukan sebelumnya, akan dilakukan lagi. Tidak ada hal baru di seluruh dunia ini. “Lihat,” kata pria itu, “yang ini baru!” Namun semua itu terjadi jauh sebelum kita lahir. Tidak ada yang mengingat kejadian masa lalu; peristiwa sekarang dan masa depan tidak diingat oleh siapa pun di masa depan. Aku, sang Pemikir, telah menjadi raja Israel di Yerusalem. Saya bertekad untuk mempelajari dan mempelajari dengan bijak segala sesuatu yang dilakukan di dunia ini. Kehidupan yang Allah tentukan bagi manusia di dunia sungguh menyedihkan. Aku telah melihat segala perbuatan manusia di dunia, dan sesungguhnya semuanya sia-sia seperti mengejar angin. Yang bengkok tidak bisa diluruskan; apa yang tidak ada tidak dapat dihitung. Aku berkata dalam hatiku, “Aku telah menjadi lebih hebat, lebih bijaksana daripada siapa pun yang memerintah Yerusalem sebelum masaku. Aku tahu tentang hikmah dan ilmu yang hakiki.” Aku bertekad untuk mengetahui bedanya ilmu dan kebodohan, antara hikmah dan kebodohan. Namun ternyata aku hanya mengejar angin. Semakin banyak hikmah, semakin banyak kegelisahan. Semakin banyak ilmu. , semakin banyak dan lebih banyak penderitaan.

Aku memutuskan untuk bersenang-senang agar bisa mengetahui arti kebahagiaan, namun usahaku sia-sia. Saya menemukan bahwa tertawa adalah kebodohan, dan kesenangan tidak ada gunanya. Didorong oleh keinginan untuk mendapatkan kebijaksanaan, aku bertekad untuk membuat hatiku bahagia dengan minum anggur dan bergembira. Saya pikir ini adalah cara terbaik bagi seseorang untuk menikmati kehidupan singkatnya di bumi. Saya sukses dalam banyak hal. Saya membangun rumah dan mengolah kebun anggur. Saya mengolah kebun dan kebun buah-buahan yang ditanami berbagai pohon buah-buahan. Saya menggali parit untuk mengairi kebun dan kebun buah-buahan. Aku mempunyai banyak pembantu, baik yang kubeli maupun yang lahir di rumahku. Saya memiliki lebih banyak ternak daripada siapa pun yang pernah tinggal di Yerusalem. Aku mengumpulkan emas dan perak dari perbendaharaan negara yang kuperintahkan. Para penyanyi dan penyanyi bernyanyi untuk menghiburku, dan aku mendapatkan wanita sebanyak yang kuinginkan. Aku begitu hebat, lebih hebat dari siapa pun yang pernah tinggal di Yerusalem, dan kebijaksanaanku selalu membantuku. Saya mendapatkan semua yang saya inginkan. Saya tidak pernah menahan diri untuk menikmati kesenangan. Saya bangga dengan semua yang telah saya lakukan. Semuanya adalah upahku. Kemudian saya merenungkan semua yang telah saya lakukan, dan betapa kerasnya saya bekerja untuk itu. Kemudian saya menyadari bahwa semuanya tidak ada artinya. Usahaku sia-sia bagai mengejar angin. Seorang raja hanya dapat melakukan apa yang telah dilakukan oleh raja-raja sebelumnya. Kemudian saya mulai berpikir tentang kebijaksanaan, kebodohan, dan kebodohan. Saya tahu, "Hikmat lebih baik dari pada kebodohan, sebagaimana terang lebih baik dari pada kegelapan." Orang bijak tahu kemana tujuannya, tapi orang bodoh tidak tahu.” Tapi aku juga tahu kalau akhir cerita mereka sama! Aku berpikir, “Akhir hidupku sama dengan akhir orang bodoh. Oleh karena itu, apa gunanya jika saya bijaksana?” Kemudian saya menyimpulkan bahwa kebijaksanaan sama sekali tidak ada gunanya. Tidak ada seorangpun yang ingat akan orang bijak dan orang bodoh. Segera mereka semua akan dilupakan. Setiap orang pasti mati, baik yang bijaksana maupun yang bodoh. Oleh karena itu, hidup tidak ada artinya. bagi saya, karena semua yang saya alami, hanya memberi saya kesulitan. Semua sia-sia, aku hanya mengejar angin. Segala sesuatu yang telah saya usahakan atau capai tidak ada artinya bagi saya, karena saya tahu bahwa saya harus menyerahkannya pada diri saya sendiri. penerus.
Siapa tahu? Terkadang pintar, terkadang bodoh! Tapi dia akan mewarisi semua yang telah aku usahakan; Semua itu saya temukan di dunia kebijaksanaan. Semuanya tidak berguna. Saya menyesal bekerja begitu keras. Bukankah tidak masuk akal dan tidak adil jika seseorang melakukan sesuatu dengan segenap kebijaksanaan, pengetahuan, dan keterampilannya, lalu harus menyerahkan seluruh hasil jerih payahnya kepada orang yang tidak melakukannya? Manusia bekerja dan khawatir sepanjang hidupnya, tapi apa hasilnya? Segala tindakan dalam hidup menimbulkan kegelisahan dan kesedihan batin. Bahkan di malam hari pun hati mereka tidak tenang. Semuanya tidak berguna! Hal terbaik yang harus dilakukan adalah makan, minum, dan menikmati hasil jerih payahnya. Namun saya menyadari bahwa itu semua juga merupakan anugerah Tuhan. Siapa yang bisa makan dan menikmati hidup tanpa Tuhan? Allah memberikan hikmah, ilmu dan kegembiraan kepada orang-orang yang ridha kepada-Nya. Namun orang-orang berdosa diperintahkan oleh-Nya untuk bekerja seumur hidup dan mengumpulkan buah-buahan, dan pada akhirnya segala sesuatu yang berkenan kepada Tuhan akan diberikan kepada mereka. Semuanya sia-sia, seperti mengejar angin.
Segala sesuatu di dunia ini berlaku pada waktu yang ditentukan Allah. Dia menentukan waktu untuk melahirkan dan waktu untuk meninggal, waktu untuk menanam dan waktu untuk mencabut, waktu untuk membunuh dan waktu untuk menyembuhkan, waktu untuk merobohkan dan waktu untuk membina. Dia menentukan waktu untuk menangis dan waktu untuk tertawa, waktu untuk berkabung dan waktu untuk menari, waktu untuk berasmara dan waktu untuk menahan diri, waktu untuk memeluk dan waktu untuk mengawal diri. Dia menentukan waktu untuk mendapat dan waktu untuk kehilangan, waktu untuk menyimpan dan waktu untuk membuang, waktu untuk mengoyakkan dan waktu untuk menjahit, waktu untuk berdiam diri dan waktu untuk bertutur. Dia menentukan waktu untuk mengasihi dan waktu untuk membenci, waktu untuk berperang dan waktu untuk berdamai. Aku tahu bahawa Allah telah memberikan beban yang berat kepada kita. Dia telah menentukan waktu yang tepat bagi tiap-tiap perkara. Dia telah memberi kita keinginan untuk mengetahui masa depan, tetapi tidak memberi kita pemahaman tentang segala perbuatan-Nya dari awal sampai akhir. Oleh itu, aku insaf bahawa sebaik-baiknya yang dapat kita lakukan adalah bersukacita dan berusaha sedaya upaya semasa kita masih hidup. Kita semua harus makan dan minum serta menikmati hasil usaha kita kerana semua itu pemberian Allah. Aku tahu bahawa semua yang dilakukan oleh Allah itu kekal. Manusia tidak dapat menambahnya, ataupun menguranginya. Allah bertindak demikian supaya kita menghormati Dia. Apa-apa yang telah berlaku atau akan berlaku telah pun berlaku pada masa yang lampau. Allah menentukan supaya yang sudah berlaku, akan terjadi berulang kali. Selain itu, aku nampak juga bahawa di dunia ini, di tempat yang seharusnya ada keadilan dan kebaikan, di situ terdapat kejahatan. Aku berfikir, Allah akan mengadili orang baik dan orang jahat, kerana setiap perkara dan setiap tindakan akan berlaku pada waktunya yang tertentu. Inilah pendapatku: Allah menguji kita untuk menunjukkan bahawa nasib kita tidak berbeza dengan nasib binatang. Bukankah manusia dan binatang senasib? Kedua-duanya makhluk dan kedua-duanya pun akan mati. Manusia tidak lebih baik daripada binatang, kerana bagi kedua-duanya hidup itu sia-sia. Kedua-duanya kembali ke tempat yang sama - ke tanah. Kedua-duanya berasal dari tanah dan akan kembali ke tanah. Siapakah dapat memastikan bahawa roh manusia naik ke atas dan roh binatang turun ke bawah bumi? Oleh itu, aku sedar bahawa hal terbaik yang dapat kita lakukan adalah menikmati hasil usaha kita. Selain itu tidak ada apa-apa yang dapat kita lakukan. Kita tidak mungkin mengetahui apa-apa yang akan berlaku setelah kita meninggal.


