Parti Buruh Jepun Sosialis Nasional

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Parti Buruh Jepun Sosialis Nasional
国家社会主義日本労働者党
SingkatanNSJAP
PemimpinYamada Kazunari
Diasaskan1982 (1982)
Ibu pejabatTokyo, Jepun
Ideologi
Kedudukan politikKanan jauh
Penggabungan antarabangsaPersatuan Dunia Sosialis Nasional
WarnaHitam, merah, putih
Councillors
0 / 242
Representatives
0 / 465
Prefectural assembly members
0 / 2,675
City and town assembly members
0 / 30,490
Bendera parti
Laman sesawang
www.nsjap.com
Politik Japan
Parti politik
Pilihan raya

Parti Buruh Jepun Sosialis Nasional (Jepun: 国家社会主義日本労働者党, Hepburn: Kokka Shakaishugi Nippon Rōdōsha-Tō) atau dikenali dalam bahasa Inggeris sebagai National Socialist Japanese Workers' Party ialah sebuah parti politik neo-Nazi kecil di Jepun. Ia dipimpini oleh Kazunari Yamada, yang menyelenggarai laman web dan blog yang merangkumi pujian untuk Adolf Hitler dan serangan 11 September.[2][3] Gambar Yamada, seorang penafi Holocaust, bergambar dengan menteri Kabinet Sanae Takaichi dan ketua penyelidikan polisi PDL Tomomi Inada ditemui di laman web dan menjadi sumber kontroversi; kedua-duanya telah menafikan sokongan kepada parti.[2][3]

Kepercayaan[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1990-an, kumpulan itu berkempen untuk mengusir orang yang tinggal lebih masa visa di Jepun.[4] NSJAP berkempen menentang apa yang dipercayainya sebagai pengaruh Yahudi di peringkat dunia dan dalam hal ehwal negara Jepun. Parti tersebut menyokong pemansuhan monarki dan pemulihan shōgunate, kerana ia percaya bahawa Kerabat Diraja Jepun menjadi tunduk kepada keyahudian antarabangsa selepas Perang Dunia II, dan percaya bahawa shogunate adalah setara dengan prinsip Führer Jepun. NSJAP juga berkempen menentang pelarian ekonomi, percampuran kaum, dan Freemasonry. Parti itu juga berkempen untuk apa yang dipanggil "autarky korporatistik".

NSJAP juga Turanis, anti-kapitalis, anti-komunis, antisemit, anti-Korea, anti-Cina, dan anti-Amerika.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "The New Axis, National Socialist Japanese Workers Party, NSJAP". www.nsjap.com. 9 September 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 September 2019. Kebanggaan kaum kami berdasarkan Turanisme.
  2. ^ a b Bacchi, Umberto (8 September 2014). "Japanese Minister Sanae Takaichi in Neo-Nazi Photo Controversy". International Business Times. Dicapai pada 12 October 2015.
  3. ^ a b McCurry, Justin (9 September 2014). "Neo-Nazi photos pose headache for Shinzo Abe". The Guardian. Dicapai pada 18 June 2021.
  4. ^ Komai, Hiroshi (2001). Foreign Migrants in Contemporary Japan (dalam bahasa Inggeris). Trans Pacific Press. m/s. 48. ISBN 978-1-876843-06-9.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]