Teh hijau

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Penghasilan teh hijau dalam tiga peringkat (dari kiri ke kanan): daun-daun teh yang telah direndam, daun-daun kering serta air rebusannya.

Teh hijau ialah sejenis teh yang dihasilkan daripada daun spesies Camellia sinensis yang tidak melalui proses pelayuan dan pengoksidaan yang sama seperti yang digunakan untuk menghasilkan teh oolong dan teh hitam.[1] Teh hijau berasal dari China, namun pengeluarannya telah banyak tersebar ke kebanyakan negara di Asia.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Penggunaan teh mempunyai asal-usulnya di China semasa pemerintahan Maharaja Shennong.[2] Sebuah buku yang ditulis oleh seorang penulis zaman dinasti Tang bernama Lu Yu pada sekitar tahun 600-900M yang bertajuk "Chájīng" ( 茶经 / 茶經 ) memainkan peranan penting dalam sejarah penghasilan teh hijau. Kissa Yojoki (喫茶養生記, Buku Teh) nukilan seorang sami Buddha Zen bernama Eisai di Jepun pada tahun 1191 menggambarkan bentuk tumbuhan, daun dan bunga teh; cara-cara menanam tumbuhan teh dan memproses daun-daunnya serta kesan minuman teh hijau ke atas organ-organ penting.

Pembruan dan penghidangannya[sunting | sunting sumber]

Teh hijau dibuat dengan merendam dua gram teh setiap 100ml air atau satu sudu kecil teh hijau setiap 150ml air secawan. Teh-teh yang bermutu tinggi menggunakan daun yang lebih banyak yang direndam beberapa kali dalam tempoh masa yang singkat.

Suhu perendaman berbeza-beza dari 61°C (142°F) hinggalah ke 87°C (189°F) dan tempohnya boleh menjangkau dari 30 saat sehingga selama tiga minit.

Ekstrak[sunting | sunting sumber]

Ekstrak teh hijau telah banyak digunakan dalam perubatan tradisional China dan India melalui pelbagai kegunaannya.[3]

Daun-daun teh hijau mula-mulanya diproses dengan merendam dalam larutan alkohol yang berbagai-bagai ketepuannya; produk-produk sampingan daripada proses ini akan turut dibungkus dan digunakan. Ekstrak ini boleh dijual dalam bentuk cecair, serbuk, kapsul, mahupun tablet.[4] Ekstrak teh juga boleh didapati dalam bentuk yang telah dinyahkafeinkan.[5]

Ekstrak teh hijau boleh didapati dengan mudahnya di pasaran sebagai makanan tambahan. Ekstrak teh yang mengikut piawai mengandungi 90 peratus polifenol. Satu kapsul ekstrak ini mengandungi kandungan yang sama dengan 5 cawan teh.[6][7]

Penghasilannya[sunting | sunting sumber]

Penanaman, penuaian dan pemprosesannya[sunting | sunting sumber]

Penggulingan teh hijau dengan tangan selepas proses pengukusan

Teh hijau diproses dan ditanam dalam pelbagai cara bergantung kepada jenis teh hijau yang diingini. Hasilnya, kandungan polifenol dan sebatian organik tidak menentu yang banyak dikekalkan mempengaruhi aroma dan rasa teh. Pokok teh boleh ditumbuh sama ada dalam teduhan mahupun di bawah sinaran matahari. Pokok-pokok teh hijau tumbuh dalam barisan yang memudahkan pucuk-pucuknya dipangkas menghasilkan pucuk baru dalam kadar cara yang biasa, dan pokok-pokok ini akan dituai daunnya dalam tiga kali setiap tahun. Tuaian pertama berlaku pada akhir bulan April hingga awal Mei, tuaian kedua biasanya berlaku dari Jun hingga Julai, manakala tuaian ketiga berlangsung pada akhir bulan Julai hingga awal bulan Ogos. Kadang-kadang, ada juga akan menjadi yang keempat menuai. Pucuk-pucuk pertama yang muncul pada musim bungalah yang akan menghasilkan daun-daun yang bermutu tinggi dengan harga lumayan yang bersesuaian dengan kualitinya.

