Sultan Ibrahim Shah dari Johor: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
New page: Sultan Ibrahim Shah merupakan anak Sultan Abdul Jalil Shah III dilantik sebagai Sultan di Pahang pada 1677. Pada 1678, Laksamana Tun Abdul Jamil mengajak [[Sultan Ibrahim Shah]...
 
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
Sultan Ibrahim Shah merupakan anak Sultan Abdul Jalil Shah III dilantik sebagai [[Sultan]] di [[Pahang]] pada 1677. Pada 1678, Laksamana [[Tun Abdul Jamil]] mengajak [[Sultan Ibrahim Shah]] berpindah dari Pahang ke [[Riau]]. Sultan Ibrahim Shah cuba untuk membina semula Kota [[Johor Lama]] tetapi tidak kesampaian. Sultan Ibrahim Shah mangkat di Pulau Riau pada 1685 disebut 'Marhum Bongsu".
Nama asalnya ialah Raja Ibrahim atau Putera Raja Bajau dan seterusnya bergelar Sultan Ibrahim Shah apabila menaiki tahta sebagai Sultan Johor ke9 pada 1677-1685. Beliau merupakan anak Sultan Abdul Jalil Shah III dilantik sebagai [[Sultan]] di [[Pahang]] pada 1677.
Pada 1678, Laksamana [[Tun Abdul Jamil]] mengajak [[Sultan Ibrahim Shah]] berpindah dari Pahang ke [[Riau]]. Sultan Ibrahim Shah cuba untuk membina semula Kota [[Johor Lama]] tetapi tidak kesampaian. Sultan Ibrahim Shah mangkat di Pulau Riau pada 1685 disebut 'Marhum Bongsu".


[[Kategori: Sultan Johor]]
[[Kategori: Sultan Johor]]

Semakan pada 07:02, 10 Julai 2007

Nama asalnya ialah Raja Ibrahim atau Putera Raja Bajau dan seterusnya bergelar Sultan Ibrahim Shah apabila menaiki tahta sebagai Sultan Johor ke9 pada 1677-1685. Beliau merupakan anak Sultan Abdul Jalil Shah III dilantik sebagai Sultan di Pahang pada 1677.

Pada 1678, Laksamana Tun Abdul Jamil mengajak Sultan Ibrahim Shah berpindah dari Pahang ke Riau. Sultan Ibrahim Shah cuba untuk membina semula Kota Johor Lama tetapi tidak kesampaian. Sultan Ibrahim Shah mangkat di Pulau Riau pada 1685 disebut 'Marhum Bongsu".