Cetak rompak: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
'''Cetak rompak''' (atau '''pencabulan hakcipta''') bermaksud penggunaan bahan yang dilindungi undang-undang [[hakcipta]] tanpa izin, maka mencabuli salah satu [[hak eksklusif]] pemilik hakcipta asli, seperti hak untuk mengeluarkan semula atau menjalankan karya yang dihakcipta, atau menghasilkan [[karya derivatif]] yang berasaskan karya yang dihakcipta itu.
Dari sudut undang-undang, '''cetak rompak''' bermaksud aktiviti penyalinan, pengedaran dan penggunaan produk [[harta intelek]] secara haram tanpa izin pemegang [[hak cipta]] bagi harta intelek tersebut. Kegiatan cetak rompak merupakan satu kesalahan menurut Akta Hakcipta 1987.


==Cetak rompak di Malaysia==
Harta intelek bermaksud sebarang produk dan hasil karya yang didaftarkan hak ciptanya seperti [[buku]], [[muzik]], [[filem]], siaran [[televisyen]] dan [[radio]], [[perisian komputer]] serta rekabentuk industri. Semua harta intelek adalah dilindungi oleh Akta Hakcipta 1987.
Dari sudut undang-undang, '''cetak rompak''' bermaksud aktiviti penyalinan, pengedaran dan penggunaan produk [[harta intelek]] secara haram tanpa izin pemegang [[hak cipta]] bagi harta intelek tersebut. Kegiatan cetak rompak merupakan satu kesalahan menurut Akta Hakcipta 1987. Harta intelek bermaksud sebarang produk dan hasil karya yang didaftarkan hak ciptanya seperti [[buku]], [[muzik]], [[filem]], siaran [[televisyen]] dan [[radio]], [[perisian komputer]] serta rekabentuk industri. Semua harta intelek adalah dilindungi oleh Akta Hakcipta 1987.


== Faktor meningkatnya kegiatan cetak rompak ==
Kegiatan cetak rompak berleluasa di Malaysia disebabkan beberapa faktor berikut:-
Kegiatan cetak rompak berleluasa di Malaysia disebabkan beberapa faktor berikut:-
# Kurangnya kesedaran di kalangan pengguna mengenai harta intelek
# Kurangnya kesedaran di kalangan pengguna mengenai harta intelek

Semakan pada 11:08, 18 September 2007

Cetak rompak (atau pencabulan hakcipta) bermaksud penggunaan bahan yang dilindungi undang-undang hakcipta tanpa izin, maka mencabuli salah satu hak eksklusif pemilik hakcipta asli, seperti hak untuk mengeluarkan semula atau menjalankan karya yang dihakcipta, atau menghasilkan karya derivatif yang berasaskan karya yang dihakcipta itu.

Cetak rompak di Malaysia

Dari sudut undang-undang, cetak rompak bermaksud aktiviti penyalinan, pengedaran dan penggunaan produk harta intelek secara haram tanpa izin pemegang hak cipta bagi harta intelek tersebut. Kegiatan cetak rompak merupakan satu kesalahan menurut Akta Hakcipta 1987. Harta intelek bermaksud sebarang produk dan hasil karya yang didaftarkan hak ciptanya seperti buku, muzik, filem, siaran televisyen dan radio, perisian komputer serta rekabentuk industri. Semua harta intelek adalah dilindungi oleh Akta Hakcipta 1987.

Kegiatan cetak rompak berleluasa di Malaysia disebabkan beberapa faktor berikut:-

  1. Kurangnya kesedaran di kalangan pengguna mengenai harta intelek
  2. Harga produk cetak rompak yang jauh lebih murah daripada produk tulen.
  3. Salah guna teknologi seperti penulis CD dan penulis DVD pada komputer yang digunakan untuk tujuan cetak rompak
  4. Salah guna internet yang dijadikan medium penyebaran produk cetak rompak.

Lihat juga