Lynk.my

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
lynk.my
Lynk.my : Malaysia URL Shortener

Lynk™ merupakan satu sistem pemendek URL (URL Shortener) yang bukan sahaja memudahkan urusan dalam mengingat URL atau alamat web yang panjang malah menjana pendapatan melalui sistem bayaran setiap klik. Sistem ini dianggap supaya dapat memudahkan semua blogger secara umumnya dan secara khasnya untuk pengguna IT di Malaysia.

Sistem ini dilancarkan pada tahun 2014 oleh Hexatology Network bertujuan memberi pilihan kepada pengguna internet khususnya di Malaysia untuk menjana pendapatan secara atas talian.

Pengenalan[sunting | sunting sumber]

Lynk.my berfungsi untuk memendekkan url mahupun menyembunyikan url asal sesuatu laman. Contohnya :

Fungsi URL Asal Lynk
Memendek https://ms.wikipedia.org/wiki/Lynk.my http://lynk.my/1iZK
Menyembunyi https://ms.wikipedia.org/wiki/Lynk.my http://lynk.my/wiki

Selain itu , setiap pengguna dapat melihat statistik pelawat melalui demografik data bagi setiap url yang dicipta mereka. Kemudahan ini amatlah relevan untuk pentadbir laman untuk melihat statistik kepenggunaan setiap laman mereka.

Sistem Rate [1] pula dicipta bagi menambahkan kerancakkan serta menguntungkan kedua-dua pihak dalam mengejar kadar bagi setiap 1000 UV. Buat masa sekarang Rate bagi Negara Malaysia merupakan yang tertinggi berbanding negara lain serta penyedia url shortener lain.

Pendaftaran adalah percuma dan setiap pengguna disarankan untuk terus mengemaskini maklumat akaun pembayaran bagi mengelakkan hal-hal yang tidak diingini berlaku.

Pembayaran kepada pengguna diproses pada 28hb setiap bulan dan hal ini akan memakan masa sehingga 3-5 hari bekerja. Setiap maklumat terkini akan dimaklumkan melalui Facebook rasmi ataupun blog kami.

Bank yang diterima untuk proses pembayaran ialah Bank Maybank , Bank Rakyat , Bank Simpanan Nasional dan Bank CIMB. Namunpun begitu pembayaran melalui akaun Paypal juga turut dibenarkan.

Facebook Page[sunting | sunting sumber]

Bagi memudahkan urusan bagi kedua-dua belah pihak pengurusan dan kepenggunaan. Pihak lynk.my menggunakan medium Facebook sebagai penghubung bagi menyelesaikan masalah mahupun berinteraksi sesama pengguna.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]