Pacific Mall

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Koordinat: 43°49′35″N 79°18′23″W / 43.82639°N 79.30639°W / 43.82639; -79.30639


Pacific Mall
Cina Tradisional: 太古廣場
Cina Ringkas: 太古广场
Pacific Mall
Fail:Pacific-mall.jpg
Pacific Mall
LokasiMarkham, Ontario, Kanada
Tarikh pembukaan1997
PemajuThe Torgan Group
Bil. gedung dan perkhidmatan450
Bil. penyewa utamaN/A
Bil. tingkat2

Pacific Mall adalah sebuah pusat beli-belah Asia yang terletak di Markham, Ontario, Kanada. Ia terletak di bahagian timur laut Steeles Avenue dan Kennedy Road, secara lanjut menyeberangi sempadan majlis dari City of Toronto, di tapak bekasnya diduduki Cullen Country Barns. Pacific Mall dikelilingi oleh sebuah plaza beli-belah yang ada, termasuk Market Village, dan bersama mereka encompass 500 lebih gedung dan dikhidmat oleh kawasan tempat letak kenderaan bahagian dalam dan luar dengan 1,500 ruang tempat letak kenderaan digabungkan. Ia mempunyai dua tingkat dan sebuah tingkat bawah tanah yang membawa ke sebuah parking lot bawah tanah. Direkabentuk oleh Wallman Clewes Bergman Architects, cadangan pertama mereka diubahsuai oleh anggapan aesthetic Town of Markham. Pacific Mall pertama kali membuka pintunya untuk perniagaan pada 1997. Nama Cinanya, "太古廣場" (Tai Gu Guang Chang), berasal dari Pacific Place di Hong Kong. Pusat beli-belah ini mempunyai jumlah 270,000 kaki persegi (25,000 m2) ruang runcit.

Ia dimajukan oleh pemaju tempatan Sam Cohen dan Eli Swirsky.

Pacific Mall adalah pusat beli-belah Asia dalam bangunan terbesar di Amerika Utara. Ia terletak di Markham, Ontario, sebuah pekan di York Region, di mana banyak dari penduduknya berketurunan Cina. Pacific Mall adalah lokasi yang sangat masyhur untuk pembeli-belah Cina dan Asia lain. Pada cuti statut, seperti Hari Krismas, pusat beli-belah ini menarik sebialang agak besar pelawat bukan Asia dan/atau bukan Greater Toronto Area.

Pacific Mall menggabungkan pasar gaya Pacific tradisional. Pusat beli-belah Asia ini mempunyai 450 lebih kedai mini menjual sebilangan besar barangan runcit, dan juga keistimewaan seperti herba dan ginseng, fesyen Asia, bunga, accessories, CDs, DVDs, audio hi-fi, cell phones, prescription eyeglasses and sunglasses, furniture, toys and stationery, and entertainment. Ia juga tempat terkenal dengan peminat komputer dan kereta. Ada juga pelbagai tempat untuk membeli makanan dan minuman Asia di mal.

Ada sebuah klinik dan pejabat doktor gigi di tingkat dua, bersama dengan sebuah kawasan mengandungi banyak restoran dan kedai. Koridor di tingkat utama dinamakan selepas jalan-jalan di Hong Kong; ini adalah di mana kebanyakan dari kedai terletak, da mana-mana peristiwa utama mengambil tempat. Di basement, ada bilik mandi, suatu pemandangan kawasan tempat letak kereta bawah tanah, dan kedai lain. Ada lif dan tangga bergerak dalam bangunan.

Sebagai suatu Canadian Tourist Attraction rasmi, pusat beli-belah ini dikecualikan dari Retail Business Holiday Act dan dibuka seluruh tahun termasuk cuti-cuti statut. Pacific Mall juga menuanrumahkan festival dan perayaan untuk komuniti.


Masalah dan kebimbangan[sunting | sunting sumber]

Fail:Inside Pacific Mall.JPG
Dalam pusat beli-belah sewaktu petang Ahad

Barang-barang niaga cetak rompak[sunting | sunting sumber]

Pacific Mall dan pusat beli-belah Asia berjiran dikenali dengan proliferasi permainan video, wayang, muzik dan media hiburan lain yang cetak rompak. Pada Mei 2005, $800,000 lebih nilai DVD cetak rompak dirampas oleh Royal Canadian Mounted Police (RCMP).

Pada Julai 13, 2006, RCMP menyerbu berbilang kedai di Pacific Mall dan lokasi lain berkaitan dengan pengilangan perisian permainan video cetak rompak, merampas sebilangan besar kuantiti permainan dan menutuah sebuah kemudahan pengilangan perisian haram utama.[1]

Pada minggu Ogos 8, 2008, tiga puluh tiga perniagaan terasing diperhatikan menjual memalsukan barang-barang niaga di pusat beli-belah, pada asasnya wayang DVD cetak rompak.[penyelidikan asli?]

Pada Februari ke-6 dan ke-7, 2009, RCMP menyerbu berbilang kedai di Pacific Mall dan lokasi lain berkaitan dengan pusat beli-belah digunakan untuk pengilangan DVD wayang cetak rompak, merampas 49,000 lebih wayang DVD, 217 DVD burners dan 100,000 lebih cakera DVD kosong. Empat taklukan bekerja dalam pusat beli-belah didenda dengan multiple counts di bawah Akta Hak Cipta, juga dengan Possession Of Property Obtained by Crime, and Fraud. [2]

Pada Mac 16, 2009, Federal Enforcement Section RCMP berpakat dengan York Regional Police Service dan memulakan kawalan kaki berseragam di pusat beli-belah terletak di Markham selatan - Pacific Mall di kalangan mereka, dalam suatu usaha untuk memerangi jualan tersebar barang-barang cetak rompak di pusat beli-belah.[3][4]

The crackdown oleh pihak polis telah menghadkan bilangan wayang bahasa Inggeris, tetapi kedai-kedai yang sama masih menjual wayang dan drama televisyen Mandarin/Kantonis/Korea/Jepun cetak rompak.

