Masjid Durian Daun

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Masjid Durian Daun
Maklumat am
Cabang/mazhabSunni Islam
Dibuka pada1925
Maklumat pentadbiran
ImamHj Abu Said Bin Jaafar2013 (Imam Besar)
(Timb. Imam Besar)

Dimiliki olehNo Daftar: MY-04-AG-00020 [1]
Maklumat geografi
NegaraMalaysia
NegeriMelaka
DaerahAlor Gajah
LokasiMasjid Durian Daun,
Km. 32, Durian Daun,
78300 Masjid Tanah, Melaka.

sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini


Masjid Durian Daun merupakan sebuah masjid yang terletak dalam daerah Alor Gajah, Melaka.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Masjid Durian Daun mula didirikan pada tahun 1920-an iaitu sebuah masjid batu yang kecil mengikut jumlah penduduk kampung pada masa tersebut. Kini masjid tersebut telah melakukan beberapa kali pengubahsuaian dari segi saiz masjid bagi mengikut kepadatan penduduk masa kini yang kian bertambah.

Berdasarkan kisah dan cerita daripada penduduk terdahulu, Masjid Durian Daun didirikan oleh penduduk kampung pada masa itu dengan bergotong-royong dan mereka mengeluarkan perbelanjaan sendiri untuk mendirikan sebuah masjid memandangkan tiada peruntukan atau bantuan daripada kerajaan. Tambahan lagi, pada masa itu Malaysia atau lebih dikenali pada masa itu Malaya masih lagi dijajah oleh kuasa Barat. Kebanyakan penduduk asal kampung di sini berasal daripada seberang Tanah Jawa ataupun daripada kepulauan Riau.

Selepas Malaya merdeka dan sehingga sekarang, Masjid Durian Daun banyak mendapat bantuan daripada pihak kerajaan untuk perbelanjaan ubahsuai dan bantuan-bantuan lain untuk keselesaan dan keperluan setempat. Masjid ini dibina dalam tahun 1925 dan dibesarkan dengan bantuan kerajaan.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]