Al-Andalus

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Koordinat: 41°31′N 2°49′W / 41.517°N 2.817°W / 41.517; -2.817

Al Andalus juga merujuk kepada suatu daerah di Kuwait.
Taman Islam di Granada, Al-Andalus

Al-Andalus (Arab: الأندلس; Sepanyol: Al-Ándalus; Portugis: Al-Andalus; Catalan: Al-Àndalus), atau juga dikenali sebagai Iberia Moor, merupakan sebuah negeri Islam pada Zaman Pertengahan yang merangkumi beberapa wilayah negeri-negeri Sepanyol, Portugal dan Perancis masa kini. Secara amnya nama "Al-Andalus" menggambarkan bahagian-bahagian Semenanjung Iberia dan Septimania yang diperintah orang Islam (dikenali dengan nama generik Moor) di antara tahun 711 dan 1492 CE, walaupun sempadannya sentiasa berubah akibat peperangan dengan negeri-negeri Kristian.[1][2][3]

Al-Andalus dibahagikan kepada lima unit pentadbiran berikutan penaklukan Hispania oleh Kekhalifahan Umayyah yang lebih kurang setanding dengan Andalusia, Galicia and Portugal, Castilla dan Leon, Aragon dan Catalonia, dan Septimania.[4] Sebagai domain politik, ia berturutan menjadi wilayah Kekhalifahan Umayyah, diasaskan oleh Khalifah Al-Walid I (711–750); Amiriah Cordoba (c. 750–929); Pemerintahan Kekhalifahan Cordoba (929–1031); dan kerajaan-kerajaan taifa (pengganti) Kekhalifahan Cordoba. Pemerintahan di bawah kerajaan-kerajaan ini menyaksikan peningkatan pertukaran budaya dan kerjasama di antara orang Islam dan Kristian. Di bawah pimpinan Kekhalifahan Cordoba, Al-Andalus menjadi pusat pendidikan, dan bandar Cordoba menjadi satu daripada pusat budaya dan ekonomi termaju dalam dunia Islam dan Lembangan Mediterranean.

Dalam kurun-kurun berikutnya, Al-Andalus menjadi wilayah dinasti Islam Berber Al-Murabitun (Almoravid) dan Al-Muwahhidun (Almohad), dan kemudiannya berpecah kepada beberapa negeri-negeri kecil, yang termasyhur di antaranya Amiriah Granada. Selepas membantu mematahkan serangan Alfonso VI ke atas wilayah itu, pihak Al-Murabitun, dengan sokongan penduduk tempatan, berjaya menjatuhkan raja-raja Islam taifa lain. Dikatakan pertukaran budaya dan sosial (dengan pihak Kristian) merosot di bawah pemerintahan Al-Murabitun dan Al-Muwahhidun.

Dalam sebahagian besar tempoh kewujudannya, Al-Andalus bersengketa dengan kerajaan-kerajaan Kristian di utaranya yang pada akhirnya berjaya mengalahkan jiran Muslim mereka. Dalam tahun 1085, Alfonso VI dari Leon dan Castilla menawan Toledo, satu peristiwa yang menjadi detik permulaan kemerosotan pemerintahan Islam sehinggalah dengan kejatuhan Cordoba pada tahun 1236, Amiriah Granada menjadi wilayah tunggal Islam di dalam apa yang disebut sebagai Sepanyol. Reconquista Portugis berakhir dengan penaklukan Algarve oleh Afonso III dalam tahun 1249. Pada tahun 1238, Amiriah Granada dengan rasminya menjadi negeri ufti atau negeri vasal kepada mahkota [[Castilla|Kerajaan Castilla], yang pada masa itu diperintah Ferdinand III. Akhirnya pada Januari 2, 1492, Amir Muhammad XII menyerahkan Amiriah Granada kepada Ratu Isabella, yang bersama-sama suaminya Ferdinand II dikenali sebagai "Raja-raja Katolik." Penyerahan kalah ini mengakhiri kewujudan Al-Andalus sebagai satu entiti politik kendatipun beberapa aspek pemerintahan Islam masih terdapat di wilayah tersebut.

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Dinar emas yang ditempa di Al-Andalus

Asal-usul nama Al-Andalus masih dipertikaikan. Penggunaan "Al-Andalus" sebagai nama untuk Iberia mula-mula dijumpai pada duit syiling yang ditempa pemerintah Islam di Iberia lebih kurang pada tahun 715 M. Tahun sebenar tidak dapat dipastikan kerana syiling itu dwibahasa, yakni mempunyai bahasa Arab dan Latin, dan terdapat tarikh tempaan yang berlainan padanya.

