Megan Phelps-Roper

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Megan Phelps-Roper
Phelps-Roper menyampaikan ceramahnya di TED Talk pada Januari 2017 di Bandar Raya New York
KelahiranJanuari 1986 (umur 38)
Pusat pendidikanUniversiti Washburn
Terkenal keranaMeninggalkan dan mengkritik Gereja Baptis Westboro
PasanganChad Fjelland
Anak-anak2
IbuShirley Phelps-Roper
Saudara
Laman web rasmimeganphelpsroper.com

Megan Phelps-Roper (lahir Januari 1986) ialah seorang aktivis politik Amerika yang dahulunya ahli, dan jurucakap, Westboro Baptist Church, sebuah mazhab Kristian Calvinis yang dikategorikan sebagai kumpulan kebencian.[1][2] Ibunya ialah Shirley Phelps-Roper, dan datuknya ialah pengasas gereja, Fred Phelps. Beliau dibesarkan di Topeka, Kansas, dalam kawasan bersama ahli gereja yang lain. Semasa zaman kanak-kanak, beliau telah diajar doktrin Gereja Baptist Westboro dan mengambil bahagian dalam piket gereja menentang homoseksual, tindak balas Amerika terhadap serangan pengganas 11 September, dan pengebumian askar yang terkorban dalam Perang di Afghanistan dan Perang di Iraq. Pada tahun 2009, beliau menjadi aktif di Twitter untuk memberitakan doktrin gereja. Phelps-Roper mula meragui kepercayaannya apabila pengguna Twitter menunjukkan percanggahan dalam doktrin Gereja Baptist Westboro, dan apabila penatua mengubah proses membuat keputusan gereja.

Phelps-Roper meninggalkan gereja pada 2012 selepas dia tidak dapat menyelaraskan keraguannya dengan kepercayaannya. Selepas pemergiannya, Phelps-Roper menjadi pengkritik terkemuka terhadap falsafah dan amalan gereja. Beliau mengembara ke seluruh dunia untuk bercakap tentang pengalamannya di gereja dan menganjurkan dialog antara kumpulan yang mempunyai pandangan yang bercanggah. Pada tahun 2019, beliau mengeluarkan memoir Unfollow: A Journey from Hatred to Hope.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Arnett, Dugan (November 19, 2011). "Megan Phelps-Roper of Westboro Baptist Church: An heir to hate". The Kansas City Star. Dicapai pada August 5, 2020.
  2. ^ Lewis, Robert (September 4, 2017). "Westboro Baptist Church". Brittanica. Encyclopædia Britannica. Dicapai pada January 11, 2021.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]