Aku nampak pula segala ketidakadilan yang berlaku di dunia ini. Orang yang tertindas menangis dan tidak seorang pun menolong mereka. Tidak seorang pun berani menolong mereka kerana para penindas berkuasa. Alangkah bahagianya orang yang sudah mati; keadaan mereka lebih baik daripada orang yang masih hidup. Yang lebih bahagia lagi ialah orang yang belum dilahirkan, yang belum nampak ketidakadilan yang berlaku di dunia ini. Aku faham juga mengapa orang bekerja keras supaya berjaya; mereka iri hati terhadap jiran mereka. Tetapi itu sia-sia sahaja. Keadaan mereka seperti orang yang mengejar angin. Kata mereka, hanya orang bodoh berpangku tangan dan mati kelaparan. Mungkin itu benar, tetapi lebih baik mempunyai sedikit disertai fikiran tenang, daripada sentiasa bekerja keras dengan dua belah tangan dan mengejar angin. Ada lagi perkara yang sia-sia dalam hidup ini. Ada orang yang hidup seorang diri tanpa anak ataupun saudara. Namun, dia tidak berhenti-henti bekerja. Dia tidak puas hati dengan harta yang dimilikinya. Bagi siapakah dia membanting tulang serta menolak segala kesenangan? Bukankah itu sia-sia, dan satu cara hidup yang menyedihkan? Berdua lebih baik daripada seorang diri, kerana bersama-sama mereka dapat bekerja dan hasilnya lebih baik. Jika seorang jatuh, yang seorang lagi dapat menolongnya. Tetapi jika orang itu sendirian, lalu jatuh, malanglah dia kerana tiada sesiapa yang menolongnya. Jika dua orang tidur bersama-sama mereka dapat saling menghangatkan badan, tetapi bagaimanakah seorang menjadi hangat jika dia sendirian? Orang yang sendirian mudah dikalahkan, tetapi dua orang dapat menentang serangan. Tiga utas tali yang dipintal menjadi satu, susah diputuskan. Seorang miskin mungkin menjadi raja; seorang banduan mungkin naik takhta. Tetapi jika pada usia lanjut, raja itu terlalu bodoh sehingga tidak mahu menerima nasihat, maka nasibnya lebih buruk daripada seorang pemuda yang miskin tetapi cerdas.



Aku memikirkan semua orang di dunia ini, dan aku sedar bahawa antara mereka tentu ada seorang pemuda yang akan menggantikan raja. Bilangan rakyat yang diperintah oleh seorang raja mungkin tidak terhitung, tetapi apabila raja mangkat, tidak seorang pun akan bersyukur atas jasanya. Itu pun sia-sia, seperti usaha mengejar angin.

Berhati-hatilah apabila pergi ke Rumah TUHAN. Lebih baik ke sana untuk belajar, daripada mempersembahkan korban seperti orang bodoh yang tidak tahu membezakan apa yang benar dengan apa yang salah.
| states = [[United Kingdom]]
| speakers =
| date =
| speakers2 =
| fam2 = [[Rumpun bahasa Germanik|Germanik]]
| fam3 = [[Bahasa Jermanik Barat|Germanik Barat]]
| fam4 = [[Bahasa Anglo-Frisia|Anglo-Frisia]]
| fam5 = [[Bahasa Anglik|Anglik]]
| fam6 = [[bahasa Inggeris|Inggeris]]
| ancestor = [[Bahasa Inggeris Kuno]]
| ancestor2 = [[Bahasa Inggeris Pertengahan]]
| ancestor3 = [[Bahasa Inggeris Moden Awal]]
| stand1 = [[Menerima Sebutan]]
| stand2 = [[Bahasa Inggeris Scotland]]
| script = [[Abjad Rumi|Latin]] ([[Huruf Inggeris]])
| nation = [[United Kingdom]] (asal [[England]])
| isoexception = dialect
| map =
| ietf = {{wikidata|property|references|P305}}
}}
}}
'''Bahasa Inggeris British''' ialah [[bahasa Inggeris]] yang digunakan di [[United Kingdom]] dan juga negara-negara yang pernah menjadi salah satu jajahan [[Empayar British]].
'''Bahasa Inggeris British''' ialah [[bahasa Inggeris]] yang digunakan di [[United Kingdom]] dan juga negara-negara yang pernah menjadi salah satu jajahan [[Empayar British]].

Semakan pada 20:21, 20 Oktober 2023

Bahasa Inggeris British
English
SebutanOrang yang memisahkan diri daripada orang lain hanya mementingkan diri sendiri; Mereka menentang semua pendapat lain yang baik. Si bodoh tak kisah faham atau tidak. Dia hanya mahu menyuarakan pendapatnya. Dosa dan malu sentiasa berdampingan; Yang sinis akan malu. Kata-kata orang boleh menjadi sumber hikmah, sedalam lautan dan segar seperti air yang mengalir. Tidak baik memihak kepada orang jahat dan menindas orang yang tidak bersalah. Jika orang bodoh memulakan pergaduhan, mereka meminta untuk dipukul. Mereka terjerat dengan kata-kata bodoh penceramah dan membinasakan diri mereka sendiri. Sumpahan itu terlalu lazat; Orang suka menelannya. Orang yang malas sama buruknya dengan orang yang merosakkan. Tuhan adalah seperti menara yang kuat; Di situlah orang yang jujur ​​pergi dan mencari perlindungan. Tetapi orang kaya percaya bahawa wang melindungi mereka seperti tembok tinggi dan kukuh mengelilingi bandar. Orang yang rendah hati akan dihormati; Orang yang sombong pasti akan binasa. Orang yang menjawab sebelum mendengar, bukan sahaja bodoh tetapi malu pada diri sendiri. Kemahuan untuk hidup boleh menahan kesakitan penyakit tetapi jika ia hilang, semua harapan hilang. Orang pintar sentiasa bersedia dan suka belajar.

Hadiah membuka jalan, jadi lebih mudah untuk bertemu orang yang hebat. Orang pertama yang bercakap di mahkamah sentiasa kelihatan betul, tetapi kenyataan itu akan diuji apabila kes itu berjalan. Jika terdapat pertikaian antara dua orang berkuasa di mahkamah, undilah untuk menyelesaikannya. Dengan tolong-menolong, persaudaraan sekuat tembok kota, tetapi pertengkaran memutuskan hubungan. Perkataan yang diucapkan mempunyai kesan yang dirasakan. Perkataan mempunyai kuasa untuk menyelamatkan atau memusnahkan. Biarkan orang merasakan kesan daripada kata-kata mereka. Orang yang mencari isteri, mencari yang terbaik. Maknanya Allah redha dengan orang itu. Orang miskin bertanya dengan sopan, manakala orang kaya menjawab dengan kasar. Ada kawan yang tidak setia, malah ada yang lebih rapat daripada adik beradik.

      Lebih baik makan sesuap dengan fikiran yang tenang daripada jamuan besar di rumah yang bergaduh.  Hamba yang bijaksana akan menerima sebahagian daripada hartanya dengan memerintah anak tuannya yang taat.  Emas dan perak diuji dengan api, tetapi hati diuji oleh Allah.  Orang jahat mengalu-alukan maklumat yang salah, dan pembohong suka mendengar pembohongan.
Orang yang mentertawakan orang miskin menghina Tuhan yang menciptakan mereka.  Sesiapa yang menikmati penderitaan orang lain akan dihukum.  Ibu bapa bangga dengan cucu mereka seperti mereka bangga dengan anak ibu bapa mereka.  Orang bangsawan tidak boleh berbohong, dan orang bodoh tidak boleh mengatakan sesuatu yang berguna.  Sesetengah orang berpendapat rasuah boleh mendatangkan keajaiban;  Mereka fikir semuanya tidak kena.  Jika anda ingin membuat orang seperti anda, maafkan mereka atas kesilapan mereka.  Memendam rasa bersalah akan memutuskan persahabatan.  Teguran bermakna lebih daripada seratus sebatan bagi orang bodoh.  Kematian datang seperti malaikat yang kejam kepada orang jahat yang sentiasa membawa kepada huru-hara.  Lebih baik bertemu beruang yang kehilangan anaknya, daripada bertemu dengan orang bodoh yang sibuk dengan kebodohan.  Dia membalas kebaikan dengan kejahatan, tetapi dia tidak dapat menghapuskan kejahatan dari rumahnya.  Permulaan perselisihan adalah seperti retak di empangan;  Sebelum anda mula bertengkar, berhenti.  Allah tidak suka menyalahkan orang jahat, tidak bersalah, tidak bersalah.  Orang bodoh membelanjakan hartanya dengan sia-sia untuk hikmat, kerana dia tidak berpengetahuan.  Rakan-rakan sentiasa menyayangi antara satu sama lain, dan ahli keluarga bersabar antara satu sama lain dalam kesukaran mereka.  Hanya orang bodoh sahaja yang mahu meminjam orang lain.  Orang yang cintakan dosa suka berperang.  Orang yang bermegah sepanjang masa mencari masalah.  Penipu tidak akan gembira;  Orang yang bermuka buruk akan dikutuk.  Anak-anak yang melakukan perkara bodoh menyusahkan dan menyakiti ibu bapa mereka.  Hati yang gembira menjadikan badan yang sihat;  Hati yang sedih melemahkan jiwa.

Hakim yang menipu secara rahsia menerima rasuah dan tidak memberikan penghakiman. Matlamat orang bijak adalah untuk mencapai kebijaksanaan, tetapi matlamat orang bodoh tidak pasti. Anak yang bodoh mendukacitakan hati bapanya dan mendukacitakan hati ibunya. Tidak adil menghukum orang yang tidak bersalah, dan tidak adil menghukum orang yang baik. Orang yang bijak tidak banyak bercakap. Orang yang memahami sentiasa tenang. Orang bodoh pun dianggap bijak dan pandai jika diam dan tutup mulut.

