Pergi ke kandungan

Moehringia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Moehringia
Moehringia lateriflora
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Plantae
Klad: Trakeofit
Klad: Eudikot
Order: Caryophyllales
Keluarga: Caryophyllaceae
Genus: Moehringia
L.
Spesies

27 spesies

Moehringia adalah sebuah genus tumbuhan berbunga dalam keluarga Caryophyllaceae.[1][2] Ahli-ahli genus ini dan beberapa genus lain dalam Caryophyllaceae biasanya dipanggil sandworts.[2] Mereka hanya ditemui di zon sederhana utara. Genus Moehringia pertama kali dinamakan secara rasmi oleh Carl Linnaeus pada tahun 1753. Ia dinamakan sempena ahli botani Jerman Paul Möhring (1710–1792).

Spesies type speciesnya ialah Moehringia muscosa.[3] Menjelang tahun 1992, terdapat 31 spesies yang diiktiraf.[4] Pada tahun 2007, Fior dan Karis memindahkan empat spesies dari Moehringia ke Arenaria, meninggalkan Moehringia dengan 27 spesies. M. fontqueri, M. intricata, M. tejedensis, dan M. glochidisperma dinamakan semula sebagai A. funiculata, A. suffruticosa, A. tejedensis, dan A. glochidisperma, masing-masing.

Spesies termasuk:

  1. ^ Volker Bittrich. 1993. "Caryophyllaceae" Dalam: Klaus Kubitzki. The Families and Genera of Vascular Plants. jilid II, halaman 206-236. Springer-Verlag: Berlin, Heidelberg Jerman.
  2. ^ a b Moehringia dalam Flora of North America
  3. ^ Index Nominum Genericorum (lihat Pautan Luaran di bawah)
  4. ^ Simone Fior dan Per Ola Karis. 2007. "Filogeni, evolusi, dan sistematik Moehringia (Caryophyllaceae) yang dianggarkan dari data molekul dan morfologi: satu kes penilaian semula homologi." Cladistics 23(4):362-372.