Mission: Impossible 2

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mission: Impossible II
PengarahJohn Woo
DibintangiTom Cruise, Dougray Scott, Thandie Newton
Syarikat
penerbitan
Cruise/Wagner Productions
Diedarkan olehParamount Pictures
Tarikh tayangan
2000
BahasaInggeris

Mission: Impossible II (bahasa Melayu harafiah Misi: Mustahil II ) ialah sebuah filem pengintip aksi 2000 arahan John Woo dan diterbitkan oleh dan dibintangi oleh Tom Cruise. Ia adalah sekuel Mission: Impossible (1996) dan ansuran kedua dalam siri filem Mission: Impossible. Filem ini turut dibintangi oleh Dougray Scott, Thandiwe Newton, Richard Roxburgh, John Polson, Brendan Gleeson, Rade Šerbedžija dan Ving Rhames. Dalam filem itu, Ethan Hunt (Cruise) bekerjasama dengan pencuri profesional Nyah Nordoff-Hall (Newton) untuk mencari tetapi tidak memusnahkan penyakit yang diubah suai secara genetik yang dipegang oleh ejen Impossible Missions Force (IMF) penyangak Sean Ambrose (Scott), yang merupakan Nordoff-Hall's bekas kekasih.

Filem Mission: Impossible II ini telah dihasilkan di bawah arahan pengarah John Woo.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Filem Mission: Impossible II ini turut disertai oleh beberapa orang pelakon terkenal, antaranya adalah Tom Cruise, Dougray Scott, Thandie Newton.

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Agen rahsia di hantar ke Sydney, untuk mencari dan membinasakan penyakit yang diubah suai secara genetik yang dikenali sebagai "Chimera".

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]