Para sarjana sejarah Barat mengusulkan tiga etimologi dan berpendapat nama tersebut diwujudkan selepas zaman pemerintahan Romawi. Ahli-ahli linguistik pula berpendapat sebaliknya dan menyatakan nama tersebut wujud sebelum pemerintahan Romawi.

Wilayah Pemerintahan Khalifah[sunting | sunting sumber]

Maklumat lanjut: Penaklukan Hispania oleh Kekhalifahan Umaiyah

Zaman Khalifah
  Nabi Muhammad (saw), 622–632 M
  Kekhalifahan al-Rasyidin, 632–661 M
  Kekhalifahan Umaiyah, 661–750 M
Wilayah al-Andalus, c.720 M

Dalam tempoh pemerintahan Khalifah Umaiyah Al-Walid I, panglima Berber Tariq bin Ziyad mengetuai angkatan kecil yang mendarat di Gibraltar pada April 30, 711 M, diminta untuk membantu dan campur tangan dalam perang saudara Visigoth. Selepas kemenangan muktamad terhadap Roderic di Pertempuran Guadalete pada Julai 19, 711, Tariq bin Ziyad, bersama-sama gabenor Arab Ifrikiyyah, Musa bin Nusayr, menakluk sebahagian besar negeri Visigoth selepas menjalankan kempen peperangan selama tujuh tahun. Mereka menyeberang banjaran Pyrene dan menakluk Septimania, wilayah Visigoth di selatan Perancis.

Sebahagian besar semenanjung Iberia menjadi wilayah pemerintahan Umaiyah yang disebut al-Andalus. Wilayah yang ditakluk diatur sebagai wilayah di bawah pengelolaan Ifrikiyya; justeru, dalam dekad-dekad awal, gabenor-gabenor al-Andalus dilantik oleh Amir di Kairouan dan bukannya Khalifah di Damsyik. Ibu negeri wilayah terletak di Cordoba, dan anak tanah jajahan terawal bertaburan di beberapa tempat – kolonis atau peneroka Arab ditempatkan di bahagian selatan dan timur, sementara peneroka Berber ditempatkan di bahagaian barat dan tengah. Pembesar-pembesar Visigoth yang tunduk kepada pertuanan Islam dibenarkan untuk mengekalkan pegangan tanah feudal masing-masing (terutamanya di Murcia, Galicia dan Lembah Ebro). Visigoth yang menentang pemerintahan Muslim berlindung di tanah tinggi Cantabria, di mana mereka menubuhkan kerajaan Asturias, negeri pemerintahan saki-baki Visigoth.

Pada tahun 720-an, gabenor-gabenor al-Andalus melancarkan beberapa pencerobohan sa'ifa terhadap Aquitaine. Duke Odo Agung dari Aquitaine merayu kepada Charles Martel datuk bandar bangsa Frank, agar membantu dan menawarkan untuk meletakkan dirinya di bawah kedaulatan Carolingian. Charles Martell mengalahkan pasukan penceroboh al-Andalus dalam Pertempuran Poitiers pada tahun 732. Pada tahun 734, al-Andalus melancarkan serangan ke arah timur, menawan Avignon dan Arles dan menakluki sebahagian besar wilayah Provence. Pada tahun 737, mereka merentasi lembah Rhone sehingga ke ilayah Burgundy. Charles Martel dengan bantuan Raja Liutprand dari Lombard, menyerang Burgundy dan Provence dan berjaya mengusir para penceroboh dalam tahun 739.

Ruang dalaman Katedral Cordoba, sebelumnya Masjid Agung Cordoba. Katedral ini merupakan contoh seni bina Islam dalam gaya Umaiyah yang terunggul. Sebuah masjid dibina di atas tapak basilika (gereja) Saint Vincent Visigoth Kristian pada tahun 742 M. Bangunan kemudiannya ditakluk kembali pihak Kristian sebagai Catedral de Nuestra Señora de la Asunción pada tahun 1236 M.

