Kontroversi Ticketmaster 2022

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
A woman performing on a microphone, wearing a golden yellow dress
Taylor Swift ialah salah seorang artis jelajah dengan kutipan tertinggi pada abad ke-21.

Kontroversi Ticketmaster 2022, juga dikenali sebagai kontroversi Ticketmaster–Taylor Swift dalam media arus perdana, merujuk kepada kontroversi yang dihadapi oleh syarikat jualan tiket Amerika Ticketmaster dengan menjual tiket ke The Eras Tour, jelajah konsert 2023 oleh penyanyi dan penulis lagu Amerika Taylor Swift, pada November 2022.[1][2][3]

Ticketmaster, platform tiket terkemuka di dunia, bekerjasama dengan Swift untuk menjual tiket ke jelajah itu. Pusingan pertama tiket jualan untuk pusingan AS bermula pada 18 November melalui program pra-jualan Peminat Disahkan Ticketmaster. Saluran media menyifatkan permintaan tiket ke The Eras Tour sebagai "terlalu astronomi", dengan 3.5 juta orang mendaftar untuk program ini. Walau bagaimanapun, dalam masa sejam selepas bermula, tapak web prajualan ranap, dengan pengguna sama ada log keluar sepenuhnya atau dalam baris gilir beku. 2.4 juta tiket telah dijual pada hari itu walaupun terputus, memecahkan rekod sepanjang masa untuk tiket konsert terbanyak yang dijual oleh artis dalam sehari. Ticketmaster mengaitkan ranap itu dengan trafik tapak yang berat —"permintaan yang tidak pernah berlaku sebelum ini dengan [14 juta] muncul"—tetapi pengguna menyalahkan perkhidmatan pelanggan yang lemah. Live Nation Entertainment, pemilik Ticketmaster, menjelaskan bahawa permintaan "mengejutkan" Swift "membebani" laman web di luar kapasitinya. Ticketmaster akhirnya membatalkan jualan am kerana inventori "tidak mencukupi". Swift menyatakan bahawa dia telah dijanjikan oleh syarikat itu bahawa mereka boleh mengendalikan permintaan itu. Ticketmaster meminta maaf kepada Swift dan peminatnya melalui media sosial. Sebilangan besar tiket telah disenaraikan semula oleh scalper di tapak web jualan semula tiket seperti StubHub.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Lewis, Christina S. N. (November 23, 2007). "Ticket Master's Place". The Wall Street Journal. ISSN 0099-9660. Dicapai pada April 4, 2019.
  2. ^ "Rival to Ticketron : Ticketmaster Emerging as Force in L.A." Los Angeles Times. January 31, 1985. Dicapai pada April 4, 2019.
  3. ^ Willman, Chris (November 1, 2022). "Taylor Swift Announces 2023 'Eras Tour' of U.S. Stadiums". Variety. Dicapai pada November 1, 2022.