Kesesakan kenderaan[sunting | sunting sumber]

Suatu hari tanpa sesak kenderaan

Pusat beli-belah ini adalah suatu penyumbang utama pada kesesakan kenderaan di kawasan ini. Ia bukan tidak umum pada suatu petang Sabtu untuk semua tempat letak kereta selanjutnya mengelilingi pusat beli-belah untuk diduduki, yang dapat menjadi frustrating untuk para pemandu yang tidak berpengalaman dalam mengendali kawasan Pacific Mall. Beberapa tahun sahaja selepas Market Village dibuka, ia telah diketahui menderita dari slow parking turnovers; para pemandu tempatan mencari tempat letak kereta dikenali pada pembeli-belah trel keluar dari plaza. Walaupun Pacific Mall sendiri mengandungi sebuah kemudahan garaj bawah tanah, itu adalah hanya tempat letak kereta baru ditambah pada kawasan, dan ia tidak cukup untuk mengimbangi penambahan penting dalam desakan pada tanah tempat letak yang telah digunakan.

Tidak seperti kebanyakan pusat beli-belah lain yang dirancang dengan bertambah kenderaan diramalkan pada masa hadapan, Pacific Mall kekurangan infrastruktur untuk mengurus dengan jumlah besar kenderaannya. Susunan jalan pusat beli-belah direkabentuk hanya dengan Market Village dalam fikiran dan tidak diniatkan untuk mengurus jumlah kenderaan ia adakan hari ini. Steeles Ave adalah sebuah arterial utama berjangkau di sepanjang Toronto, Pacific Mall menyumbang pada jumlah kenderaan besar yang telaha da dalam kawasan itu. Bahagian Steeles di anatara Kennedy dan Midland, mengandungi kebanyakan kedai-kedai lain, sedang bergerak perlahan-lahan. Suatu masalah mirip bermuncul pada Kennedy Road yang hanya utara Steeles, oleh kerana lorong-lorong belok kiri sering melimpah dan menghalang melalui kenderaan.

Baru-baru ini majlis perbandaran telah memanjangkan lorong-lorong belok kiri, menambah pulau-pulau, dan memasang lampu-lampu kenderaan tambahan. Ini telah menolong masalah.

Pemanjangan masa hadapan[sunting | sunting sumber]

Pada Jun 30, 2006, Pacific Mall dan Market Village mengumumkan rancangan untuk suatu pemanjangan utama di selatan kompleks beli-belah di Markham selatan. Suatu 400,000 kaki persegi (37,000 meter persegi) tambahan ruang runcit, sebuah hotel mewah dan sebuah struktur tempat letak kereta pelbagai tingkat sedang dibina. Pusat beli-belah baru akan dinama The Remington Centre.[5] The project is expected to begin in a year or two, and would bring the combined size of the malls to about one million square feet.[6] Meskipun, rancangan itu dilambatkan hingga lewat 2009 dan didirikan untuk dibuka pada awal 2010an.[7]

Pemanjangan ini diperlukan untuk bersaing dengan pusat beli-belah baru Splendid China Tower di bahagian berhadapan Steeles Avenue East.

Peristiwa[sunting | sunting sumber]

Tembakan Februari 2009[sunting | sunting sumber]

Pada Februari 20, 2009, Kit Chen 'Daniel' Cheong, 26, telah ditembak ketika tembakan senjata api mencetus di pusat beli-belah lebih kurang pukul 8:45 mlm ET. Cheong berada di kedai telefon bimbit XSITE di mana dia ditembak di kepala. Dia dengan pantas dikirimkan ke Sunnybrook Hospital, tetapi disebutkan mati pada Februari 21, 2009. Pengkritik dan penyiasat peribadi berkata ia adalah oleh kerana suatu urusan telefon bimbit yang malang di mana dia enggan membiarkan pelaku mengembalikan telefon bimbitnya. Yang lain berkata bahawa ia adalah oleh kerana pengenalan silap.[8] Orang yang disyaki asas dalam kes ini, Bryan Valentine Gardner, akhirnya ditangkap di London, Ontario di September ke-2, 2010, lebih kurang 18 bulan selepas peristiwa.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Entertainment Software Industry Applauds RCMP Anti-piracy Action Against Pacific Mall Piracy". ESA. 2006. Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-08-18. Dicapai pada 2006-07-31.
  2. ^ "RCMP Seize 1000s of Pirated DVD's". CNW Group. 2009. Dicapai pada 2009-05-06.
  3. ^ "RCMP and YPS start anti-counterfeiting patrols". Ming Pao. 2009. Dicapai pada 2009-03-18.
  4. ^ "Singtao reporter follows police officers on patrol in Pacific Mall". Sing Tao Daily. 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-19. Dicapai pada 2009-03-18.
  5. ^ "Remington Centre". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-06-20. Dicapai pada 2010-11-20.
  6. ^ "June 15, 2005 – Pacific Mall and Market Village". Corporate Markham In The News. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-01-11. Dicapai pada 2006-12-07.
  7. ^ Wong, Tony (2009-06-19). "A huge gamble on Markham Asian mall". Toronto Star. Dicapai pada 2009-06-19. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  8. ^ "February 22, 2009 – Police release video in Pacific Mall shooting". National Post. Dicapai pada 2009-03-19.[pautan mati kekal]

External links[sunting | sunting sumber]