Dashi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

Dashi (出汁, だし?) adalah jenis pati atau stok masakan yang digunakan dalam masakan Jepun. Pati ini dibuat dari sari kombu dan katsuobushi yang dimasukkan ke dalam air mendidih dan ditaps sesudah katsuobushi tenggelam di dalam air. Selain katsuobushi, dashi juga sering dibuat dari sari bahan pembuat dashi yang lain seperti sababushi, niboshi (sardin muda yang telah dikeringkan) dan cendawan shiitake kering.

Dashi segera yang berbentuk serbuk sering digunakan sebagai pengganti dashi. Bergantung pada jenis masakan, dashi juga boleh ditambah dengan shōyu (kicap masin), mirin, cuka dan miso.

Kaedah pembuatannya[sunting | sunting sumber]

Dashi dibuat dengan merendam kombu, shiitake atatupun niboshi di dalam air biasa selama beberapa jam. Bahan-bahan ini kemudiannya direbus hingga hampir mendidih. Jenis dashi yang dihasilkan bergantung kepada bahan utama yang digunakan sebelum proses merebus itu sendiri berlaku:

  • Kombu dashi dibuat dari merendam kombu di dalam air dan direbus hingga hampir mendidih.
  • Shiitake dashi dibuat dengan merendam cendawan shiitake kering di dalam air biasa.
  • Niboshi dashi dibuat dengan merendam niboshi di dalam air setelah ikan dibuang kepala agar tidak pahit.

Ichiban dashi adalah sebutan untuk dashi yang dibuat dari hasil tapisan pertama sari kombu dan katsuobushi. Niban dashi adalah sebutan dari dashi yang dibuat dari kombu dan katsuobushi yang sudah diambil sarinya sewaktu membuat Ichiban dashi.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  • "Resep dashi". Brad Harvey, Whats4Eats.com. Dicapai pada 10 September 2006.