HSUPA: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k Hsupa dipindahkan ke HSUPA: nama khas
Aurora (bincang | sumb.)
tulis semula
Baris 1: Baris 1:
'''''High-Speed Uplink Packet Access'' (HSUPA)''' adalah sebuah [[protokol komunikasi|protokol]] [[telefoni bergerak]] [[3G]] dalam keluarga [[HSPA]] dengan kelajuan laluan menaik sehingga 5.76 [[Mbit/s]]. Nama HSUPA dicipta oleh [[Nokia]]. [[3GPP]] tidak menyokong nama 'HSUPA', tetapi malah menggunakan nama "Enhanced Uplink" (EUL).<ref>[http://www.3gpp.org/ftp/Specs/html-info/25321.htm 3GPP specification: 25.321]</ref>
{{wikikan}}
High-Speed Uplink Packet Access (HSUPA) adalah sebuah protokol telefon bergerak 3G dalam keluarga HSPA dengan up-link kelajuan hingga 5,76 Mbit / s. Nama HSUPA dicipta oleh Siemens. 3GPP tidak menyokong nama 'HSUPA', tapi malah menggunakan nama Enhanced Uplink (Eul). [1]


HSUPA spesifikasi disertakan dalam Universal Mobile Telecommunications System Release 6 standard yang diterbitkan oleh 3GPP. - "Matlamat teknikal Enhanced Uplink dari fitur ini adalah untuk meningkatkan prestasi uplink berdedikasi saluran pengangkutan, iaitu untuk meningkatkan keupayaan dan throughput dan mengurangkan kelewatan."
Spesifikasi HSUPA disertakan dalam [[pemiawaian|piawaian]] ''[[Universal Mobile Telecommunications System]] Release 6'' yang diterbitkan oleh 3GPP - "Matlamat teknikal ciri ''Enhanced Uplink'' ini adalah untuk meningkatkan prestasi saluran pengangkutan khusus laluan menaik, iaitu untuk meningkatkan keupayaan dan daya pemprosesan dan mengurangkan lengah."


Penerangan
== Penerangan ==
HSUPA menggunakan ''saluran khusus dipertingkat'' (E-DCH) laluan menaik di mana ia akan menggunakan kaedah penyesuaian pautan serupa dengan yang digunakan oleh [[HSDPA]], iaitu:


* ''[[Selang Masa Penghantaran]] pendek membolehkan [[penyesuaian pautan]] lebih cepat;
HSUPA uplink disempurnakan menggunakan saluran khusus (E-DCH) di mana ia akan menggunakan kaedah adaptasi link serupa dengan yang digunakan oleh HSDPA, iaitu:
* [[HARQ]] ([[permintaan ulang automatik|ARQ]] hibrid) dengan lewahan tokokan membuat [[penghantaran semula (rangkaian data)|penghantaran semula]] lebih berkesan.


Serupa dengan HSDPA, HSUPA menggunakan ''penjadual paket'', tetapi beroperasi pada prinsip permintaan-penuhi di mana [[kelengkapan pengguna|UE]] meminta izin untuk menghantar data dan penjadual memutuskan bila dan berapa banyak UE akan dibenarkan untuk melakukannya. Permintaan untuk penghantaran mengandungi data mengenai keadaan penimbal penghantaran dan baris gilir di EU dan jidar kuasa yang tersedia. Namun, tidak seperti HSDPA, penghantaran laluan menaik tidak ortogonal satu sama lain.
* Pendek Transmisi Sisa Jeda membolehkan link cepat adaptasi;


Sebagai tammbahan kepada mod penghantaran ''berjadual'' ini, piawaian juga membenarkan mod penghantaran dorongan sendiri daripada UE, dipanggil ''tidak-dijadualkan''. Mod ''tidak-dijadualkan'' boleh, misalnya, digunakan untuk perkhidmatan [[VoIP]] yang bahkan penjadual berasaskan TTI dan [[Node-B]] terturun tidak akan dapat memberikan masa lengah yang sangat pendek dan lebar jalur malar yang diperlukan.
* HARQ (hybrid ARQ) dengan tambahan redundansi membuat retransmisi lebih berkesan.