Cabaran daripada pihak Abbasiyah di timur empayar mengalih perhatian khalifah-khalifah Umaiyah (semasa itu di Damsyik) dan dengan itu wilayah-wilayah Islam di bahagian barat, iaitu Maghreb dan al-Andalus, terabai. Bermula dari tahun 745 M, puak Fihri, merampas kuasa di wilayah-wilayah barat dan memerintah seolah-olah wilayah-wilayah tersebut empayar persendirian keluarga — Abdul Rahman bin Habib al-Fihri di Ifrikkiya dan Yusuf al-Fihri di al-Andalus. Puak Fihri mengalu-alukan kejatuhan Umaiyah di timur Empayar Islam pada tahun 750 M, dan mencuba untuk mendapatkan persefahaman dengan pihak Abbasiyah dengan harapan mereka (al-Fihri) dapat mengekalkan pemerintahan di barat. Namun, Kekhalifahan Abbasiyah menolak cadangan itu dan sebaliknya menuntut al-Fihri berserah kepada mereka. Dengan itu pihak al-Fihri mengisytiharkan kemerdekaan dan menjemput (mungkin kerana ingin menyakitkan hati Abbasiyah) saki-baki Umaiyah yang telah dijatuhkan untuk berselindung di tanah-tanah jajahan mereka. Keputusan bersejarah itu kemudiannya membawa padah kerana sebagai anak dan cucu para khalifah, tuntutan pertuanan pihak Umaiyah lebih kuat daripada pihak al-Fihri. Pembesar-pembesar tempatan yang tawar hati dengan pemerintahan autokratik al-Fihri berkomplot dengan pihak Umaiyah yang berada dalam buangan untuk merampas kuasa daripada pihak al-Fihri.

Amiriah Umaiyah dan Kekhalifahan Cordoba[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 756 M, raja dalam buangan Umaiyah Abdul Rahman I (diberi panggilan Al-Dakhil, yakni "Pendatang") menggulingkan Yusuf Al-Fihri dan menjadikan dirinya Amir Cordoba. Beliau enggan tunduk kepada Khalifah Abbasiyah yang telah membunuh kebanyakan ahli keluarganya. Dalam lingkungan masa pemerintahan selama 30 tahun, beliau menguasai [sungguhpun agak lemah] sebahagian besar wilayah Al-Andalus, dengan menewaskan penyokong-penyokong kedua-dua keluarga Al-Fihri dan Khalifah Abbasiyah.[5]

Sepanjang satu setengah kurun berikutannya, para warisnya menjadi amir Cordoba yang menguasai Al-Andalus dan bahagian barat Afrika Utara. Dalam kebanyakan masa, penguasaan amir-amir Cordoba ke atas Al-Andalus, khususnya kawasan bersempadan wilayah Kristian, agak lemah dan turun-naik bergantung kepada keupayaan amir. Sesungguhnya, kuasa amir Abdallah ibni Muhammad (c. 900 M) terbatas kepada sempadan Cordoba sahaja.

Namun cucu Amir Abdallah, Abdul Rahman III, yang menggantinya dalam tahun 912 M, tidak sahaja memulihkan kuasa Umaiyah di seluruh Al-Andalus, malah melebarkannya ke wilayah barat Afrika Utara. Pada ahun 929 M beliau mengisytiharkan dirinya sebagai Khalifah Cordoba, sekaligus menaik taraf dirinya dan amiriah tersebut bagi menyaingi darjat Khalifah Abbasiyah di Baghdad dan juga Khalifah Syiah di Tunis yang menandinginya dalam perebutan kuasa ke atas Afrika Utara.

Zaman Kekhalifahan dilihat sebagai zaman keemasan Al-Andalus. Sektor pertanian di Cordoba dan kawasan-kawasan berdekatannya menjadi yang termaju di Eropah dengan pengeluaran tanaman dengan bantuan sistem saliran serta makanan yang diimport dari Timur Tengah. Di bawah pemerintahan Kekhalifahan Umaiyah, Cordoba dengan jumlah penduduk lebih kurang 500,000 orang, akhirnya mengatasi Constantinople sebagai bandar yang paling besar dan makmur di seluruh Eropah.[6] Dalam dunia Islam pula, Cordoba muncul sebagai satu pusat budaya terunggul. Karya-karya ahli falsafah dan sains (khususnya Al-Zahrawi (Abulcasis) dan Ibnu Rushd (Averroes) amat berpengaruh terhadap kehidupan intelektual Eropah.

