Ekonomi Vietnam: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Master2841 (bincang | sumb.)
k + kategori & interwiki
Edmundobot (bincang | sumb.)
Baris 15: Baris 15:
[[fr:Économie du Viêt Nam]]
[[fr:Économie du Viêt Nam]]
[[pt:Economia do Vietname]]
[[pt:Economia do Vietname]]
[[uk:Економіка В'єтнаму]]
[[vi:Kinh tế Việt Nam]]
[[vi:Kinh tế Việt Nam]]

Semakan pada 18:17, 22 Disember 2007

Vietnam merupakan negara membangun yang padat penduduk yang sedang pulih akibat perperangan 30 tahun lalu, kehilangan bantuan kewangan daripada negara blok Soviet lama, dan kekakuan ekonomi perancangan pusat. Kemajuan pesat sedang dicapai semenjak 1986 sehingga 1997 dalam bergerak kehadapan daripada perkembangan tahap rendah kepada kepada penghapusan kemiskinan yang berjaya.

Pertumbuhan purata sekitar 9% setahun dari 1993 ke 1997. Pada 1997 masalah kewangan Asia menimbulkan masalah pada ekonomi Vietnam dan memberi peluang kepada pembangkang pembaharuan untuk melambatkan kemajuan kearah ekonomi pasaran bebas. Pertumbuhan GDP 8.5% pada 1997 jatuh ke 6% pada 1998 dan 5% pada 1999. Pertumbuhan kemudiannya meningkat kepada 7% pada 2000-04 walaupun berhadapan dengan kemelesetan sejagat.

Semenjak 2001, bagaimanapun pihak berkuasa Vietnam menegaskan tekad mereka kearah ekonomi bebas dan penyatuan antarabangsa. Mereka telah bertukar untuk melaksanakan pembaharuan struktur yang diperlukan bagi memodenkan ekonomi dan menghasilkan industri berasaskan eksport yang lebih daya saing. Keahlian Vietnam pada ASEAN Free Trade Area (AFTA) dan kemasukan dalam kuasa US-Vietnam Bilateral Trade pada Disember 2001 telah mendorong pertukaran pesat pada regim ekonomi dan perdagangan.

Eksport Vietnam ke Amerika Syarikat berganda pada 2002 dan sekali lagi pada 2003. Vietnam berusaha kearah penerimaan kedalam WTO pada 2005. Antar kelebihan lain, penerimaan akan membenarkan Vietnam mengambil kesempatan keatas penghapusan Persetujuan pada Tekstile dan Pakaian (Agreement on Textiles and Clothing), yang menghapuskan kuata pada tekstile dan pakaian bagi ahli WTO pada 1 January 2005.

Vietnam berusaha meningkatkan peluang pekerjaan untuk menyaingi kadar kelahiran tinggi. Bagaimanapun kadar inflasi tinggi 2004 memaksa pihak berkuasa Vietnam mengetatkan lagi polisi kewangan dan fiskal.