   Lebih baik orang miskin tetapi jujur, daripada orang bodoh yang berbohong.  Semangat tanpa ilmu adalah tidak baik;  Orang yang tergesa-gesa membuat kesilapan.  Ada orang yang merosakkan hidupnya kerana kebodohan sendiri, lalu menyalahkan Tuhan.  Orang kaya sentiasa mencari kawan baru, tetapi orang miskin adalah kawan yang ditinggalkan.  Orang yang berbohong di mahkamah dan orang yang berbohong mesti dihukum.  Semua orang cuba memenangi hati orang besar dan ingin berkawan dengan dermawan itu.  Orang miskin tidak disenangi oleh kaum kerabatnya, apatah lagi oleh kawan-kawannya.  Tidak kira betapa dia cuba untuk berkawan dengan mereka, dia tidak dapat menarik mereka.  Dia yang mengejar ilmu, mengasihi dirinya sendiri;  Dia yang mengingati apa yang dipelajarinya akan berjaya.  Sesiapa yang berbohong di mahkamah tidak akan terlepas daripada hukuman.  Dia pasti akan musnah.  Orang bodoh tidak layak hidup dalam kemewahan;  Hamba tidak boleh memerintah pemerintah.  Orang yang bijak dapat mengawal kemarahan mereka.  Mereka menghargai bahawa mereka memaafkan orang atas kesalahan mereka terhadap mereka.  Kemurkaan raja seperti raungan singa, tetapi kebaikannya seperti embun yang membasahi tumbuhan.  Anak yang bodoh membinasakan bapanya.  Isteri yang sentiasa ibarat setitis air.  Rumah dan harta boleh diwarisi daripada ibu bapa, tetapi isteri yang bijak adalah anugerah Allah.

Kemalasan yang tidur selama-lamanya pasti akan kelaparan. Orang yang mematuhi hukum Tuhan akan berumur panjang. Tetapi orang yang tidak taat kepadanya mati. Menolong orang miskin adalah seperti memberi pinjaman kepada Tuhan. Hanya Allah yang akan membalasnya. Disiplin anak-anak anda semasa kecil. jika tidak, kamu memusnahkan mereka. Biarlah yang cepat marah menanggung akibatnya. Jika anda membantu orang itu sekali, anda perlu membantu mereka semula. Orang yang suka mendengar nasihat dan ingin belajar akan menjadi bijak kelak. Manusia mempunyai banyak rancangan, tetapi hanya kehendak Tuhan yang akan terlaksana. Tamak adalah memalukan; Lebih baik menjadi miskin daripada menjadi pembohong. Hormatilah Tuhan, maka umurmu akan panjang. Anda akan berpuas hati dan bebas masalah. Ada yang malas sampai tak nak makan sendiri. Jika hukuman yang membanggakan berlaku, orang bodoh mendapat pengajaran. Jika ditegur, hendaklah dia bijak dan cerdik. Hanya seorang anak lelaki yang pemalu dan sinis menyeksa ayahnya dan menghalau ibunya keluar. Anda akan berhenti mengajar, nak, dan tidak lama lagi anda akan melupakan segala-galanya. Jika dia bertekad untuk memberikan saksi palsu, maka keadilan tidak dilaksanakan. Orang jahat suka kejahatan. Orang bodoh yang sombong mesti dihukum.

     Alkohol membuat orang mabuk dan mabuk.  Bodoh mereka mabuk.  Takut kepada raja yang marah adalah seperti takut kepada singa yang mengaum.  Mereka yang menimbulkan kemurkaan raja hanya membinasakan diri mereka sendiri.  orang bodoh yang rasional;  Sikap yang terpuji ialah mengelakkan pertengkaran.  Petani yang malas mengusahakan tanah pada musimnya tidak akan menuai hasil.  Ia boleh merayu kepada minda yang cerdas seperti air dalam telaga yang dalam

Ramai orang mengaku setia, tetapi yang benar-benar setia sukar dicari. Berbahagialah anak-anak yang bapanya jujur ​​dan adil. Apabila seorang raja menghakimi orang, apakah yang raja lihat sebagai salah? Bolehkah orang benar-benar mengatakan bahawa hati nurani mereka bersih dan dosa mereka dihapuskan? Allah membenci orang yang menipu dengan timbangan dan sukatan yang salah. Tindakan kanak-kanak boleh memberitahu tingkah lakunya; Anda akan tahu sama ada dia baik atau buruk. Tuhan memberi kita mata untuk melihat dan telinga untuk mendengar. Orang yang lebih suka tidur jatuh miskin. Orang yang rajin mendapat banyak makanan. Pembeli selalu merungut harga barang itu mahal, tetapi selepas membeli barang tersebut, mereka gembira melihat harga murah itu dibayar. Kata-kata hikmat lebih berharga daripada emas atau batu permata. orang bodoh yang menanggung hutang orang lain; Hartanya harus diambil sebagai jaminan atas janjinya. Hasil menipu mula-mula rasa sedap, tapi kemudian rasa macam pasir. Minta nasihat tentang cara untuk berjaya. Jangan pergi berperang tanpa rancangan. Gosip tidak boleh menyimpan rahsia. Jangan bergaul dengan orang yang mengumpat. Semasa ibu bapa mengumpat, jiwa akan hilang seperti pelita yang padam ke dalam kegelapan. Wang mudah tidak membawa berkat. Jangan membalas dendam; Percayalah kepada Tuhan dan Dia akan menolong anda. Timbangan dan timbangan yang kotor dibenci oleh Allah. Tuhan yang menentukan perjalanan hidup manusia; Inilah sebabnya manusia tidak dapat memahami cara hidup mereka. Fikirkan baik-baik sebelum anda membuat nazar korban kepada Tuhan supaya anda tidak menyesal. Raja yang bijaksana tahu siapa yang jahat; Raja akan menghukum mereka tanpa belas kasihan. Tuhan memberi kita fikiran dan hati nurani; Jadi kita tidak boleh menipu diri sendiri. Seorang raja hanya boleh memerintah selagi pemerintahannya jujur, ikhlas dan adil. Orang muda dikagumi kerana kekuatan mereka dan orang tua dihormati kerana uban mereka. Kadangkala pengalaman pahit menghapuskan kejahatan dan menyucikan hati manusia.

     Tuhan mengawal fikiran seorang raja sebagaimana Dia mengawal aliran sungai.  Orang berfikir semua tindakan mereka adalah baik;  Tetapi ingatlah bahawa Allah mengetahui niat hati manusia.  Allah lebih mengutamakan kebaikan dan kebenaran daripada pengorbanan.  Orang jahat berbuat dosa kerana mereka dikuasai oleh kesombongan dan kesombongan.  Perancangan yang teliti menghasilkan banyak hasil tetapi tindakan tergesa-gesa mengakibatkan kekurangan hasil.  Kekayaan yang diperoleh secara tidak jujur, bukan sahaja tidak kekal tetapi pasti akan membawa kepada kematian.  Orang jahat tidak mahu berbuat baik;  Keganasan mereka akan memusnahkan mereka.  Penjenayah mengambil jalan berliku;  Orang baik mengikut jalan yang lurus.  Lebih baik memakai pakaian di bawah seratus daripada tinggal di rumah dengan isteri yang suka bergaduh.  Orang jahat sentiasa mahu melakukan kejahatan;  Mereka tidak menunjukkan belas kasihan kepada sesiapa pun.  Hukuman penghinaan adalah pengajaran bagi orang bodoh.

Orang bijak memperoleh ilmu apabila diajar. Tuhan yang paling adil mengetahui apa yang berlaku dalam rumah orang jahat dan Dia akan menghukum mereka sehingga mereka dibinasakan. Seseorang yang ingin mendengar keluhan orang miskin, tidak akan disedari apabila meminta pertolongan sendiri. Hadiah rahsia yang diberikan kepada lelaki yang marah, akan menenangkan kemarahannya. Apabila keadilan dilakukan mereka bergembira tetapi orang jahat takut. Penzina yang baik akan menemui ajalnya. Pembelanja suka wain dan makanan yang enak dan tidak akan menghasilkan wang. Orang jahat akan merasakan kesakitan yang mereka timpakan kepada orang baik. Lebih baik tinggal di padang gurun daripada bertengkar dan marah kepada isteri. Orang bijak tetap kaya dan makmur, tetapi orang bodoh membazirkan hartanya. Orang yang jujur ​​dan baik hidup lama. Dia akan dihormati dan dilayan dengan adil. Orang yang bijak boleh mengambil alih sebuah kota yang dipertahankan oleh tentera yang kuat dan meruntuhkan tembok kota yang mewakili harapannya. Berhati-hati semasa bercakap supaya tidak ditimpa kesulitan. Orang yang sombong dan bongkak, memarahi dan biadap. Orang malas tidak mahu bekerja; dia dibunuh oleh keinginannya terhadapnya. Dia hanya memikirkan keinginannya. Sebaliknya, orang yang taat kepada Allah boleh memberi dengan banyak. ALLAH membenci korban yang dipersembahkan oleh orang fasik, lebih-lebih lagi jika korban itu dipersembahkan dengan niat jahat. Kesaksian seorang pendusta tidak boleh dipercayai, tetapi kesaksian orang yang boleh dipercayai akan diterima. Orang yang jujur ​​yakin, tetapi orang jahat harus berpura-pura. Kecerdasan, kepintaran dan kebijaksanaan manusia tidak berguna jika ALLAH menentang kita. Orang menyediakan kuda untuk berperang, tetapi ALLAH memberi kemenangan.

