Matcha

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search


Matcha
Teh Matcha
JenisHijau

Nama lain抹茶, "serbuk teh halus"
AsalChina

Penerangan kilatTeh hijau dikisar dengan batu, gaya Jepun

Nama serantau
Nama bahasa Cina
Cina抹茶
Nama bahasa Jepun
Kanji抹茶
Kanaまっちゃ
Nama bahasa Korea
Hangul말차
Hanja末茶
Nama alternatif bahasa Korea
Hangul가루차

Matcha (抹茶, Sebutan bahasa Jepun disebut [mat.tɕa], Bahasa Inggeris /ˈmæə/[1][i]) adalah serbuk halus dari daun teh hijau yang ditanam dan diproses khas. Ia adalah khusus dalam dua aspek pertanian dan pemprosesan: tumbuhan teh hijau untuk matcha adalah teduh-tumbuh selama kira-kira tiga minggu sebelum musim menuai dan batang dan urat dikeluarkan dalam pemprosesan. Semasa pertumbuhan yang berlorek, tumbuhan Camellia sinensis menghasilkan lebih banyak theanine dan kafein. Gabungan bahan kimia ini dianggap sebagai pertimbangan untuk orang-orang tenaga yang tenang mungkin merasa dari minum matcha. Bentuk serbuk matcha digunakan secara berbeza daripada daun teh atau beg teh, dan dilarutkan dalam cecair, biasanya air atau susu.

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Matcha", yang juga dipanggil teh serbuk halus atau teh serbuk, adalah ejaan yang paling biasa, dan sesuai dengan romanisasi Hepburn dari hiragana まっちゃ. Dalam perumian kunrei-shiki (ISO 3602) ia adalah "mattya". "Maccha" adalah ejaan yang tidak standard dan tidak biasa.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "matcha - Definition of matcha in English by Oxford Dictionaries". Oxford Dictionaries - English. Dicapai 9 September 2017.