Setiap aliran MAC-d (iaitu aliran QoS) dikonfigurasikan untuk menggunakan mod ''berjadual'' atau ''tidak-berjadual''; UE menyesuaikan kadar data untuk ''berjadual'' dan ''tidak-berjadual'' secara mandiri. Kelajuan data maksimum setiap aliran ''tidak-berjadual'' dikonfigurasikan ketika dipanggil, dan biasanya tidak berubah dengan kerap. Kuasa yang digunakan oleh aliran ''dijadualkan'' dikawal secara dinamik oleh Node-B melalui pesanan pemberian mutlak (terdiri daripada nilai sebenar) dan pemberian relatif (terdiri daripada satu bit naik/turun).
Demikian pula untuk HSDPA, HSUPA menggunakan packet scheduler, tetapi beroperasi pada permintaan-geran UEs prinsip di mana meminta izin untuk menghantar data dan penjadwal memutuskan kapan dan berapa banyak UEs akan dibenarkan untuk melakukannya. Permintaan untuk transmisi data yang berisi tentang keadaan penghantaran buffer dan antrian di EU dan Marjin daya yang tersedia. Namun, tidak seperti HSDPA, transmisi uplink tidak ortogonal satu sama lain.


Pada Lapisan 1, HSUPA memperkenalkan saluran fizikal baru E-AGCH (''Absolute Grant Channel''), E-RGCH (''Relative Grant Channel''), F-DPCH (''Fractional-DPCH''), E-HICH (''E-DCH Hybrid ARQ Indicator Channel''), E DPCCH (''E-DCH Dedicated Physical Control Channel'') dan E-DPDCH (''E-DCH Dedicated Physical Data Channel'').
Selain jadwal ini cara penularan standard juga membolehkan inisiatif sendiri mod transmisi daripada UEs, dilambangkan non-dijadualkan. Non-mod dijadualkan boleh, misalnya, boleh digunakan untuk perkhidmatan VoIP yang bahkan berkurang TTI dan penjadwal berdasarkan Node-B tidak akan dapat memberikan masa lengah yang sangat pendek dan malar bandwidth yang diperlukan.


E-DPDCH digunakan untuk membawa Saluran Pengangkutan E-DCH; dan E-DPCCH digunakan untuk membawa maklumat kawalan yang berkaitan E-DCH.
Setiap MAC-d aliran (iaitu aliran QoS) dikonfigurasikan untuk menggunakan jadual atau non-jadual mode; di EU menyesuaikan data rate untuk jadwal dan non-jadual mengalir secara mandiri. Kelajuan data maksimum daripada masing-masing aliran non-dijadualkan dikonfigurasikan di call setup, dan biasanya tidak berubah sering. Daya yang digunakan oleh aliran dijadualkan dikawal secara dinamik oleh Node-B melalui geran mutlak (terdiri daripada nilai aktual) dan relatif geran (terdiri daripada satu naik / turun sedikit) mesej.


== Versi ==
Pada Layer 1, HSUPA memperkenalkan saluran fizikal baru E-AGCH (Absolute Grant Channel), E-RGCH (Relatif Grant Channel), F-DPCH (pecahan-DPCH), E-hich (E-DCH Hybrid ARQ Penunjuk Channel), E -DPCCH (E-DCH Dedicated Physical Control Channel) dan E-DPDCH (E-DCH Dedicated Physical Data Channel).

E-DPDCH digunakan untuk membawa E-DCH Pengangkutan Channel; dan E-DPCCH digunakan untuk membawa maklumat kawalan yang berkaitan E-DCH.

Sejarah


Jadual berikut memberikan kelajuan uplink untuk kategori yang berbeza HSUPA.
Jadual berikut memberikan kelajuan uplink untuk kategori yang berbeza HSUPA.