Teh hijau diproses sama ada mengikut kaedah yang lama mahupun yang moden. Pengeringan di bawah sinaran matahari, pemanggangan dalam bakul, arang  atau kawah merupakan kaedah-kaedah yang lama; manakala pengeringan dalam ketuhar, tumbling, serta pengukusan biasa merupakan kaedah-kaedah yang moden.[8] Teh hijau yang telah diproses - dikenali juga sebagai aracha (bahasa Jepun: 荒茶, あらちゃ) - akan disimpan dalam beg kertas 30 atau 60 kg dalam pendinginan berlembap rendah pada suhu 0–5 °C (32–41 °F). Aracha ini masih belum diperhaluskan pada peringkat ini, yang mana proses pengeringan seterusnya yang terakhir akan dilakukan sebelum daun-daun ini menjalani proses pencampuran. Daun-daun ini akan dikeringkan semula sepanjang tahun mengikut keperluan bagi memanjangkan jangka hayatnya serta meningkatkan rasanya. Pucuk-pucuk pertama bulan Mei disimpan dalam bentuk sebegini sehingga penuaian yang seterusnya pada tahun depan. Selepas proses pengeringan semula ini, pucuk-pucuk teh mentah ini akan diayak dan digredkan menurut saiz. Akhir sekali, setiap longgokan daun akan dicampur mengikut kehendak pelanggan sebelum dijual.[9]

Pengeluaran mengikut negara[sunting | sunting sumber]

Pengeluaran dan eksport teh hijau pada tahun 2006 (dalam ribuan tan metrik)[10]
Negara Pengeluaran Eksport
 Republik Rakyat China 782.4 (80.8%) 218.7 (83.0%)
 Jepun 91.8 (9.5%) 1.6 ( 0.6%)
 Vietnam 66.0 (6.8%) 26.0 (9.9%)
 Indonesia 20.0 (2.1%) 9.1 (3.5%)
Dunia 968.1 (100%) 263.5 (100%)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Tea and health: studies in humans". Current pharmaceutical design (Literature Review). 19 (34): 6141–7. 2013. doi:10.2174/1381612811319340008. PMC 4055352. PMID 23448443.
  2. ^ Dattner, Christine; Boussabba, Sophie (2003). Emmanuelle Javelle (penyunting). The Book of Green Tea. Universe Books. m/s. 13. ISBN 978-0-7893-0853-5. |access-date= requires |url= (bantuan)|access-date= memerlukan |url= (bantuan)
  3. ^ "Green tea". Complementary and Alternative Medicine Guide. University of Maryland Medical Center. Dicapai pada 3 Mei 2015. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  4. ^ I.T. Johnson & G. Williamson, Phytochemical functional foods, Cambridge, UK: Woodhead Publishing, 2003, hlmn. 135-145
  5. ^ "Update on the USP Green Tea Extract Monograph" (dalam bahasa Inggeris). USP. 10 April 2009. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  6. ^ A.H. Pressman & S. Buff, The complete idiot's guide to vitamins and minerals, New York: New York Alpha Books, 1997, hlmn. 283.
  7. ^ A. Bascom, Incorporating herbal medicine into clinical practice, Philadelphia: F.A. Davis Company, 2002, hlmn. 153.
  8. ^ Heiss & Heiss 2007.
  9. ^ Green Tea Processing, O-cha.com, dicapai pada 2013-01-13Lebih daripada satu |accessdate= dan |access-date= dinyatakan (bantuan)
  10. ^ Current situation and medium-term outlook (PDF), Intergovernmental Group on Tea, UN Food and Agriculture Organization, Mei 2008, m/s. 9

Karya-karya yang dipetik[sunting | sunting sumber]