    Nama yang baik lebih baik daripada banyak harta;  dicintai lebih baik daripada menerima perak dan emas.  Orang kaya dan orang miskin mempunyai satu persamaan: ALLAH menciptakan keduanya.  Orang bijak menghindari bahaya apabila dia melihatnya, tetapi orang bodoh membiarkan malapetaka menimpanya dan kemudian menyesalinya.  Orang yang menghormati dan takut kepada ALLAH serta merendahkan diri akan memperoleh kekayaan, kehormatan dan umur yang panjang.  Sesiapa yang menyayangi nyawanya hendaklah menjauhi perangkap dan jerat di jalan orang jahat.  Dia mengajar anak anda cara hidup yang betul, jadi dia akan hidup seperti itu walaupun dia sudah tua.  Orang miskin dikuasai oleh orang kaya.  Orang yang memohon pinjaman dikawal oleh orang yang memberi pinjaman.  Dia yang menabur ketidakadilan akan menuai malapetaka dan kuasanya untuk menindas orang lain akan berakhir.  Orang yang bermurah hati dan mengagihkan makanan kepada fakir miskin akan diberkati ALLAH.  Dia menghalau mereka yang suka menghina, maka tidak akan berlaku pertengkaran, perbalahan dan cacian.  Orang yang tulus hati dan tutur kata yang baik akan menjadi sahabat raja.  ALLAH memastikan kebenaran terpelihara dengan mendedahkan pembohongan pembohong.  Orang malas tidak suka keluar rumah.  Dia berkata bahawa jika dia keluar dia akan dibelasah oleh singa.  Rayuan perempuan jalang adalah lobang yang dalam: siapa yang marah terhadap Tuhan akan jatuh ke dalamnya.  Kanak-kanak sudah biasa melakukan perkara bodoh, tetapi rotan boleh mengajar mereka mengubah tingkah laku mereka.  Sesiapa yang menindas orang miskin untuk menjadi kaya atau memberi hadiah kepada orang kaya akan menjadi miskin.  Saya nak awak percaya pada ALLAH, sebab tu saya ajar awak sekarang.

Saya telah menulis tiga puluh peribahasa yang penuh dengan pengetahuan dan nasihat yang baik, yang akan mengajar anda apa yang benar-benar benar. Nanti kalau ditanya boleh bagi jawapan yang betul. Jangan menipu orang miskin kerana mereka miskin, dan jangan menipu mereka di mahkamah. TUHAN akan membela mereka dan mencabut nyawa orang yang menindas mereka. Jangan berkawan dengan orang yang pemarah dan cepat marah. Jangan biarkan diri anda mengikuti tingkah laku mereka dan kemudian tidak dapat mengubah tabiat itu. Jangan berjanji untuk menutup hutang orang lain. Jika anda tidak dapat membayar hutang, katil anda akan dirampas. Jangan pindahkan sempadan tanah yang telah ditetapkan oleh nenek moyang anda. Orang yang bekerja dengan cekap akan bekerja untuk raja dan bukan untuk rakyat biasa.

    Apabila anda dilayan oleh orang kenamaan, ingatlah siapa orang itu.  Jika anda sangat lapar, tahan selera anda.  Jangan terpedaya dengan makanan yang sedap dihidangkan.  Mungkin dia mahu menipu awak.  Berhati-hati!  Jangan rosakkan kesihatan kerana ingin kaya.  Wang anda boleh hilang dalam sekelip mata, seolah-olah ia mempunyai sayap dan melayang ke langit seperti burung helang.  Jangan makan dengan orang yang kedekut, atau inginkan makanan yang sedap yang dihidangkan.  "Makan lebih," katanya, tetapi dia tidak sengaja.  Dia mempunyai mulut yang manis tetapi hatinya berbeza.  Apa yang kamu telan akan kamu muntahkan, dan segala kata-kata manismu akan menjadi sia-sia.  Jangan cuba menasihati orang bodoh;  mereka tidak akan menghargai cadangan anda.  Jangan pindahkan sempadan tanah lama dan jangan rampas tanah anak yatim.  TUHAN, Pembela yang kuat, akan membela mereka dan memerangi kamu.  Beri perhatian kepada pengajaran guru anda dan belajar sebanyak mungkin.  Jangan teragak-agak untuk mendisiplinkan anak anda.  Mereka tidak akan mati walaupun disebat.  Sebaliknya anda mungkin menyelamatkan nyawa mereka.  Anakku, aku gembira jika kamu bijak.  Saya bangga mendengar anda bercakap kata-kata jujur.  Jangan iri kepada orang yang berdosa.  Hormati dan takutilah ALLAH dengan sepenuh hati agar masa depanmu terjamin dan harapanmu tidak hilang.  Dengar, anakku!  Jadilah bijak dan ikut cara hidup yang betul.  Janganlah kamu bergaul dengan orang yang mabuk atau orang yang suka bersuka ria, kerana mereka akan jatuh miskin.  Jika anda hanya makan dan tidur, anda akan segera berpakaian kain buruk.  Dengarlah nasihat ayahmu, kerana tanpa dia kamu tidak akan wujud.  Apabila ibu anda sudah tua, tunjukkan penghargaan anda.  Ajaran, kebijaksanaan, pendidikan dan pemahaman yang benar - ini semua berbaloi untuk dibeli tetapi terlalu berharga untuk dijual.  Seorang bapa akan gembira jika anaknya mempunyai akhlak yang baik.  Dia bangga kerana anaknya itu bijak.  Semoga ibu bapa anda bangga dengan anda.  Semoga ibu yang melahirkanmu bahagia.  Anakku, perhatikan baik-baik dan ikutilah teladanku.

Pelacur dan isteri yang berzina adalah perangkap maut. Mereka bersembunyi di sana seperti penyamun dan membawa ramai lelaki untuk berzina. Adakah anda tahu apa yang berlaku kepada orang yang minum terlalu banyak wain dan minuman beralkohol lain? Orang itu sengsara dan menderita. Dia selalu membantah dan merungut. Matanya merah dan badannya lebam, walaupun dia boleh mengelak semua itu. Jangan tergoda oleh wain, walaupun warnanya menarik, dan kelihatan bersinar di dalam gelas, dan bagus untuk dihirup. Esok pagi anda akan berasa seolah-olah anda telah dipatuk ular berbisa. Mata anda menyala, fikiran anda kabur, dan anda gagap. Anda akan berasa seperti mabuk laut dan bergoyang di atas tiang. Anda akan berkata, “Saya telah dipukul. Saya kena palu! Tetapi saya tidak ingat apa-apa. Kenapa saya mengantuk sangat? Saya perlukan minuman lain!