Semakan pada 14:25, 5 Februari 2010

High-Speed Uplink Packet Access (HSUPA) adalah sebuah protokol telefoni bergerak 3G dalam keluarga HSPA dengan kelajuan laluan menaik sehingga 5.76 Mbit/s. Nama HSUPA dicipta oleh Nokia. 3GPP tidak menyokong nama 'HSUPA', tetapi malah menggunakan nama "Enhanced Uplink" (EUL).[1]

Spesifikasi HSUPA disertakan dalam piawaian Universal Mobile Telecommunications System Release 6 yang diterbitkan oleh 3GPP - "Matlamat teknikal ciri Enhanced Uplink ini adalah untuk meningkatkan prestasi saluran pengangkutan khusus laluan menaik, iaitu untuk meningkatkan keupayaan dan daya pemprosesan dan mengurangkan lengah."

Penerangan

HSUPA menggunakan saluran khusus dipertingkat (E-DCH) laluan menaik di mana ia akan menggunakan kaedah penyesuaian pautan serupa dengan yang digunakan oleh HSDPA, iaitu:

Serupa dengan HSDPA, HSUPA menggunakan penjadual paket, tetapi beroperasi pada prinsip permintaan-penuhi di mana UE meminta izin untuk menghantar data dan penjadual memutuskan bila dan berapa banyak UE akan dibenarkan untuk melakukannya. Permintaan untuk penghantaran mengandungi data mengenai keadaan penimbal penghantaran dan baris gilir di EU dan jidar kuasa yang tersedia. Namun, tidak seperti HSDPA, penghantaran laluan menaik tidak ortogonal satu sama lain.

Sebagai tammbahan kepada mod penghantaran berjadual ini, piawaian juga membenarkan mod penghantaran dorongan sendiri daripada UE, dipanggil tidak-dijadualkan. Mod tidak-dijadualkan boleh, misalnya, digunakan untuk perkhidmatan VoIP yang bahkan penjadual berasaskan TTI dan Node-B terturun tidak akan dapat memberikan masa lengah yang sangat pendek dan lebar jalur malar yang diperlukan.

Setiap aliran MAC-d (iaitu aliran QoS) dikonfigurasikan untuk menggunakan mod berjadual atau tidak-berjadual; UE menyesuaikan kadar data untuk berjadual dan tidak-berjadual secara mandiri. Kelajuan data maksimum setiap aliran tidak-berjadual dikonfigurasikan ketika dipanggil, dan biasanya tidak berubah dengan kerap. Kuasa yang digunakan oleh aliran dijadualkan dikawal secara dinamik oleh Node-B melalui pesanan pemberian mutlak (terdiri daripada nilai sebenar) dan pemberian relatif (terdiri daripada satu bit naik/turun).

Pada Lapisan 1, HSUPA memperkenalkan saluran fizikal baru E-AGCH (Absolute Grant Channel), E-RGCH (Relative Grant Channel), F-DPCH (Fractional-DPCH), E-HICH (E-DCH Hybrid ARQ Indicator Channel), E DPCCH (E-DCH Dedicated Physical Control Channel) dan E-DPDCH (E-DCH Dedicated Physical Data Channel).

E-DPDCH digunakan untuk membawa Saluran Pengangkutan E-DCH; dan E-DPCCH digunakan untuk membawa maklumat kawalan yang berkaitan E-DCH.

Versi

Jadual berikut memberikan kelajuan uplink untuk kategori yang berbeza HSUPA. HSUPA Kategori Max Speed Uplink Contoh Kategori 1 0,73 Mbit / s Kategori 2 1,46 Mbit / s Kategori 3 1,46 Mbit / s Kategori 4 2,93 Mbit / s Qualcomm 6.290 Kategori 5 2,00 Mbit / s Siemens: E52, E72, E55, 6700 Classic, N900, 5630 XpressMusic; BlackBerry: Storm 9500, 9.530; HTC: Dream; Nokia: C510, C903, W705, W995, T715 Kategori 6 5,76 Mbit / s Tour BlackBerry 9.630, Siemens CS-15, Sony Ericsson i8910 Kategori 7 (3GPP Rel7) 11,5 Mbit / s{| class="wikitable" |- ! pengatas 1 ! pengatas 2 ! pengatas 3 |- | baris 1, sel 1 | baris 1, sel 2 | baris 1, sel 3 |- | baris 2, sel 1 | baris 2, sel 2 | baris 2, sel 3 |}