Miso

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Miso
Miso
Nama alternatifPes soya
JenisFermented bean paste, makanan berasaskan soya, bumbu Sunting ini di Wikidata
Tempat asalJepun
Bahan utamaKacang soya yang ditapai bersama garam dan koji (Aspergillus oryzae)
Bahan yang biasa digunakanAspergillus flavus var. oryzae, garam, kacang soya, Kacang soya Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Miso (Jepun: みそ ,味噌) ialah perasa Jepun tradisional yang dihasilkan melalui proses fermentasi kacang soya dengan garam dan koji (kulat Aspergillus oryzae) dan kadangkalanya beras, barli, atau bahan-bahan lain. Hasil pesnya yang pekat digunakan untuk membuat sos, acar sayuran atau daging, atau dicampurkan bersama sup dashi untuk dijadikan sup miso atau misoshiru (Jepun: 味噌汁). Miso yang mengandungi protein tinggi serta kaya dengan vitamin dan mineral ini memainkan peranan penting dalam pemakanan masyarakat Jepun feudal. Miso masih banyak digunakan dalam masakan tradisional dan moden Jepun dan ia telah mendapat perhatian dari seluruh dunia.[perlu rujukan]

Bahan-bahan[sunting | sunting sumber]

Bahan-bahan mentah yang digunakan untuk menghasilkan miso mungkin termasuk apa-apa campuran kacang soya, barli, beras, gandum kuda, sekoi, rai dan gandum antara lainnya. Sejak akhir-akhir ini, pengeluar di negara-negara lain juga telah mula menjual miso yang dibuat dari kacang kuda, jagung, kacang merah, bayam serta kuinoa.

Masa penapaian berbeza-beza dari tempoh yang singkat selama lima hari hingga ke beberapa tahun. Miso Jepun agak sukar untuk diklasifikasikans ecara tepat, tetapi ia biasanya dilakukan mengikut jenis bijian mentah yang digunakan, warna, rasa, serta persekitarannya.

Penyimpanan dan penyediaan[sunting | sunting sumber]

Miso biasanya datang dalam bentuk pes yang perlu disimpan dalam bekas yang tertutup dan didinginkan selepas pembukaannya. Miso asli bersifat "hidup" kerana ia mengandungi banyak mikroorganisme bermanfaat seperti Tetragenococcus halophilus yang boleh mati sekiranya miso dimasak secara melampau. Disebabkan perkara sedemikian, miso perlu ditambah ke dalam sup atau makanan lain tidak lama sebelum dikeluarkan dari api. Memakan miso dengan begitu sahaja tanpa sebarang makanan lain juga dianggap lebih baik.[1] Di luar Jepun pula, sudah menjadi amalan biasa untuk menambah miso ke dalam makanan yang telah disejukkan untuk memelihara kultur kōjikin di dalam miso. Namun, miso dan makanan soya memainkan peranan besar dalam pemakanan orang Jepun, dan banyak resipi yang dimasak bersamanya menjadi kegemaran ramai.

Penggunaan[sunting | sunting sumber]

Miso merupakan sebahagian daripada kebanyakan hidangan Jepun penting di mana ia sering kali muncul sebagai bahan utama sup miso yang menjadi makanan penduduk Jepun setiap hari. Nasi dan sup miso dianggap juga sebagai perkara yang asas dalam masakan Jepun, terutamanya sebagai sebuah hidangan sarapan yang tradisional.

Miso digunakan dalam banyak jenis sup lain makanan berkuah yang lain termasuklah beberapa jenis ramen, udon, nabe, dan imoni. Umumnya, apa-apa hidangan yang mempunyai perkataan miso di awal nama sesuatu masakan (miso-udon misalnya) akan ada perasa ini, dan masakan sebegini cenderung mempunyai rasa dan aroma yang lebih berat berbandingkan dengan sup dan masakan Jepun yang "kosong", yakni tiada miso.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Shurtleff, William; Aoyagi, Akiko (2001). The book of miso: savory, high-protein seasoning. Soyinfo Center. m/s. 48. ISBN 1-58008-336-6.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]