    Jangan iri hati dengan orang jahat dan jangan berkawan dengan mereka.  Mereka hanya memikirkan tentang kekejaman dan bercakap tentang keganasan.  Keluarga dibina di atas asas kebijaksanaan dan pemahaman.  Apabila ada ilmu, bilik-bilik dilengkapi dengan benda-benda yang berharga dan cantik.  Kebijaksanaan lebih baik daripada kekuatan.  Sebenarnya, ilmu itu lebih baik daripada kekuatan, kerana kamu harus merancang dengan baik sebelum berperang.  Lebih banyak petua yang anda terima, lebih tinggi peluang anda untuk menang.  Orang bodoh tidak dapat memahami kata-kata hikmat.  Mereka tidak boleh berkata apa-apa apabila perkara penting dibincangkan.  Jika anda sentiasa merancang kejahatan, anda akan dikenali sebagai pengacau.  Cadangan bahawa orang bodoh menganggap dosa yang mudah.  Orang yang selalu mengkritik orang lain dibenci orang.  Orang yang putus asa pada saat genting adalah benar-benar seorang yang lemah.  Jangan teragak-agak untuk menyelamatkan orang yang dibunuh secara tidak adil.  Anda mungkin mengatakan itu bukan urusan anda, tetapi Tuhan mengetahui dan menilai anda mengikut niat hati anda.  Dia mengawasi awak.  Dia mengetahui hal ini dan akan memberi balasan kepadamu sesuai dengan perbuatanmu.  Anak saya, dia makan madu kerana madu itu bagus.  Seperti madu dari sarang lebah yang manis untuk dimakan, demikian juga kebijaksanaan baik untuk jiwa.  Jika anda mendapat kebijaksanaan, masa depan anda akan terjamin dan harapan anda tidak akan hilang.  Jangan jadi seperti orang jahat yang bersekongkol untuk merompak orang yang jujur ​​dan mengambil alih rumah mereka.  Walaupun orang jujur ​​jatuh berkali-kali, mereka akan bangkit semula.
Namun orang jahat akan dibinasakan oleh malapetaka.  Jangan bersukacita ketika musuhmu menderita, dan jangan tertawa ketika dia jatuh.  TUHAN pasti tahu kamu tertawa dan Dia tidak suka dengan tindakan itu, maka Dia tidak akan menghukum musuhmu lagi.  Jangan marah karena orang fasik;  jangan iri pada mereka.  Orang jahat tidak mempunyai masa depan dan harapan.  Hai anakku, hormatilah dan takutlah akan TUHAN dan Raja.  Jangan bergaul dengan orang-orang yang menentangnya;  orang seperti itu bisa dihancurkan dalam sekejap.  Ingatlah bencana yang disebabkan oleh Tuhan atau raja!  Orang bijak juga mengatakan ini: Seorang hakim tidak bisa bertindak bias.  Jika orang yang bersalah dinyatakan tidak bersalah, maka hakim akan dikutuk dan dibenci semua orang.  Namun hakim yang memutuskan bersalah, akan sukses dan menjadi terkenal.  Jawaban jujur ​​membuktikan persahabatan sejati.  Jangan membangun rumah sebelum peternakan Anda siap.  Jangan memulai sebuah rumah tangga sebelum Anda bersedia mencari nafkah.  Jangan menjadi saksi terhadap seseorang tanpa alasan yang kuat, atau berbohong tentang dia.  Jangan berkata, “Saya akan membalas perbuatannya terhadap saya!  Aku akan membalas dendam!”  Saya melewati ladang dan kebun anggur sebagai orang yang malas dan bodoh.  Tempat itu penuh dengan semak-semak dan rumput liar.  Dinding di sekelilingnya telah runtuh.  Setelah saya mengamati dan merenungkannya, saya mendapat pelajaran ini: Istirahat dan tidur sebentar, dan tidak melakukan apa pun;  maka kemiskinan akan menyerangmu seperti perampok bersenjata.
   Kita memuliakan Tuhan karena apa yang Dia rahasiakan.  Kami menghormati raja karena apa yang dia jelaskan.  Anda tidak dapat menembus pikiran raja.  Pikiran raja lebih tinggi dari pikiran kita, setinggi langit, dan sedalam laut.  Bersihkan perak dari ampasnya, barulah pengrajin perak bisa membentuknya dengan indah.  Jauhkan penasihat jahat dari raja, dan raja akan memerintah dengan adil.  Saat menghadapi raja, jangan mencoba bersikap seperti orang besar dan berpura-pura pintar.  Lebih baik diterima di tempat yang lebih terhormat daripada disuruh menyerahkan tempatnya kepada orang yang kedudukannya lebih tinggi.  Jangan terburu-buru membawa masalah ini ke pengadilan, karena jika nanti Anda terbukti salah, apa lagi yang bisa Anda lakukan?  Jika kamu berselisih paham dengan sesamamu, selesaikanlah masalah itu di antara kamu sendiri, dan jangan membocorkan rahasia orang lain.  Jika kamu membocorkan rahasia orang lain, kamu akan dicap sebagai pembocor, dan namamu akan tercoreng seumur hidup.  Kata-kata yang diucapkan pada saat yang tepat bagaikan emas di piring perak.  Peringatan yang diberikan oleh orang bijak kepada orang yang senang menerimanya, lebih berharga dari pada sebuah cincin atau perhiasan emas.  Seorang utusan yang terpercaya menyegarkan hati orang-orang yang mengutusnya, seperti air minum yang sejuk di musim panas.  Orang yang tidak menepati janjinya ibarat awan dan angin yang tidak mendatangkan hujan.  Kesabaran disertai kata-kata yang lembut mampu meyakinkan penguasa dan menghancurkan segala perlawanan.  Jangan banyak makan madu, nanti muntah.  Jangan terlalu sering mengunjungi tetanggamu, dia akan bosan dan membencimu.  Membuat tuduhan palsu ibarat menyerang dengan pedang, pentungan, atau anak panah yang tajam.  Mengharapkan orang yang tidak dapat diandalkan di saat-saat sulit ibarat menggigit gigi atau berjalan pincang.  Menyanyikan lagu untuk orang yang sedih ibarat melepas baju saat cuaca dingin, atau mengoleskan cuka pada luka.  Jika musuhmu lapar, beri mereka makan;  jika mereka haus, berilah mereka minum.  Perbuatanmu akan mempermalukan mereka, dan TUHAN akan membalas kebaikanmu.  Mengutuk pasti mendatangkan kemarahan, sebagaimana angin utara pasti mendatangkan hujan.  Tinggal di atap rumah lebih baik daripada tinggal serumah dengan istri yang suka bertengkar.
Menerima kabar baik dari jauh ibarat meminum air dingin saat haus.  Orang baik yang menyerah pada orang jahat ibarat mata air berlumpur atau sumur yang tercemar.  Makan terlalu banyak madu tidak baik;  mengharapkan terlalu banyak pujian itu tidak baik.  Orang yang tidak dapat mengendalikan diri ibarat kota yang tidak berbenteng dan mudah diserang musuh.
   Sebagaimana salju tidak boleh turun di musim panas atau hujan di musim panen, demikian pula pujian tidak boleh diberikan kepada orang bodoh.  Sebagaimana seekor burung terbang dan membubung di udara, maka kutukan tidak boleh menimpa orang yang tidak bersalah.  Kuda harus dicambuk, keledai harus dikekang, dan orang bodoh harus dipukul.  Orang yang menjawab pertanyaan yang tidak masuk akal akan sama bodohnya dengan orang yang menanyakannya.  Pertanyaan bodoh hendaknya diberikan jawaban yang bodoh, agar si penanya sadar bahwa dirinya tidak secerdas yang dikiranya.  Mengirim orang bodoh untuk menyampaikan pesan ibarat mematahkan kaki sendiri dan mencari kecelakaan.  Sebagaimana orang cacat tidak dapat menggunakan kakinya, demikian pula orang bodoh tidak dapat menggunakan peribahasa.  Memuji orang bodoh itu sia-sia, bagaikan batu diikatkan pada ketapel.  Orang bodoh yang mencoba mengutip sebuah peribahasa, ibarat seorang pemabuk yang berusaha menghilangkan duri dari tangannya.  Siapa pun yang mempekerjakan orang idiot akan mempersulit semua orang.  Orang bodoh yang mengulangi kebodohannya seperti anjing yang menjilat muntahannya.  Betapapun bodohnya orang, mereka tidak sebodoh orang yang menganggap dirinya pintar, padahal sebenarnya tidak.  Orang malas tidak suka keluar rumah.  Dia mengatakan bahwa dia akan dianiaya oleh singa jika dia keluar.  Ibarat pintu yang berayun pada engselnya, begitu pula orang malas yang membolak-balikkan tempat tidurnya.  Ada orang yang sangat malas hingga tidak mau makan sendirian.  Orang malas mengira dirinya lebih pintar dari tujuh orang yang bisa menjawab dengan benar.  Terlibat dalam pertengkaran orang lain seperti menangkap telinga anjing.  Orang yang menipu orang lain, kemudian mengatakan dirinya hanya bercanda, ibarat orang gila yang sedang bermain-main dengan senjata berbahaya.  Tanpa kayu, api akan padam;  tanpa mengumpat, pertengkaran berhenti.  Sebagaimana batu bara dan kayu membuat api tetap menyala, demikian pula orang yang suka bertengkar akan memicu perselisihan.  Mengutuk terasa sangat menyenangkan;  orang suka menelannya.  Bagaikan periuk tanah yang dilapisi perak, demikianlah orang yang mulutnya manis, tetapi hatinya jahat.  Pembenci bicaranya manis, tapi hatinya penuh tipu daya.  Walaupun dia ramah, jangan percaya padanya, karena hatinya penuh kebencian.  Dia mungkin bisa menyembunyikan kebenciannya, tapi perbuatan jahatnya akan terungkap.  Orang yang memasang jebakan bagi orang lain akan terjerat dalam jebakannya sendiri.
Orang yang menggelindingkan batu itu akan terkena batunya pula.  Berbohong kepada orang lain sama saja dengan membencinya.  Mulut manis yang tidak tulus mendatangkan kehancuran.
Jangan berbangga dengan hari esok, karena manusia tidak tahu apa yang akan terjadi kelak.  Biarkan orang lain memuji Anda - bahkan orang asing.  Jangan memuji diri sendiri.  Batu dan pasir masih terasa ringan jika dibandingkan dengan kesulitan yang disebabkan oleh ketidaktahuan.  Kemarahan itu kejam dan merusak, tapi tidak ada seorang pun yang bisa menghadapi rasa cemburu.  Lebih baik teguran yang jujur ​​dari pada kasih yang tak terucapkan.  Teman menyerang dengan niat baik, tapi hati-hati jika ada musuh yang menciummu.  Jika penuh, madu ditolak;  kalau lapar, yang pahit pun terasa enak.  Orang yang jauh dari rumah ibarat burung tanpa sarang.  Minyak wangi menyenangkan hati, tetapi kesusahan menyusahkan hati.  Jangan lupakan temanmu atau teman ayahmu.  Jika kamu dalam kesulitan, jangan pergi ke rumah saudaramu;  Tetangga dekat dapat membantu Anda lebih dari sekadar saudara jauh.  Wahai anakku, bijaklah, agar aku bahagia dan mampu menjawab jika dicela.  Orang bijak menghindari bahaya ketika dia melihatnya, tetapi orang bodoh membiarkan dirinya tertimpa bencana dan menyesalinya di kemudian hari.  Bodohnya mereka yang berjanji akan menanggung hutang orang lain;  hartanya harus diambil sebagai jaminan janjinya.  Ucapan salam di pagi hari sama saja dengan makian.  Istri yang memercik bagaikan setetes air yang tak henti-hentinya diguyur hujan.  Ia tidak dapat didiamkan, sebagaimana angin tidak dapat dibendung, dan minyak tidak dapat digenggam.  Sebagaimana besi menajamkan besi, maka manusia saling belajar.  Siapa memelihara pohon ara, akan memakan buahnya;  mereka yang mengabdi pada tuannya akan dihormati.  Seperti air mencerminkan wajah, demikian pula hati mencerminkan pribadi yang sebenarnya.  Di dunia orang mati, selalu ada tempat;  demikian pula nafsu manusia tidak ada batasnya.  Emas dan perak diuji dengan api;  orang dinilai berdasarkan sikapnya terhadap pujian.  Sekalipun orang bodoh dipukuli setengah mati, kebodohannya tidak hilang.  karena kekayaan tidak bertahan lama.  Bahkan kekuasaan untuk memerintah tidak bertahan selamanya.  Anda memotong rumput dan mengumpulkannya untuk ternak Anda, tetapi rumput baru tumbuh.  Anda bisa membuat pakaian dari bulu domba.  Anda bisa membeli tanah dari menjual kambing.  Kambing yang tersisa akan menghasilkan susu untuk Anda, keluarga Anda, dan para pembantu rumah tangga.
Orang fasik lari walaupun tidak ada yang mengejarnya, tetapi orang benar berani seperti singa.  Ketika suatu negara memberontak, penguasanya berubah;  bila pemimpinnya pintar dan bijaksana, maka pemerintahannya kuat dan kokoh.  Penguasa yang menindas orang miskin ibarat hujan deras yang merusak hasil panen.  Siapa pun yang mengabaikan hukum, memihak orang jahat;  siapa pun yang menaati hukum, bermusuhan dengan orang jahat.  Orang jahat tidak memahami keadilan;  orang-orang yang beribadah kepada TUHAN, sungguh-sungguh memahaminya.  Lebih baik menjadi miskin dan jujur ​​daripada kaya dan tidak jujur.  Generasi muda yang taat hukum adalah orang yang bijaksana.  Orang yang berteman dengan orang yang boros mendatangkan aib bagi ayahnya.  Barangsiapa menjadi kaya dengan membebankan bunga yang tinggi dan menipu orang lain, maka kekayaannya akan menjadi milik orang-orang yang mengasihani orang-orang miskin.  Jika Anda tidak menaati hukum, doa Anda akan menjijikkan.  Barangsiapa menyesatkan orang jujur, maka ia akan terjerat oleh perbuatan jahatnya sendiri.  Orang yang tidak bersalah akan diberkati sampai pada titik kebahagiaan.  Orang kaya selalu menganggap dirinya pintar, tapi orang miskin yang pintar tahu sifat orang kaya yang sebenarnya.  Ketika orang baik memerintah, semua orang bersukacita, tetapi ketika orang jahat memerintah, semua orang bersembunyi.  Barangsiapa menyembunyikan dosanya, maka ia tidak akan berhasil dalam hidupnya.  Barangsiapa mengaku dan meninggalkan dosanya, maka Allah akan mengasihaninya.  Berbahagialah orang yang taat kepada TUHAN, tetapi orang yang keras kepala akan dibinasakan.  Penguasa jahat yang menindas orang miskin ibarat singa yang mengaum atau beruang yang menyerang.  Penguasa yang bodoh itu kejam, tetapi penguasa yang membenci tipu daya akan memerintah untuk waktu yang lama.  Seorang pembunuh akan merasa dikejar sampai mati.  Jangan mencoba membantunya.  Orang jujur ​​akan selamat, tetapi orang penipu akan binasa seketika.  Petani yang bekerja keras akan mendapat banyak makanan, tetapi orang yang menyia-nyiakan waktu akan selalu miskin.  Orang jujur ​​akan hidup bahagia, namun orang yang ingin cepat kaya, tidak akan luput dari hukuman.  Bersikap bias adalah salah, namun beberapa hakim melakukan hal tersebut bahkan untuk menerima suap yang kecil.  Orang pelit ingin cepat kaya.  Ia tidak menyadari bahwa kemiskinan akan segera menimpa dirinya.  Orang yang memberi teguran pada akhirnya lebih dihargai dibandingkan orang yang memberi pujian.