Orang Islam dan juga yang bukan Islam berkunjung ke Cordoba dari seberang laut untuk belajar di perputakaan-perpustakaan dan universiti-universiti Al-Andalus selepas penaklukan Toledo dalam tahun 1085 M. Yang paling ternama ialah Michael Scot (c. 1175 ke c. 1235 M), yang membawa karya-karya Ibnu Rushd dan Ibnu Sina (Avicenna) ke Itali. Penyebaran ini memberi kesan yang amat tinggi terhadap pembentukan Zaman Pembaharuan Eropah.

Kekhalifahan Cordoba c. 1000 M pada zaman puncak Al-Mansur


Masyarakat[sunting | sunting sumber]

Halaman manuskrip Al-Qur'an dalam skrip yang dicipta di Al-Andalus, abad ke-12

Agama di Al-Andalus pada abad ke-5 Hijriah, greogorian ke-11

  Islam (80%)
  Kristian (15%)
  Yahudi (5%)

Masyarakat Al-Andalus terdiri daripada tiga golongan utama: Kristian, Islam dan Yahudi. Orang Islam, kendatipun bersama dalam agama, terbahagi kepada beberapa kumpulan etnik, yang terbesar di antaranya kumpulan etnik Berber dan Arab. Orang Mozarab merupakan Kristian yang telah lama tinggal di bawah pemerintahan Islam dan telah mengguna pakai banyak adat, seni dan perkataan Arab, tetapi masih mengamalkan agama Kristian dan bahasa-bahasa Romawi mereka. Setiap kumpulan masyarakat ini tinggal di kawasan-kawasan tertentu di bandar-bandar. Pemelukan Islam besar-besaran dilakukan masyarakat Kristian dalam abad ke-10. Pada abad ke-11, muwallad (Muslim daripada kumpulan etnik Iberia) bersama-sama Arab dan Berber menjadi lapan puluh peratus penduduk Al-Andalus.[7][8]

Gambar terkemudian menunjukkan
tentera Yahudi berjuang di samping angkatan Sultan Nasri Granada dalam Pertempuran La Higuruela tahun 1431 CE

Orang Berber yang merupakan bangsa terbesar di kalangan para penyerang, tinggal di wilayah tanah tinggi yang sekarang kawasan utara Portugal, dan Meseta Central Sepanyol moden, sementara orang Arab tinggal di wilayah selatan dan Lembah Ebro di kawasan timur laut semenanjung Iberia. Orang yahudi kebanyaknnya bekerja sebagai penguti cukai, sebagai pedagang, atau sebagi doktor atau duta. Pada penghujung abad ke-15 terdapat lebih kurang 50,000 orang Yahudi in Granada dan lebih kurang 100,000 orang di seluruh Iberia Islam.[9]

Kebudayaan[sunting | sunting sumber]

Perincian seni Arabesque pada Alhambra yang disiapkan pada akhir pemerintahan Islam di Sepanyol, pada zaman Yusuf I (1333–1353 CE) dan Muhammed V, Sultan Granada (1353–1391 CE). Alhambra mencerminkan kebudayaan abad-abad terakhir pemerintahan Moor di Al-Andalus yang kini merosot menjadi Amiriah Granada.

Terdapat banyak bangsa, suku bangsa dan agama di Al-Andalus, dan masing-masing menyumbang kepada kekayaan intelek wilayah itu. Kadar celik huruf di Al-Andalus jauh lebih tinggi dari mana-mana daerah di Eropah pada masa itu.[10]

Dari awal lagi pihak Umayyah mahu dilihat sebagai pesaing intelek yang setanding dengan Abbasiyyah, dan supaya Cordoba memiliki perpustakaan dan institusi pelajaran yang setanding dengan Baghdad. Walaupun terdapat persaingan jelas di antara pemerintah Al-Andalus dan Baghdad, perjalanan di antara kedua-dua kekhalifahan itu dibenarkan dan dengan peredaran masa, ini membawa kepada penyebaran idea-idea baharu serta inovasi dan ciptaan baharu.

Falsafah[sunting | sunting sumber]

Falsafah Al-Andalus[sunting | sunting sumber]

Lihat juga: Falsafah awal Islam

Ibnu Rushd, pengasas aliran falsafah Averroism, yang berpengaruh dalam kemunculan pemikiran sekular di Eropah.

