Panda merah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Panda merah
Panda merah di Zoo Cincinnati
Pengelasan saintifik e
Templat taksonomi hilang (baiki): Ailurus
Spesies:
Nama binomial
Ailurus fulgens
F. Cuvier, 1825
Subspesies

A. f. fulgens F. Cuvier, 1825
A. f. styani Thomas, 1902

Kepelbagaian panda merah

Panda merah (Ailurus fulgens), juga dikenali sebagai panda yang lebih rendah, kucing beruang merah, beruang kucing merah, dan musang merah adalah mamalia yang berasal dari Himalaya timur dan barat daya China. Ia mempunyai bulu coklat kemerah-merahan, ekor panjang, berkerut, dan berjalan lengan kerana kakinya yang lebih pendek; ia adalah kira-kira saiz kucing domestik, walaupun dengan badan yang lebih panjang dan agak berat. Ia adalah arboreal, makan terutama pada buluh, tetapi juga makan telur, burung, dan serangga. Ia adalah haiwan bersendirian, terutamanya aktif dari senja hingga subuh, dan sebahagian besarnya tidak aktif pada siang hari.[1][2]

Panda merah telah diklasifikasikan sebagai terancam oleh IUCN, kerana populasi liarnya dianggarkan kurang daripada 10,000 individu matang dan terus menurun akibat kehilangan habitat dan pemecahan, pemburuan haram, dan kemerosotan pembiakan, walaupun panda merah dilindungi oleh undang-undang kebangsaan negara-negara mereka.

Panda merah adalah satu-satunya spesies hidup genus Ailurus dan keluarga Ailuridae. Ia telah diletakkan di rakun dan menanggung keluarga, tetapi hasil analisa filogenetik memberikan sokongan kuat untuk klasifikasi taksonominya dalam keluarganya sendiri, Ailuridae, yang merupakan sebahagian daripada suplemen Musteloidea superfamily, bersama dengan weasel, rakun dan keluarga skunk. Dua subspesies diiktiraf. Ia tidak berkait rapat dengan Panda Gergasi, yang merupakan asas ursid.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Glatston, A.; Wei, F.; Than Zaw; Sherpa, A. (2015). "Ailurus fulgens". The IUCN Red List of Threatened Species. IUCN. 2015: e.T714A110023718. doi:10.2305/IUCN.UK.2015-4.RLTS.T714A45195924.en. Dicapai pada 15 January 2018. Unknown parameter |last-author-amp= ignored (bantuan)
  2. ^ Glatston, A. R. (2010). Red Panda: Biology and Conservation of the First Panda. William Andrew. ISBN 978-1-4377-7813-7.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]