Barangsiapa mencuri harta orang tuanya dan menganggapnya tidak berdosa, maka ia sama dengan pencuri. Keserakahan membawa masalah. Siapapun yang bergantung pada TUHAN akan berbahagia. Orang yang mengikuti pendapatnya sendiri adalah orang bodoh. Mereka yang mengikuti ajaran orang bijak akan selamat. Siapapun yang memberi kepada orang miskin tidak akan kekurangan. Siapa pun yang menutup mata terhadap orang miskin akan terkutuk. Ketika orang jahat menjadi penguasa, rakyat bersembunyi; tetapi ketika orang jahat binasa, orang benar akan memerintah dimana-mana.

Jika seseorang menjadi keras kepala setiap kali ditegur, suatu saat dia akan hancur dan tidak dapat dipulihkan.  Ketika orang adil memerintah, rakyat akan bahagia.  Ketika orang jahat berkuasa, rakyatlah yang menderita.  Siapapun yang menghargai kebijaksanaan, menyenangkan ayahnya.  Siapapun yang selalu bergaul dengan PSK berarti membuang-buang uang.  Ketika seorang raja menegakkan keadilan, maka kerajaannya akan kuat, tetapi ketika seorang raja serakah terhadap uang, maka kerajaannya akan runtuh.  Siapa yang memuji temannya, membuat jebakan bagi dirinya sendiri.  Orang jahat terjerat oleh dosanya sendiri, sedangkan orang jujur ​​bahagia dan gembira.  Orang baik tahu tentang hak-hak orang miskin, tapi orang jahat tidak memahaminya.  Orang yang memfitnah dapat membuat heboh seluruh kota, tetapi orang bijak dapat menenangkan suasana.  Ketika orang bijak menggugat orang bodoh di pengadilan, orang bodoh hanya mengamuk dan tertawa hingga menimbulkan kekacauan.  Orang yang kejam membenci orang jujur, tapi orang baik melindungi mereka.  Orang bodoh memperlihatkan kemarahannya secara terang-terangan, tetapi orang bijak sabar dan menahan amarahnya.  Jika seorang penguasa memperhatikan berita palsu, semua pejabatnya akan menjadi jahat.  Orang miskin dan orang yang menindas mempunyai kesamaan: TUHAN memperhatikan keduanya.  Jika raja membela hak-hak orang miskin, pemerintahannya akan kuat selamanya.  Disiplin dan disiplin memang baik untuk anak.  Anak yang dibiarkan berbuat seenaknya akan mempermalukan ibunya.  Saat orang jahat berkuasa, kejahatan meningkat, tapi orang jujur ​​akan menyaksikan kejatuhannya.  Didiklah anak-anak Anda;  maka mereka akan memberimu kedamaian dan kegembiraan.  Bangsa yang tanpa bimbingan Tuhan akan menjadi bangsa yang penuh kekacauan.  Berbahagialah orang yang menaati hukum Allah.  Seorang hamba tidak bisa diajar hanya dengan kata-kata.  Dia mungkin mengerti, tapi tidak akan peduli.  Harapan bagi orang bodoh lebih besar dari pada orang yang berkata-kata tanpa berpikir.  Seorang budak manja sejak kecil, pada akhirnya akan mengambil semua yang kamu miliki.  Orang yang cepat marah menimbulkan banyak pertengkaran dan masalah.  Kesombongan akan membawa kehancuran, tetapi orang yang rendah hati akan dimuliakan.  Seseorang yang bersekongkol dengan pencuri berarti membenci diri sendiri.  Jika dia mengaku di pengadilan, dia akan dihukum;  jika dia tidak mengaku, Tuhan akan mengutuk dia.  Ketakutan terhadap pendapat orang lain menyebabkan kesusahan.  Percayalah kepada TUHAN, dan kamu akan diselamatkan.  Banyak orang mengharapkan dukungan dari penguasa, namun hanya TUHAN yang memberikan keadilan.  Orang baik membenci orang jahat;  bahkan orang jahat pun membenci orang baik.
Inilah kata-kata yang diucapkan putra Yake, Agur dari Masa: "Aku lelah ya Tuhan.  Saya lelah!  Saya tidak berdaya.  Saya sama bodohnya dengan binatang;  Saya tidak punya pemahaman.  Aku tidak pernah memperoleh hikmah, dan aku tidak mengenal Tuhan sama sekali.  Siapa yang pernah naik turun surga?  Siapakah yang pernah menggenggam angin, atau membungkus air dengan kain, atau menentukan batas-batas bumi?  Siapa namanya, dan siapa putranya?  Pasti kamu tahu.  Tuhan menepati semua janji-Nya.  Dia bagaikan perisai bagi semua orang yang mencari perlindungan-Nya.  Jika kamu menambahkan apa yang Dia katakan, niscaya Dia akan menegormu dan membuktikan bahwa kamu adalah pembohong.”  Ya Tuhan, aku memohon dua hal sebelum aku mati: tolonglah aku agar aku tidak berbohong, dan tolonglah aku agar aku tidak kaya dan tidak miskin.  Jadi berikan aku apa yang aku perlukan.  Seandainya aku kaya, mungkin aku akan berkata aku tak membutuhkan Engkau. 

Sebaliknya, kalau aku miskin, aku mencuri, lalu mempermalukan Tuhanku. Jangan menghujat tuan seorang hamba. Anda akan dikutuk dan Anda akan menderita. Beberapa orang mengutuk ayahnya dan tidak memuji ibunya. Beberapa orang mengira mereka bersih, padahal sebenarnya kotor. Beberapa orang berpikir mereka sangat bagus - bukan lelucon! Ada orang yang menipu orang miskin dan membutuhkan. Begitulah cara mereka mencari nafkah. Lintah darat mempunyai dua anak perempuan; Keduanya disebut "Dehi"! Ada empat hal yang tak pernah terpuaskan: dunia yang mati, tandus, tanah kering yang haus akan hujan, dan api yang berkobar dimana-mana. Siapa yang mencemooh bapaknya, atau menghina ibunya yang sudah tua, bisa dimakan burung nasar, atau disodok matanya oleh burung gagak hutan. Ada empat hal yang terlalu sulit bagiku: elang yang terbang di angkasa, ular yang merayap di bebatuan, perahu berlayar di tengah laut. Setelah itu dia berkata, "Saya tidak melakukan kesalahan apa pun!" Ada empat hal yang sulit diakui oleh seluruh dunia: seorang budak menjadi raja, orang bodoh mendapat semua makanan, seorang wanita yang dibenci rakyat, tetapi bisa dinikahi, dan seorang pembantu yang bersukacita atas statusnya. menguasai. Ada empat jenis hewan di muka bumi ini yang berukuran kecil namun sangat cerdas: Semut tidak kuat, namun mereka menimbun makanan di musim panas. Beruang batu itu tidak kuat, tetapi ia membuat rumah di atas gunung batu. Belalang tidak mempunyai raja, tetapi mereka berbaris secara bertahap. Kadal bisa ditangkap dengan tangan, tetapi ditemukan di kastil. Ada empat macam makhluk yang tampak gagah ketika berjalan: singa, binatang kuat, tidak takut pada apa pun; Manusia adalah seekor kambing; ayam yang sekarat; dan raja di hadapan rakyat. Jika anda telah bertindak angkuh dan merancang kejahatan, fikir semula! Jika anda memukul susu, anda mendapat mentega. Jika anda menumbuk seseorang di hidung, darah keluar. Jika anda membangkitkan kemarahan, anda mendapat masalah.