Ahli sejarah Said Al-Andalusi menulis bahawa Khalifah Abd Al-Rahman III mengumpul banyak buku dan menjadi penaung kepada sarjana-sarjana perubatan dan "ilmu sains kuno". Kemudian, Al-Mustansir (Al-Hakam II) menambah kepada usaha tersebut dengan membina universiti dan perpustakaan-perpustakaan di Cordoba. Dengan usaha-usaha ini Cordoba menjadi satu daripada pusat perubatan dan perdebatan falsafah terunggul di dunia.

Warisan Saintifik[sunting | sunting sumber]

Institusi saintifik[sunting | sunting sumber]

Maklumat lanjut: Madrasah, Bimaristan dan Ilmu falak Islam

Terdapat beberapa institusi penting yang tidak wujud dalam zaman kuno diasaskan dalam dunia Islam Zaman Pertengahan: contoh-contoh utama termasuklah hospital awam (yang menggantikan kuil penyembuhan dan kuil tidur)[11] dan hospital psikiatri,[12] Perpustakaan awam dan perpustakaan pinjaman, universiti yang mengurniakan ijazah, dan balai cerap astronomi yang berfungsi sebagai institut penyelidikan[11] (berlainan dengan pos pemerhatian peribadi yang terdapat dalam zaman kuno),[13] dan Waqf.[14][15]

Universiti-universiti pertama yang mengeluarkan diploma ialah hospital-universiti Bimaristan alam Islam dalam Zaman Pertengahan. institusi-institusi ini mengurniakan diploma perubatan kepada penuntut-penuntut perubatan Islam yang layak menjadi pengamal perubatan dalam kurun ke-9. Sir John Bagot Glubb menulis:[16]

"Sekolah-sekolah perubatan sangat aktif di Baghdad setibanya zaman Ma'mun. Hospital awam percuma pertama dibuka di Baghdad pada zaman pemerintahan Khalifah Harun Al-Rashid. Dengan pembangunan sistem ini, para pakar perubatan dan pembedahan dilantik sebagai pensyarah kepada penuntut perubatan dan mengurniakan diploma kepada mereka yang dikira layak menjadi pengamal perubatan. Hospital pertama di Mesir dibuka pada tahun 872 CE dan selepas itu hospital-hospital awam dibuka di seluruh empayar Islam, dari Al-Andalus dan Maghreb hinggalah ke wilayah Parsi."

Universiti_Al-Karaouine di Fez, Maghribi, yang ditubuhkan pada tahun 859 CE diiktiraf Buku Rekod Dunia Guinness sebagai universiti tertua di dunia.[17] Universiti Al-Azhar yang ditubuhkan di Kaherah, Mesir pada abad ke-10, menawarkan beberapa ijazah akademik termasuklah ijazah pascasiswazah, dan dianggap universiti penuh yang pertama.

Beberapa ciri tersendiri perpustakaan moden diperkenalkan di dalam dunia Islam. Perpustakaan bukan sahaja merupakan kumpulan manuskrip lama seperti pada zaman kuno, tetapi juga berfungsi sebagai perpustakaan awam dan pinjaman, pusat pendidikan dan penyebaran sains dan idea, tempat mesyuarat dan muzakarah, dan kadangkala sebagai rumah pertumpangan para sarjana atau murid. Konsep katalog perpustakaan juga diperkenalkan di dalam perpustakaan Islam Zaman Pertengahan, dan buku-buku disusun mengikut genre dan kategori tertentu.[18]


Ilmu alam dan pengembaraan[sunting | sunting sumber]

Perjalanan jauh menimbulkan keperluan bagi pemetaan, dan para musafir sering menyediakan maklumat bagi tugas tersebut. Mahupun perjalanan jauh di Zaman Pertengahan berbahaya, orang Islam tetap berjalan jauh. Satu sebab ialah ibadat Haji. Orang Islam berangkat menuju Makkah di Semenanjung Arab dari Al-Andalus, Parsi, Afrika, dan India. Satu lagi sebab ialah perdagangan. Orang Islam berdagang dengan orang Eropah, India dan China, dan para pedagang Islam berkembara jauh kerana ingin berdagang.[19]

Keazalian kapal caravel yang digunakan Portugis bagi pengembangan wilayah mereka pada kurun ke-15, bermula dengan kapal Cog, Holk dan kapal Dromon, tetapi juga kapal jenis qarib yang digunakan pengembara dari Al-Andalus dalam abad ke-13.[20]

