My World (album Justin Bieber)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
My World
EP oleh
Dilancarkan pada17 November 2009 (2009-11-17)
Dirakamkan pada2008–09
Genre
Panjang25:58
Syarikat
Penerbit
Kronologi Justin Bieber
My World
(2009)
My World 2.0
(2010)
Single daripada My World
  1. "One Time"
    Dikeluarkan: 18 May 2009
  2. "One Less Lonely Girl"
    Dikeluarkan: 6 October 2009
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

My World adalah debut play length (EP) oleh artis rakaman Kanada Justin Bieber. Ia dikeluarkan pada 17 November 2009, oleh Island Records. Album ini dianggap sebagai separuh pertama projek dua keping, kemudian ditambah oleh album studionya yang pertama My World 2.0 (2010). Selepas menandatangani kontrak rakaman berdasarkan populariti yang semakin meningkat di YouTube, Bieber bekerja dengan kolaborator termasuk mentornya Usher, selain penerbit Tricky Stewart, -Dream]], dan Midi Mafia. Muziknya menggabungkan gaya pop dan gaya R & B, dan lirik membincangkan situasi romantik remaja dan kedatangan umur.

Selepas pelepasannya, My World mendapat ulasan yang menguntungkan secara umum dari kritikus muzik, yang memuji pengeluarannya. Ia memulakan debutnya di nombor enam di Amerika Syarikat Billboard 200 dengan jualan minggu pertama 137,000 salinan. Dengan melakukan itu, ia menjadi pelopor paling kuat untuk artis baru pada tahun 2009, walaupun ia mendahului pada minggu berikutnya dengan I Dreamed a Dream oleh Susan Boyle]], yang menggerakkan 701,000 unit. Selepas pembebasan My World 2.0 pada Mac 2010, pendahulunya memuncak pada angka lima. Kurang daripada dua bulan selepas pembebasannya, rekod itu telah mendapat persijilan platinum oleh Persatuan Industri Rakaman Amerika (RIAA) untuk jualan melebihi satu juta salinan. Di peringkat antarabangsa, permainan lanjutan mencapai kejayaan yang sama. Ia memulakan debut di atas Chart Albums Kanada, di mana ia kemudian disahkan platinum berganda. Ia juga memperoleh pengiktirafan platinum dua kali di United Kingdom.

Dua perseorangan dilepaskan dari My World , keduanya menjadi kejayaan antarabangsa. Single time " Satu Masa" mencapai dua puluh teratas dalam lima carta perseorangan negara, sementara susulannya "Satu Kurang Lonely Girl memuncak dalam sepuluh besar di Kanada dan lima belas di Amerika Syarikat. " Love Me" dan "Girl Favorite yang memuncak di atas empat puluh US Billboard Hot 100. Projek ini juga dipromosikan melalui penampilan televisyen dan My World Tour pada tahun 2010. album remix My Acoustic World dan album kompilasi [ Dunia: Koleksi]] dibebaskan pada November itu; yang terakhir dibungkus My World , My World 2.0 , dan My Worlds Acoustic ke dalam set dua cakera.

Pada 12 Februari 2016, EP dikeluarkan pada vinil buat kali pertama.[1]

Latar belakang dan komposisi[sunting | sunting sumber]

Bieber memulakan kerjayanya menerusi YouTube, menyiarkan video pertunjukannya dalam pertandingan nyanyian untuk ahli keluarga yang tidak dapat hadir. Sebagai popularitinya di laman web yang semakin meningkat, beliau telah ditemui oleh pengurusnya Scooter Braun, yang terbang Bieber ke Atlanta, Georgia untuk berunding dengan artis rakaman [ Usher (penghibur) | Usher]]. Dia membekalkannya untuk uji bakat untuk L.A. Reid dari Island Records, dan menandatangani kontrak rakaman pada bulan Oktober 2008. Pada bulan April 2009, selepas mencatatkan debut tunggalnya " Satu Masa, Usher menggambarkan Bieber sebagai" fenomena muda "dan" pastinya suatu keutamaan bagi saya dan Island Def Jam.[2]

Senarai Trek[sunting | sunting sumber]

Credits adapted from the album's liner notes.

No.TajukPenulisProducer(s)Masa
1."One Time"
*Carron
*Stewart
*Kuk Harrell (vocals)

3:35
2."Favorite Girl"
*Delisha Thomas
*Antea Birchett
*Anesha Birchett

Emile II4:16
3."Down to Earth"4:05
4."Bigger"
  • Bieber
*Nugent
*Risto
*Dapo Torimiro
*Lonny Breaux

  • Dirty Swift
*Bruce Waynne
*Torimiro

3:17
5."One Less Lonely Girl"
  • Lewis
*Muhammad
*Hamilton
*Shin

3:49
6."First Dance" (featuring Usher)
  • Bieber
*Raymond IV
*Alexander Parhm, Jr.
*Ryon Lovett
*Jesse Wilson
*Dwight Reynolds

Pretty Boi Fresh3:42
7."Love Me"
*Kanye West (sample)
*Bill Malina (vocal)

3:12
Jumlah masa: 25:58
  1. ^ "Justin Bieber's First Four Releases Coming On Vinyl In February 2016, Including 'Journals' | Idolator". Music News, Reviews, and Gossip on Idolator.com. Dicapai pada 2016-02-17.
  2. ^ Gail Mitchell (28 April 2009). "Usher Introduces Teen Singer Justin Bieber". Billboard. Prometheus Global Media. Dicapai pada 5 July 2013.
  3. ^ "iTunes — Music — My World (Bonus Track Version) by Justin Bieber". iTunes Store (CA). Apple Inc. 17 November 2009. Dicapai pada 5 July 2013.