Maid-sama!

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Maid-sama!
Fail:KaichouwaMaidSama vol01 Cover.jpg
Kulit buku jilid manga pertama menampilkan Takumi Usui (kiri) dan Misaki Ayuzawa (kanan).
会長はメイド様!
(Kaichō wa Maid-sama!)
GenreKomedi romantik[1]
Manga
PengarangHiro Fujiwara
PenerbitHakusensha
Penerbit Lain
DemografikShōjo
Majalah AsalLaLa
Tarikh Pengeluaran24 Disember 200524 Sepetmber 2013
Jilid18 (Senarai jilid)
Siri televisyen anime
PengarahHiroaki Sakurai
PenerbitAkio Matsuda
Skrip/PenulisMamiko Ikeda
Lagu/MuzikWataru Maeguchi
StudioJ.C.Staff
Dilesenkan oleh
Penyiaran AsalTBS, BS-TBS, Animax Asia
Penyiaran bahasa Inggeris
Tarikh tayangan1 April 201023 September 2010
Episod26 + 1 OVA (Senarai episod)
Portal Anime dan Manga

Maid Sama! (Jepun: 会長はメイド様!, Hepburn: Kaichō wa Meido-sama!, "Pengerusi Kelas Adalah Seorang Pelayan!"), merupakan satu siri manga Shōjo oleh Hiro Fujiwara. Manga bersiri dalam majalah manga Shōjo bulanan Hakusensha itu, LaLa. Pada masa ini terdapat 18 jilid diterbitkan di bawah Hana untuk Yume Comics jejak di Jepun. Pada Anime Expo panel 2008, Amerika Utara penerbit Tokyopop mengumumkan siri pelbagai yang baru berlesen dan yang manga Kaichō wa Maid-sama! akan bertajuk Maid-sama!. Satu adaptasi anime mula ditayangkan pada 1 April, 2010. Siri anime ini juga disiarkan oleh Ntv7, dan tarikh tayang pada Mac 2016.

Plot[sunting | sunting sumber]

Sekolah Tinggi Seika yang dahulunya sekolah digeruni oleh para gadis, kini telah menjadi sekolah biasa. Dengan jumlah pelajar perempuan yang sedikit dan sentiasa ketakutan dengan sikap pelajar lelaki, Misaki Ayuzawa berusaha untuk memastikan sekolah itu selamat untuk semua gadis. Berlatih, belajar dan menjadi presiden perempuan Majlis Pelajar yang pertama. Misaki, telah dianggap pembenci budak lelaki dan harapan bagi para guru dan pelajar perempuan. Namun di sebalik sikapnya yang tegas, dia bekerja sambilan secara rahsia di sebuah maid cafe bagi membantu keluarganya. Namun reputasinya terjejas apabila pelajar yang popular, Usui Takumi mula meminatinya.

Media[sunting | sunting sumber]

Manga[sunting | sunting sumber]

Maid Sama! ditulis dan dilukis oleh Hiro Fujiwara. Manga ini disirikan dalam manga Shōjo Hakusensha majalah LaLa, dan bab-bab siri dikumpulkan ke dalam jilid. Jilid pertama dikeluarkan pada 5 September 2006. Selain dari Jepun, siri ini telah dilesenkan oleh Tokyopop di Amerika Utara, dan Pika edisi di Perancis, Carlsen Verlag di Jerman, Panini Comics di Itali dan Brazil, dan Everglory Publishing Co di Taiwan. di Indonesia, siri ini telah diterbitkan oleh M & C komik Siri ini berakhir pada 22 September 2013.

Anime[sunting | sunting sumber]

Isu Oktober 2009 LaLa mengumumkan bahawa anime 26 episod adaptasi televisyen siri akan dihasilkan. Ia telah disiarkan di TBS dan BS- TBS semasa Musim bunga 2010. Isu April 2010 LaLa mendedahkan tarikh siaran menjadi pada 1 April , 2010 pada pukul 01:55 tengah malam. Adaptasi turut hadir di Tokyo International Anime Fair dengan kehadiran Ayumi Fujimura , Nobuhiko Okamoto , Kana Hanazawa dan Yu Kobayashi. Siri anime dilesenkan oleh Sentai Filmworks , dengan The Anime Network kini aliran siri pada portal video mereka. Lain-lain pengedar Section23 Filem melepaskan pertama sari sahaja ditetapkan pada DVD , June 7, 2011. Senarai kakitangan telah diumumkan dan Hiroaki Sakurai diarahkan siri dengan siri komposisi dilakukan oleh Mamiko Ikeda yang sebelumnya bekerja dalam komposisi siri untuk Emma: A Victorian Romance dan yang paling baru-baru ini anime Rental Magica dan Hanasakeru Seishōnen manakala reka bentuk watak animasi oleh Yuki Imoto dan muzik digubah oleh Motoyama Tōru . Siri ini adalah animasi oleh JCStaff yang sebelum ini bekerja dengan Honey and Clover, Toradora ! dan Nodame Cantabile . Ayumi Fujimura dan Nobuhiko Okamoto masing-masing mengambil peranan Misaki Ayuzawa dan Takumi Usui.

Watak utama[sunting | sunting sumber]

Artikel utama: Watak-watak dalam Maid Sama

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "The Official Website for Maid-sama!". Viz Media. Dicapai pada November 5, 2017.