Perubatan[sunting | sunting sumber]

Maklumat lanjut: Perubatan Islam sewaktu zaman pertengahan dan Psikologi Islam pada zaman pertengahan

Doktor-doktor Islam dari Al-Andalus membuat sumbangan besar dalam kajian perubatan, termasuklah dalam bidang anatomi dan fisiologi. Tokoh-tokoh utama zaman ini termasuk Al-Zahrawi ('Abulcasis'), penulis Kitab Al-Tasrif ("Buku Konsesi"), suatu ensiklopedia sebesar 30 jilid, dan Ibnu Zuhr ('Avenzoar'), yang membuat kemajuan penting dalam bidang pembedahan.

Al-Zahrawi, yang dianggap bapa pembedahan moden, membangunkan bahan dan teknik pembedahan yang masih digunakan di dalam pembedahan neuro. Ibnu Zuhr memberikan gambaran tepat yang terawal penyakit neurologi, termasuk meningitis, tromboflebitis intrakranium (di dalam ruang tengkorak), dan tumor sel germa mediastinum. Beliau juga menyumbang kepada farmakologi neuro moden. Ibnu Rushd pula membayangkan kemungkinan terdapatnya penyakit Parkinson dan menyatakan bahawa retina memiliki sifat sel fotopenerima. Maimonides, seorang Yahudi, menulis tentang gangguan neuropsikiatri dan memberikan gambaran tentang penyakit rabies dan keracunan belladonna.[21]

Sosiologi[sunting | sunting sumber]

Said Al-Andalusi (1029–1070 CE) menyatakan bahawa manusia dari semua pelusuk dunia mempunyai asal-usul yang sama, tetapi berbeza satu dari yang lain dalam beberapa segi: "Etika, penampilan, seni taman, dan bahasa." Beliau menganggap sejarah Mesir sebagai sebahagian daripada sejarah manusia sejagat dan memautkan Mesir dan Sudan dengan sejarah bangsa Arab melalui leluhur yang sama.[22] Sejarah yang terpaut ini menghubungkan Mesir kuno dengan sejarah Islam melalui Hajar, isteri Nabi Ibrahim (as) dan ibu kepada Nabi Ismail (as) moyang bangsa Arab, sekaligus menjadikan Hajar ibu kepada bangsa Arab.[22] [23]

Warisan Kebudayaan[sunting | sunting sumber]

Seni bina[sunting | sunting sumber]

Pemerintah-pemerintah Islam telah memperkenalkan gaya seni bina yang bersifat Arab yang pada akhir zaman pemerintahan mereka juga mengandungi unsur-unsur seni bina Arab, Byzantine dan Visigoth. Ciri-ciri ini kenal berpengaruh di semenanjung Iberia mahupun selepas Reconquista. Beberapa contoh sumbangan seni bina yang berkekalan di bawah pemerintahn ta'ifa termasuk Masjid Agung Cordoba dan estat istana Cordoba Al-Rustafa. Orang Kristian dan Yahudi meniru unsur-unsur seni bina Arab untuk gereja dan synagogue (kuil) mereka. Gaya ini kemudiannya dikenali sebagai gaya Mozarabic. Gaya seni bina Mozarabic termasuklah ketiadaan hiasan luaran, kepelbagaian pelan lantai, penggunaan gerbang bentuk ladam dalam gaya Islam, dan penggunaan tiang sebagai penyokong dengan kepala tiang dihias dengan unsur-unsur tanaman.

Masakan[sunting | sunting sumber]

Restoran-restoran di Al-Andalus menghidangkan makanan tiga sajian, yang diperkenalkan oleh Ziryab pada kurun kesembilan: Ziryab berkeras bahawa makannan harus dihidang dalam tiga sajian termasuk sup, sajian utama, dan pencuci mulut.[24]

Linguistik dan kesusasteraan[sunting | sunting sumber]

Lihat juga: Kesusasteraan Arab

Ziryab memperkenalkan alat Lute di Al-Andalus, (Kisah Bayad dan Riyad).

