Pasport Lubnan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pasport Lubnan
Muka depan pasport biometrik Lubnan kontemporari
JenisPasport
Dikeluarkan oleh
 Lubnan
Pertama kali dikeluarkan
1944 (Dokumen Perjalanan Lubnan Pertama; Kulit Hitam)
1990 (Pasport Bukan Boleh Dibaca Lubnan; Kulit Merah Burgundy)
12 April 2003 (Pasport Boleh Dibaca Mesin Lubnan; Kulit Biru Laut)
1 Ogos 2016 (Pasport Biometrik Lubnan; Kulit Biru Laut)[1]
TujuanPengenalan
Sah di/untuk
Semua negara kecuali Negara Israel
KelayakanKerakyatan Lubnan
Tempoh tamat
5 tahun atau 10 tahun selepas pemerolehan.
Kos£L6,000,000 untuk 5 tahun
£L10,000,000 untuk 10 tahun.[2]
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pasport Republik Lubnan (Arab: جواز سفر الجمهورية اللبنانية; Perancis: Passeport de la République libanaise) ialah pasport yang dikeluarkan kepada rakyat Republik Lubnan untuk membolehkan mereka melancong ke luar Republik Lubnan dan memberi hak kepada pembawa perlindungan daripada misi diplomatik dan konsulat Republik Lubnan jika perlu. Ia dikeluarkan secara eksklusif oleh Direktorat Jeneral Keselamatan Am Lubnan (DGGS), dan juga boleh dikeluarkan di pelbagai misi diplomatik Lubnan dan/atau konsulat di luar Republik Lubnan. Ia membenarkan pembawa kebebasan untuk tinggal di Republik Lubnan tanpa sebarang keperluan imigrasi, mengambil bahagian dalam sistem politik Lubnan, masuk dan keluar dari Republik Lubnan melalui mana-mana pelabuhan, perjalanan ke dan dari negara lain mengikut keperluan visa, memudahkan proses mendapatkan bantuan konsular di luar negara daripada misi diplomatik dan konsulat Republik Lubnan jika perlu, dan meminta perlindungan untuk pembawa semasa di luar negara.

Buku kecil pasport Lubnan adalah sah untuk perjalanan oleh warganegara Lubnan ke mana-mana sahaja di dunia ke negara yang dengannya kerajaan Republik Lubnan mengekalkan hubungan diplomatik walaupun perjalanan ke negara tertentu dan/atau untuk tujuan tertentu mungkin memerlukan visa dan Republik Lubnan sendiri menyekat rakyatnya daripada melakukan perjalanan ke atau terlibat dalam transaksi komersial di negara tertentu terhadap keselamatan dalaman dan luaran republik itu. Mereka mematuhi piawaian yang disyorkan (iaitu, saiz, komposisi, susun atur, teknologi) Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO).[3][4]

Mengikut undang-undang, pasport atau kad pengenalan Lubnan yang belum tamat tempoh yang sah (Arab: بطاقة الهوية, rumi: Bitakat Al Hawiya; Perancis: Carte d'identité) adalah bukti muktamad (dan bukan hanya prima facie) kewarganegaraan Lubnan, dan mempunyai kuasa dan kesan yang sama seperti bukti kewarganegaraan Lubnan sebagai sijil penaturalisasian atau kewarganegaraan, jika dikeluarkan kepada warga Lubnan warganegara untuk tempoh penuh yang dibenarkan oleh undang-undang. Undang-undang Lubnan tidak melarang warga Lubnan daripada memegang pasport negara lain, walaupun mereka dikehendaki menggunakan pasport Lubnan mereka untuk masuk dan keluar negara. Undang-undang Republik Lubnan membenarkan dua kewarganegaraan. Pasport Lubnan yang telah tamat tempoh masih boleh digunakan untuk kembali ke Republik Lubnan di mana-mana pelabuhan dan kakitangan pelabuhan diwajibkan oleh undang-undang untuk membenarkan laluan pembawa tanpa sebarang kelewatan atau halangan. Pasport Lubnan adalah hak milik Republik Lubnan dan mesti dikembalikan kepada Kerajaan Lubnan apabila diminta.

Firma percetakan kerajaan Perancis, Imprimerie Nationale menjalankan kerja-kerja percetakan rasmi kedua-dua kerajaan Lubnan dan Perancis.[4]

Mulai 10 Januari 2016, Direktorat Jeneral Keselamatan Am Lubnan (DGGS) telah berhenti memperbaharui pasport dengan nota tulisan tangan dan mula mengeluarkan yang baharu. Langkah ini bertujuan untuk pengenalan Pasport Biometrik Lubnan baharu pada 1 Ogos 2016.[5][6][7] Mulai 1 Ogos 2016 semua pasport yang dikeluarkan oleh Direktorat Jeneral Keselamatan Am Lubnan (DGGS) adalah Biometrik dan memegang simbol pasport biometrik . Pasport bukan biometrik adalah sah sehingga tarikh luputnya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ http://www.general-security.gov.lb/en/posts/182 Diarkibkan 4 Mac 2020 di Wayback Machine Biometric Lebanese passports will be issued starting the first of August 2016
  2. ^ "Lebanese General Security - posts". www.general-security.gov.lb.
  3. ^ International Civil Aviation Organization, Doc 9303, Machine Readable Travel Documents, Part 1: Machine Readable Passport, Volume 1, Passports with Machine Readable Data Stored in Optical Character Recognition Format, Part 1, Machine Readable Passport (6th ed. 2003), Volume 2: Specifications for Electronically Enabled Passports with Biometric Identification Capabilities (6th ed. 2003).
  4. ^ a b "Lebanon to introduce biometric passports". Diarkibkan daripada yang asal pada 30 Julai 2017. Dicapai pada 20 Februari 2015.
  5. ^ "Everything You Need to Know About the "New" Lebanese Passport Rules". 6 Januari 2016.
  6. ^ "Hasty passport renewal rules anger Lebanese | News , Lebanon News | THE DAILY STAR". Diarkibkan daripada yang asal pada 17 Februari 2016. Dicapai pada 10 Januari 2016.
  7. ^ "Iloubnan.info".

Pautan luar[sunting | sunting sumber]