  Membela mereka yang tidak dapat mempertahankan diri.  Lindungi hak semua orang yang terdedah.  Bela mereka dan jadilah hakim yang adil.  Lindungi hak orang miskin dan miskin." Isteri yang kompeten sukar dicari. Dia lebih berharga daripada permata. Suaminya yakin kepadanya dan tidak akan kekurangan apa-apa. Sepanjang hidupnya, dia berbuat baik kepada suaminya dan tidak  berbuat jahat kepadanya. Dia rajin memungut bulu dan rami, kemudian sibuk menganyamnya. Dia membawa makanan dari jauh seperti kapal-kapal dagang. Dia bangun pagi-pagi untuk menyediakan makanan untuk keluarganya, dan memberi arahan kepada semua perempuannya  hamba. Dia menjumpai sebidang tanah, membelinya dan mengusahakan ladang anggur dengan hasilnya. Dia menyediakan dirinya untuk bekerja sekeras-kerasnya. Dia tahu bahawa semua yang diusahakannya menguntungkan, dan dia bekerja hingga larut malam. Dia berputar  benang dan menenun kainnya sendiri. Dia bermurah hati kepada orang miskin dan miskin. Pada musim sejuk dia tidak bimbang, kerana keluarganya mempunyai pakaian yang hangat. Dia membuat permaidani dan memakai pakaian dari linen ungu halus. Suaminya seorang pemimpin masyarakat, dan seorang  seorang yang terkenal.Dia menjahit pakaian dan membuat tali pinggang untuk dijual kepada peniaga.  Dia berwibawa dan dihormati orang.  Dia tidak bimbang tentang masa depan.  Kata-katanya bijak dan lembut.  Dia sentiasa tekun dalam kerja dan memerhatikan urusan rumah tangganya.  Dia disayangi oleh anak-anaknya dan dipuji oleh suaminya.  Suaminya berkata, "Terdapat banyak wanita yang baik, tetapi kamu adalah yang terbaik dari mereka semua."  Kecantikan menipu mata, kecantikan pun tidak kekal;  tetapi wanita yang menghormati TUHAN harus dipuji.  Balas segala tindakannya.  Dia seorang wanita yang patut dihormati semua orang.
  Semuanya tidak berguna dan tidak berguna, kata Sang Pemikir.  Hidup ini sia-sia, semuanya tidak bermakna.  Orang bekerja dan bekerja keras sepanjang hidup mereka, tetapi apakah hasil yang boleh dibanggakan?  Satu keturunan datang dan satu lagi keturunan pergi, tetapi dunia ini tetap sama.  Matahari terbit dan terbenam, kemudian bergegas kembali ke tempat ia naik.

Angin bertiup ke selatan dan utara, berputar-putar dan kembali lagi. Setiap sungai mengalir ke laut, tetapi lautnya tidak penuh. Air kembali ke hulu, lalu mulai mengalir lagi. Semuanya membosankan, tidak bisa diungkapkan dengan kata-kata. Mata tidak puas melihat, telinga tidak puas mendengar. Hal-hal yang pernah terjadi sebelumnya, akan terulang kembali. Apa yang telah dilakukan sebelumnya, akan dilakukan lagi. Tidak ada hal baru di seluruh dunia ini. “Lihat,” kata pria itu, “yang ini baru!” Namun semua itu terjadi jauh sebelum kita lahir. Tidak ada yang mengingat kejadian masa lalu; peristiwa sekarang dan masa depan tidak diingat oleh siapa pun di masa depan. Aku, sang Pemikir, telah menjadi raja Israel di Yerusalem. Saya bertekad untuk mempelajari dan mempelajari dengan bijak segala sesuatu yang dilakukan di dunia ini. Kehidupan yang Allah tentukan bagi manusia di dunia sungguh menyedihkan. Aku telah melihat segala perbuatan manusia di dunia, dan sesungguhnya semuanya sia-sia seperti mengejar angin. Yang bengkok tidak bisa diluruskan; apa yang tidak ada tidak dapat dihitung. Aku berkata dalam hatiku, “Aku telah menjadi lebih hebat, lebih bijaksana daripada siapa pun yang memerintah Yerusalem sebelum masaku. Aku tahu tentang hikmah dan ilmu yang hakiki.” Aku bertekad untuk mengetahui bedanya ilmu dan kebodohan, antara hikmah dan kebodohan. Namun ternyata aku hanya mengejar angin. Semakin banyak hikmah, semakin banyak kegelisahan. Semakin banyak ilmu. , semakin banyak dan lebih banyak penderitaan.

   Aku memutuskan untuk bersenang-senang agar bisa mengetahui arti kebahagiaan, namun usahaku sia-sia.  Saya menemukan bahwa tertawa adalah kebodohan, dan kesenangan tidak ada gunanya.  Didorong oleh keinginan untuk mendapatkan kebijaksanaan, aku bertekad untuk membuat hatiku bahagia dengan minum anggur dan bergembira.  Saya pikir ini adalah cara terbaik bagi seseorang untuk menikmati kehidupan singkatnya di bumi.  Saya sukses dalam banyak hal.  Saya membangun rumah dan mengolah kebun anggur.  Saya mengolah kebun dan kebun buah-buahan yang ditanami berbagai pohon buah-buahan.  Saya menggali parit untuk mengairi kebun dan kebun buah-buahan.  Aku mempunyai banyak pembantu, baik yang kubeli maupun yang lahir di rumahku.  Saya memiliki lebih banyak ternak daripada siapa pun yang pernah tinggal di Yerusalem.  Aku mengumpulkan emas dan perak dari perbendaharaan negara yang kuperintahkan.  Para penyanyi dan penyanyi bernyanyi untuk menghiburku, dan aku mendapatkan wanita sebanyak yang kuinginkan.  Aku begitu hebat, lebih hebat dari siapa pun yang pernah tinggal di Yerusalem, dan kebijaksanaanku selalu membantuku.  Saya mendapatkan semua yang saya inginkan.  Saya tidak pernah menahan diri untuk menikmati kesenangan.  Saya bangga dengan semua yang telah saya lakukan.  Semuanya adalah upahku.  Kemudian saya merenungkan semua yang telah saya lakukan, dan betapa kerasnya saya bekerja untuk itu.  Kemudian saya menyadari bahwa semuanya tidak ada artinya.  Usahaku sia-sia bagai mengejar angin.  Seorang raja hanya dapat melakukan apa yang telah dilakukan oleh raja-raja sebelumnya.  Kemudian saya mulai berpikir tentang kebijaksanaan, kebodohan, dan kebodohan.  Saya tahu, "Hikmat lebih baik dari pada kebodohan, sebagaimana terang lebih baik dari pada kegelapan."  Orang bijak tahu kemana tujuannya, tapi orang bodoh tidak tahu.”  Tapi aku juga tahu kalau akhir cerita mereka sama!  Aku berpikir, “Akhir hidupku sama dengan akhir orang bodoh.  Oleh karena itu, apa gunanya jika saya bijaksana?”  Kemudian saya menyimpulkan bahwa kebijaksanaan sama sekali tidak ada gunanya.  Tidak ada seorangpun yang ingat akan orang bijak dan orang bodoh.  Segera mereka semua akan dilupakan.  Setiap orang pasti mati, baik yang bijaksana maupun yang bodoh.  Oleh karena itu, hidup tidak ada artinya.  bagi saya, karena semua yang saya alami, hanya memberi saya kesulitan.  Semua sia-sia, aku hanya mengejar angin.  Segala sesuatu yang telah saya usahakan atau capai tidak ada artinya bagi saya, karena saya tahu bahwa saya harus menyerahkannya pada diri saya sendiri.  penerus.

