Lucha libre

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Plak memperingati Lucha libre sebagai warisan budaya tidak ketara di Bandar Raya Mexico

Lucha libre (Sebutan Sepanyol: [ˈlut͡ʃa ˈliβɾe], bermaksud "gusti gaya bebas"[1] atau diterjemahkan harfiah "lawan bebas") ialah istilah digunakan di Mexico bagi gusti profesional. Sejak dibawa masuk ke Mexico pada awal abad ke-20, ia berkembang menjadi bentuk genre yang unik, dicirikan oleh topeng berwarna-warni, urutan pantas pegangan dan gerakan, serta gerakan "terbang tinggi", beberapa daripadanya diterima pakai di Amerika Syarikat dan tempat lain. Pemakaian topeng telah menghasilkan kepentingan istimewa, dan perlawanan kadangkala ditandingi di mana si kalah mesti menanggalkan topengnya secara kekal, iaitu pertaruhan dengan darjah tinggi berat terpasang. Gusti pasukan sentuh terutamanya tersebar luas dalam lucha libre, terutamanya perlawanan dengan pasukan tiga ahli, dipanggil trios.

Walaupun istilah ini kini merujuk sepenuhnya kepada gusti profesional, ia asalnya digunakan dalam gaya sama dengan istilah Amerika dan Inggeris "gusti gaya bebas",[2][3][4] merujuk kepada gaya gusti amatur tanpa sekatan gusti Yunani-Romawi.

Penggusti Lucha libre dikenali sebagai luchadores (mufrad luchador, bermaksud "penggusti"). Mereka biasanya datang daripada keluarga gusti luas yang membentuk yang membentuk kumpulan sendiri mereka. Salah satu garis diintegrasikan kepada dunia gusti profesional Amerika Syarikat ialah Los Guerreros.

Lucha libre telah menjadi kata pinjaman dalam bahasa Inggeris, terbukti oleh karya seperti Los Luchadores, ¡Mucha Lucha!, Lucha Mexico dan Nacho Libre. Lucha libre juga muncul dalam budaya pop seperti pengiklanan aliran utama: di Kanada, Koodo Mobile perkhidmatan bimbit pascabayar Telus menggunakan kartun penggusti lucha libre sebagai jurucakap/maskotnya.

Pada 21 Julai 2018, Lucha libre Mexico diisytiharkan warisan budaya tidak ketara Bandar Raya Mexico.[5]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "lucha libre – Definition of lucha libre in English by Oxford Dictionaries". Oxford Dictionaries – English. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-06-22. Dicapai pada 2020-04-01.
  2. ^ Nickel, Robert (Mei 5, 2012). "Lucha Libre Facts". Artipot (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada Ogos 22, 2017. Dicapai pada April 28, 2017.
  3. ^ Perasso, Valeria (Disember 10, 2011). "Lucha libre in the US: The wrestler who taunts Latino fans". BBC News Online (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada Mac 27, 2017. Dicapai pada April 28, 2017.
  4. ^ Leavitt, Emily; Cortés, Zaira (Februari 21, 2014). "Masked Wrestlers Practice 'Lucha Libre' in the Bronx". Voices of NY (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada Ogos 22, 2017. Dicapai pada April 28, 2017.
  5. ^ "Nombran a la lucha libre como Patrimonio cultural intangible de la CDMX". El Universal (dalam bahasa Sepanyol). 21 July 2018. Dicapai pada 12 May 2019.

Nota[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Professional wrestling in Mexico Templat:Professional wrestling by country