Pada kurun ke-12, ahli falsafah dan penulis novel Arab Andalus, Ibn Tufail (dikenali sebagai 'Abubacer' atau 'Ebn Tophail' di Barat) mula-mula menunjukkan teori tabula rasa Ibnu Sina sebagai satu eksperimen pemikiran dalam novel Arabnya bertajuk Hayy ibn Yaqzan. Di dalam novel ini Ibn Tufail menggambarkan pembetukan minda seorang kanak-kanak feral (kanak-kanak liar) dari "tabula rasa sehinggalah menjadi minda dewasa, dalam keadaan pengasingan sempurna dari masyarakat, di sebuah pulau pulau yang tidak berpenghuni. Terjemahan Latin karya ini dalam tahun 1671 CE, dengan tajuk Philosophus Autodidactus, terbitan Edward Pococke the Younger, mempengaruhi perumusan tabula rasa oleh John Locke di dalam Esei tentang Pemahaman Manusia,[25] yang kemudiannya menjadi satu daripada sumber utama empiricisme dalam falsafah moden, dan telah mempengaruhi ramai para ahli falsafah Zaman Kesedaran seperti David Hume dan George Berkeley.

Hadith Bayad wa Riyad ("Kisah Bayad dan Riyad") merupakan kisah cinta Arab abad ke-13 yang tertulis di Al-Andalus. Watak-watak utama ialah Bayad, anak seorang pedagang dari Damsyik, dan Riyad anak gadis yang berpendidikan, ahli dewan seorang Hajib (wazir ataupun menteri) Al-Andalus yang dikenali hanya sebagai "Puan". Dipercayai manuskrip Hadith Bayad wa Riyad merupakan satu-satunya manuskrip bergambar yang wujud daripada kehadiran selama lapan ratus tahun orang Islam dan Arab di Sepanyol.

Penterjemahan[sunting | sunting sumber]

Maklumat lanjut: Sumbangan Islam kepada Eropah Zaman Pertengahan

Karya-karya ramai sarjana Islam, yang pada awalnya hanya boleh dirujuk oleh orang Islam khususnya di Al-Andalus dan Sicily Islam tersebar ke dalam sains Eropah hasil usaha para penterjemah Sekolah Terjemahan Toledo, yang telah diasaskan selepas penaklukan Toledo oleh pihak Kristian pada tahun 1085 CE.[26] Para sarjana ini menterjemahkan teks-teks baharu berkaitan sains dan falsafah daripada bahasa Arab ke dalam bahasa Latin.

Seorang daripada ahli penterjemah yang banyak menghasilkan penterjemahan di Castilla ialah Gerard dari Cremona. Gerard menterjemahkan 87 buku dari bahasa Arab ke Latin, termasuklah karya-karya Al-Khawarizmi, Al-Kindi, Ibnu Kathir Al-Farghani, Al-Farabi, Al-Razi, dan karya-karya Al-Zarqali, Jabir ibn Aflah, Banu Musa, Abu Kamil Shuja ibn Aslam, Al-Zahrawi dan Ibn Al-Haytham.

Dengan kejatuhan Amiriah Granada pada tahun 1492 CE, langkah utama saintifik dan teknologi dunia Islam diwarisi orang Eropah dan seterusnya menjadi landasan Zaman Pembaharuan dan Revolusi Saintifik Eropah.[27]

Nota kaki[sunting | sunting sumber]

