Mangla

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Nama Mangla (منگلا) berasal dari nama sebuah kampung kecil yang terletak di Daerah Mirpur di Negeri Jammu Kashmir. Kampung ini terletak di sebelah barat kaki kubu Mangla (yang juga berasal dari kampung yang sama). Ia dikelilingi di tiga sisi oleh semikurvature sungai Jhelum yang mengalir Utara ke Selatan. Ia berbatasan dengan daerah Jhelum dan dengan tebing mangla kanan antara Negeri Jammu Kashmir dan Wilayah Punjab Pakistan. Pada masa ini, perkataan "Mangla", setelah desa itu dihancurkan ke tanah (dengan pembangunan Empangan Mangla), digunakan untuk wilayah yang luas yang meliputi; Sultanpure, Tanah Jajahan Mangla (Tanah Jajahan Bank Kiri WAPDA) dan Dusun Mangla. Kampung Mangla itu sendiri dinamai Mangla Mai, wanita suku Ghakar. Telah diceritakan sebagai lokasi penyeberangan sungai Jhelum oleh pasukan Alexander yang Agung menghadap Raja Porus.[1] Pada masa pembinaan Dam Mangla, kampung-kampung Sultanpure Thill, Baral dan Baruti di seberang sungai di Kabupaten Jhelum dikembangkan sebagai koloni kediaman dan pejabat untuk pekerja dan pegawai asing.

Sebelum pembinaan Empangan Mangla, pada bulan Mac 1962, hampir semua penduduk kampung Mangla kuno berpindah ke Dusun Mangla, oleh itu bandar ini mewakili Mangla dalam erti kata yang sebenarnya. Mangla terletak 12 km dari bandar Mirpur, di muara Empangan Mangla. Takungan empangan memiliki perimeter 400 km, dan merupakan tempat menarik. Ia menganjurkan Stesen Janakuasa Mangla, yang kedua terbesar di Pakistan.

Mangla adalah tapak Mangla Fort yang bersejarah. Kubu ini terletak di bukit tinggi yang menghadap ke sungai Jhelum, membelah daerah Mirpur dan Jhelum. Sebahagian dari kubu Mangla musnah semasa pembinaan Empangan Mangla, namun sebahagian besarnya tetap dan berfungsi sebagai tempat rekreasi awam.

Setelah siapnya Empangan Mangla, sebahagian besar Kawasan Baral & Sultanpure Thill diambil alih oleh Pak Tentera dan diubah menjadi Cantonment sedangkan bahagian kecil di dalam kawasan perkarangan kediaman Pegawai Tentera Pakistan, yang dikenali sebagai Tanah Jajahan Baral, telah diperuntukkan kepada WAPDA yang dinamakan sebagai WAPDA OFFICERS COLONY.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Lendering, Jona (28 May 2008). "Hydaspes (Jhelum)". Livius.org. Dicapai pada 15 March 2012.

Pautan Luaran[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 33°07′00″N 73°39′00″E / 33.1167°N 73.6500°E / 33.1167; 73.6500