Siapa tahu? Terkadang pintar, terkadang bodoh! Tapi dia akan mewarisi semua yang telah aku usahakan; Semua itu saya temukan di dunia kebijaksanaan. Semuanya tidak berguna. Saya menyesal bekerja begitu keras. Bukankah tidak masuk akal dan tidak adil jika seseorang melakukan sesuatu dengan segenap kebijaksanaan, pengetahuan, dan keterampilannya, lalu harus menyerahkan seluruh hasil jerih payahnya kepada orang yang tidak melakukannya? Manusia bekerja dan khawatir sepanjang hidupnya, tapi apa hasilnya? Segala tindakan dalam hidup menimbulkan kegelisahan dan kesedihan batin. Bahkan di malam hari pun hati mereka tidak tenang. Semuanya tidak berguna! Hal terbaik yang harus dilakukan adalah makan, minum, dan menikmati hasil jerih payahnya. Namun saya menyadari bahwa itu semua juga merupakan anugerah Tuhan. Siapa yang bisa makan dan menikmati hidup tanpa Tuhan? Allah memberikan hikmah, ilmu dan kegembiraan kepada orang-orang yang ridha kepada-Nya. Namun orang-orang berdosa diperintahkan oleh-Nya untuk bekerja seumur hidup dan mengumpulkan buah-buahan, dan pada akhirnya segala sesuatu yang berkenan kepada Tuhan akan diberikan kepada mereka. Semuanya sia-sia, seperti mengejar angin. Segala sesuatu di dunia ini berlaku pada waktu yang ditentukan Allah. Dia menentukan waktu untuk melahirkan dan waktu untuk meninggal, waktu untuk menanam dan waktu untuk mencabut, waktu untuk membunuh dan waktu untuk menyembuhkan, waktu untuk merobohkan dan waktu untuk membina. Dia menentukan waktu untuk menangis dan waktu untuk tertawa, waktu untuk berkabung dan waktu untuk menari, waktu untuk berasmara dan waktu untuk menahan diri, waktu untuk memeluk dan waktu untuk mengawal diri. Dia menentukan waktu untuk mendapat dan waktu untuk kehilangan, waktu untuk menyimpan dan waktu untuk membuang, waktu untuk mengoyakkan dan waktu untuk menjahit, waktu untuk berdiam diri dan waktu untuk bertutur. Dia menentukan waktu untuk mengasihi dan waktu untuk membenci, waktu untuk berperang dan waktu untuk berdamai. Aku tahu bahawa Allah telah memberikan beban yang berat kepada kita. Dia telah menentukan waktu yang tepat bagi tiap-tiap perkara. Dia telah memberi kita keinginan untuk mengetahui masa depan, tetapi tidak memberi kita pemahaman tentang segala perbuatan-Nya dari awal sampai akhir. Oleh itu, aku insaf bahawa sebaik-baiknya yang dapat kita lakukan adalah bersukacita dan berusaha sedaya upaya semasa kita masih hidup. Kita semua harus makan dan minum serta menikmati hasil usaha kita kerana semua itu pemberian Allah. Aku tahu bahawa semua yang dilakukan oleh Allah itu kekal. Manusia tidak dapat menambahnya, ataupun menguranginya. Allah bertindak demikian supaya kita menghormati Dia. Apa-apa yang telah berlaku atau akan berlaku telah pun berlaku pada masa yang lampau. Allah menentukan supaya yang sudah berlaku, akan terjadi berulang kali. Selain itu, aku nampak juga bahawa di dunia ini, di tempat yang seharusnya ada keadilan dan kebaikan, di situ terdapat kejahatan. Aku berfikir, Allah akan mengadili orang baik dan orang jahat, kerana setiap perkara dan setiap tindakan akan berlaku pada waktunya yang tertentu. Inilah pendapatku: Allah menguji kita untuk menunjukkan bahawa nasib kita tidak berbeza dengan nasib binatang. Bukankah manusia dan binatang senasib? Kedua-duanya makhluk dan kedua-duanya pun akan mati. Manusia tidak lebih baik daripada binatang, kerana bagi kedua-duanya hidup itu sia-sia. Kedua-duanya kembali ke tempat yang sama - ke tanah. Kedua-duanya berasal dari tanah dan akan kembali ke tanah. Siapakah dapat memastikan bahawa roh manusia naik ke atas dan roh binatang turun ke bawah bumi? Oleh itu, aku sedar bahawa hal terbaik yang dapat kita lakukan adalah menikmati hasil usaha kita. Selain itu tidak ada apa-apa yang dapat kita lakukan. Kita tidak mungkin mengetahui apa-apa yang akan berlaku setelah kita meninggal.


Aku nampak pula segala ketidakadilan yang berlaku di dunia ini. Orang yang tertindas menangis dan tidak seorang pun menolong mereka. Tidak seorang pun berani menolong mereka kerana para penindas berkuasa. Alangkah bahagianya orang yang sudah mati; keadaan mereka lebih baik daripada orang yang masih hidup. Yang lebih bahagia lagi ialah orang yang belum dilahirkan, yang belum nampak ketidakadilan yang berlaku di dunia ini. Aku faham juga mengapa orang bekerja keras supaya berjaya; mereka iri hati terhadap jiran mereka. Tetapi itu sia-sia sahaja. Keadaan mereka seperti orang yang mengejar angin. Kata mereka, hanya orang bodoh berpangku tangan dan mati kelaparan. Mungkin itu benar, tetapi lebih baik mempunyai sedikit disertai fikiran tenang, daripada sentiasa bekerja keras dengan dua belah tangan dan mengejar angin. Ada lagi perkara yang sia-sia dalam hidup ini. Ada orang yang hidup seorang diri tanpa anak ataupun saudara. Namun, dia tidak berhenti-henti bekerja. Dia tidak puas hati dengan harta yang dimilikinya. Bagi siapakah dia membanting tulang serta menolak segala kesenangan? Bukankah itu sia-sia, dan satu cara hidup yang menyedihkan? Berdua lebih baik daripada seorang diri, kerana bersama-sama mereka dapat bekerja dan hasilnya lebih baik. Jika seorang jatuh, yang seorang lagi dapat menolongnya. Tetapi jika orang itu sendirian, lalu jatuh, malanglah dia kerana tiada sesiapa yang menolongnya. Jika dua orang tidur bersama-sama mereka dapat saling menghangatkan badan, tetapi bagaimanakah seorang menjadi hangat jika dia sendirian? Orang yang sendirian mudah dikalahkan, tetapi dua orang dapat menentang serangan. Tiga utas tali yang dipintal menjadi satu, susah diputuskan. Seorang miskin mungkin menjadi raja; seorang banduan mungkin naik takhta. Tetapi jika pada usia lanjut, raja itu terlalu bodoh sehingga tidak mahu menerima nasihat, maka nasibnya lebih buruk daripada seorang pemuda yang miskin tetapi cerdas.


Aku memikirkan semua orang di dunia ini, dan aku sedar bahawa antara mereka tentu ada seorang pemuda yang akan menggantikan raja. Bilangan rakyat yang diperintah oleh seorang raja mungkin tidak terhitung, tetapi apabila raja mangkat, tidak seorang pun akan bersyukur atas jasanya. Itu pun sia-sia, seperti usaha mengejar angin.

Berhati-hatilah apabila pergi ke Rumah TUHAN. Lebih baik ke sana untuk belajar, daripada mempersembahkan korban seperti orang bodoh yang tidak tahu membezakan apa yang benar dengan apa yang salah.
Asli kepadaUnited Kingdom
Indo-Europa
Bentuk awal
Bentuk piawai
Latin (Huruf Inggeris)
Status rasmi
Bahasa rasmi di
United Kingdom (asal England)
Kod bahasa
ISO 639-3
IETFen-GB[1][2]

Bahasa Inggeris British ialah bahasa Inggeris yang digunakan di United Kingdom dan juga negara-negara yang pernah menjadi salah satu jajahan Empayar British.

Kosa

Terdapat beberapa kosa bahasa inggris Britania yang jarang dipakai pada ragam jenis bahasa inggris piawai lainnya (terutamanya dalam bahasa inggris Amerika), iaitu:

  1. ^ Error: Unable to display the reference properly. See the documentation for details.
  2. ^ Error: Unable to display the reference properly. See the documentation for details.
  3. ^ "flat". www.oxfordlearnersdictionaries.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-09-21.
  4. ^ "Definition of APARTMENT". www.merriam-webster.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-09-21.
  5. ^ "waistcoat". www.oxfordlearnersdictionaries.com. Dicapai pada 2020-09-21.
  6. ^ "Definition of VEST". www.merriam-webster.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-09-21.
  7. ^ "sweet". www.oxfordlearnersdictionaries.com. Dicapai pada 2020-09-21.
  8. ^ "Definition of CANDY". www.merriam-webster.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-09-21.
  9. ^ "zebra-crossing". www.oxfordlearnersdictionaries.com. Dicapai pada 2020-09-21.
  10. ^ "Definition of CROSSWALK". www.merriam-webster.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-09-21.
  11. ^ "potato-crisp". www.oxfordlearnersdictionaries.com. Dicapai pada 2020-09-21.
  12. ^ "Definition of POTATO CHIP". www.merriam-webster.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-09-21.
  13. ^ "chips". www.oxfordlearnersdictionaries.com. Dicapai pada 2020-09-21.
  14. ^ "Definition of FRENCH FRIES". www.merriam-webster.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-09-21.
  15. ^ "aubergine". www.oxfordlearnersdictionaries.com. Dicapai pada 2020-09-21.
  16. ^ "Definition of EGGPLANT". www.merriam-webster.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-09-21.
  17. ^ "dustbin". www.oxfordlearnersdictionaries.com. Dicapai pada 2020-09-21.
  18. ^ "Definition of TRASH CAN". www.merriam-webster.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-09-21.
  19. ^ "rubbish". www.oxfordlearnersdictionaries.com. Dicapai pada 2020-09-21.
  20. ^ "Definition of TRASH". www.merriam-webster.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-09-21.
  21. ^ "Definition of GARBAGE". www.merriam-webster.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-09-21.
  22. ^ "chemist". www.oxfordlearnersdictionaries.com. Dicapai pada 2020-09-21.
  23. ^ "Definition of DRUGSTORE". www.merriam-webster.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-09-21.
  24. ^ "Definition of PHARMACY". www.merriam-webster.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-09-21.
  25. ^ "bonnet". www.oxfordlearnersdictionaries.com. Dicapai pada 2020-09-21.
  26. ^ "Definition of HOOD". www.merriam-webster.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-09-21.
  27. ^ "boot". www.oxfordlearnersdictionaries.com. Dicapai pada 2020-09-21.
  28. ^ "Definition of TRUNK". www.merriam-webster.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-09-21.
  29. ^ "lorry". www.oxfordlearnersdictionaries.com. Dicapai pada 2020-09-21.
  30. ^ "Definition of TRUCK". www.merriam-webster.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-09-21.
  31. ^ "Definition of GASOLINE". www.merriam-webster.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-09-21.
  32. ^ "petrol". www.oxfordlearnersdictionaries.com. Dicapai pada 2020-09-21.
  33. ^ "jumper". www.oxfordlearnersdictionaries.com. Dicapai pada 2020-09-21.
  34. ^ "Definition of SWEATER". www.merriam-webster.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-09-21.
  35. ^ "trouser". www.oxfordlearnersdictionaries.com. Dicapai pada 2020-09-21.
  36. ^ "Definition of PANTS". www.merriam-webster.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-09-21.
  37. ^ "aeroplane". www.oxfordlearnersdictionaries.com. Dicapai pada 2020-09-21.
  38. ^ "Definition of AIRPLANE". www.merriam-webster.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-09-21.