  1. ^ José Ángel García de Cortázar (1995). "V Semana de Estudios Medievales: Nájera, 1 al 5 de agosto de 1994". Gobierno de La Rioja: Instituto de Estudios Riojanos: 52. Para los autores árabes medievales, el término Al-Andalus designa la totalidad de las zonas conquistadas — siquiera temporalmente — por tropas arabo-musulmanas en territorios actualmente pertenecientes a Portugal, España y Francia ("Untuk para penulis Arab, al-Andalus meragkumi kesemua kawasan yang ditakluki oleh tentera Arab-Muslim — termasuk yang sementara — yang kini dimiliki Portugal, Sepanyol dan Perancis.") Cite journal requires |journal= (bantuan)
  2. ^ Eloy Benito Ruano (2000). Tópicos y realidades de la Edad Media. Real Academia de la Historia. m/s. 79. Los arabes y musulmanes de la Edad Media aplicaron el nombre de Al-andalus a todas aquellas tierras que habian formado parte del reino visigodo : la Peninsula Ibérica y la Septimania ultrapirenaica." ("Orang Arab dan Muslim zaman Pertengahan menggunakan nama al-Andalus untuk merujuk kepada kesemua tanah yang dahulunya sebahagian daripada kerajaan Visigoth: Semenanjung Iberia dan Septimania..
  3. ^ John L. Esposito, Ed. (2003). "Andalus, al-". Oxford Dictionary of Islam. Oxford University Press – melalui Oxford Reference Online. |access-date= requires |url= (bantuan)
  4. ^ Joseph F. O'Callaghan, A History of Medieval Spain, Cornell University Press, 1983, p.142
  5. ^ Roger Collins, "The Arab Conquest of Spain, 710-797", pp. 113-140 & 168-182.
  6. ^ Tertius Chandler. Four Thousand Years of Urban Growth: An Historical Census (1987), St. David's University Press (etext.org). ISBN 0-88946-207-0.
  7. ^ Glick 1999, Chapter 5: Ethnic Relations.
  8. ^ "The rate of conversion is slow until the tenth century (less than one-quarter of the eventual total number of converts had been converted); the explosive period coincides closely with the reign of 'Abd al-Rahmdn III (912-961); the process is completed (eighty percent converted) by around 1100. The curve, moreover, makes possible a reasonable estimate of the religious distribution of the population. Assuming that there were seven million Hispano-Romans in the peninsula in 711 and that the numbers of this segment of the population remained level through the eleventh century (with population growth balancing out Christian migration to the north), then by 912 there would have been approximately 2.8 million indigenous Muslims (muwalladûn) plus Arabs and Berbers. At this point Christians still vastly outnumbered Muslims. By 1100, however, the number of indigenous Muslims would have risen to a majority of 5.6 million.", (Glick 1999, Chapter 1: At the crossroads of civilization)
  9. ^ Wasserstein, 1995, p. 101.
  10. ^ Previte-Orton (1971), vol. 1, pg. 377
  11. ^ a b Peter Barrett (2004), Science and Theology Since Copernicus: The Search for Understanding, p. 18, Continuum International Publishing Group, ISBN 0-567-08969-X.
  12. ^ Ibrahim B. Syed PhD, "Islamic Medicine: 1000 years ahead of its times", Journal of the International Society for the History of Islamic Medicine, 2002 (2), p. 2-9 [7-8].
  13. ^ Micheau, Francoise, "The Scientific Institutions in the Medieval Near East", m/s. 992–3 Missing or empty |title= (bantuan), in (Morelon & Rashed 1996, pp. 985-1007)
  14. ^ (Gaudiosi 1988)
  15. ^ (Hudson 2003, p. 32)
  16. ^ John Bagot Glubb (cf. Quotations on Islamic Civilization)
  17. ^ The Guinness Book Of Records, Published 1998, ISBN 0-553-57895-2, P.242
  18. ^ Micheau, Francoise, "The Scientific Institutions in the Medieval Near East", m/s. 988–991 Missing or empty |title= (bantuan) in (Morelon & Rashed 1996, pp. 985-1007)
  19. ^ Edson and Savage-Smith (2004), pp. 113–6
  20. ^ John M. Hobson (2004), The Eastern Origins of Western Civilisation, p. 141, Cambridge University Press, ISBN 0-521-54724-5.
  21. ^ Martin-Araguz, A.; Bustamante-Martinez, C.; Fernandez-Armayor, Ajo V.; Moreno-Martinez, J. M. (2002). "Neuroscience in al-Andalus and its influence on medieval scholastic medicine", Revista de neurología 34 (9), pp. 877–892.
  22. ^ a b El Daly, Okasha (2004), Egyptology: The Missing Millennium: Ancient Egypt in Medieval Arabic Writings, Routledge, m/s. 17, ISBN 1-84472-063-2
  23. ^ El Daly, Okasha (2004), Egyptology: The Missing Millennium: Ancient Egypt in Medieval Arabic Writings, Routledge, m/s. 18, ISBN 1-84472-063-2
  24. ^ Salma Khadra Jayyusi and Manuela Marin (1994), The Legacy of Muslim Spain, p. 117, Brill Publishers, ISBN 90-04-09599-3
  25. ^ G. A. Russell (1994), The 'Arabick' Interest of the Natural Philosophers in Seventeenth-Century England, pp. 224–262, Brill Publishers, ISBN 90-04-09459-8.
  26. ^ C. H. Haskins, Studies in Mediaeval Science, pp. 8–10
  27. ^ Edward Grant (1996), The Foundations of Modern Science in the Middle Ages: Their Religious, Institutional, and Intellectual Contexts, Cambridge: Cambridge University Press