Masjid Cristo de la Luz

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Masjid Cristo de la Luz.
Kubah masjid

Masjid Cristo de la Luz adalah sebuah bekas masjid di Toledo, Sepanyol. Ia merupakan salah satu dari sepuluh buah masjid yang masih wujud dari zaman Islam Al-Andalus. Ia kemudian dikenali sebagai Mezquita Bab-al-Mardum, yang mana mendapat namanya dari pintu kota Bab al-Mardum. Ia terletak berdekatan dengan Puerta del Sol, di dalam sebuah kawasan kota yang pernah dikenali sebagai Medina di mana Muslim kaya tinggal.

Seni bina[sunting | sunting sumber]

Masjid itu terdapat sebuah bangunan kecil, berukuran kira-kira 8 x 8 m. Empat tiang yang dihadkan dengan kapital=kapital Visogoth membahagikan kawasan pedalaman kepada sembilan petak. Di atas ini adalah sembilan peti besi, masing-masing dengan reka bentuk yang tersendiri.

Di belakang seksyen ini persegi, apse Mudéjar separuh bulat mengandungi imej Kristian, lukisan dinding Pantocrator dan Tetramorphs.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Prasasti yang ditulis dengan batu-bata dalam tulisan Kufic pada fasad barat daya mendedahkan butir-butir asas masjid:

Bismala (dengan nama Allah). Ahmad ibn Hadidi mempunyai masjid ini didirikan menggunakan wang sendiri meminta pahala di syurga bagi dari Allah. Ia telah diselesaikan dengan bantuan Allah di bawah arahan Musa ibn Ali, arkitek dan Sa'ada, dan berakhir di Muharraq pada tahun 390.[1]

Menurut legenda, apabila Raja Alfonso VI memasuki Toledo dalam penaklukan pada tahun 1085, kudanya melutut di hadapan pintu masjid. Satu aci cahaya petunjuk raja untuk arca Kristus disalib yang telah disembunyikan selama berabad-abad. Beliau meninggalkan perisai di sana dengan tulisan, "Ini adalah perisai yang Raja Alfonso VI meninggalkan di dalam gereja ini apabila beliau menakluk Toledo, dan jisim yang pertama telah diadakan di sini."

Pada tahun 1186, Alfonso VIII memberikan bangunan ini kepada Knights Order of St John, yang ditubuhkan sebagai Gereja Kecil Palang Suci (Ermita de la Santa Cruz). Mereka dilanjutkan dengan menambah apse.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Catatan dan rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ 13 Disember 999 – 11 Januari 1000 AM
  • King, G., “The Mosque Bab Mardum in Toledo and the Influences Acting Upon It” in: Art and Archaeology Research Papers, 2, 1972, pp. 29–40.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 39°51′38″N 4°1′27.3″W / 39.86056°N 4.024250°W / 39.86056; -4.024250